Ruch pociągów kontenerowych po sieci Kolei Rosyjskich między Chinami a Europą wzrósł od stycznia do maja blisko dwukrotnie. Niewiele mniejszy był wzrost przewozów w przeciwnym kierunku – informuje centrum prasowe RŻD.
Dane dotyczą tranzytu przez terytorium Rosji w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Według statystyk w maju pociągami kontenerowymi między granicą kazachsko-rosyjską a rosyjsko-białoruską przewieziono w obu kierunkach 292 100 TEU. Oznacza to 1,7-krotny wzrost ruchu w porównaniu ze styczniem. Zdecydowaną większość (276 800 TEU) stanowiły kontenery ładowne. Masa przewożonych ładunków zwiększyła się w porównaniu z majem ubiegłego roku 1,8 razy i wyniosła 2,2 mln ton.
Import do Europy nadal znacząco przewyższa eksport. W kierunku zachodnim w ubiegłym miesiącu wywieziono z Chin 188 400 TEU, sprowadzono zaś 103 700 TEU. Eksport z Europy za pośrednictwem kolei rośnie jednak szybciej. Przewozy kontenerowe Europa – Chiny są dziś 2,1 razy większe, niż w maju ubiegłego roku. Ruch z Chin do Europy wzrósł natomiast przez ostatni rok 1,6-krotnie.
Nie jest to pierwszy
komunikat RŻD o wzroście przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Szczególnie duży skok przyniósł
rok 2020, częściowo za sprawą pandemii COVID-19. Z jednej strony przez pewien czas osłabła wtedy konkurencja w postaci lotniczych przewozów cargo, z drugiej – kolej chętnie wykorzystywano do sprowadzania materiałów sanitarnych. Przewozy przekroczyły wówczas 500 tys. TEU. Rosyjskie koleje państwowe zmieniają taryfy przewozowe, poprawiają jakość usług i otwierają alternatywne korytarze kolejowe, by do roku 2025 osiągnąć roczne przewozy rzędu miliona TEU.