Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jedenastu nowych przewoźników na polskim rynku kolejowym

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jedenastu nowych przewoźników na polskim rynku kolejowym
Fot. Olo Kolejarz
Polska znajduje się w czołówce państw europejskich pod względem liczby wydanych licencji na przewóz rzeczy. Jedynym państwem, w którym wydano ich więcej niż w Polsce są Niemcy. Dlaczego firmy decydują się podjąć działalność na tym wymagającym rynku? Gdzie przewoźnicy towarowi upatrują szans, a gdzie widzą potencjalne ograniczenia? W najnowszym raporcie Urzędu Transportu Kolejowego „Przewoźnicy kolejowi – Badanie licencjonowanych przewoźników towarowych w Polsce” postarano się odpowiedzieć na te i inne pytania.

Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził badanie rynku przewoźników, którzy w latach 2013 – 2020 uzyskali licencję przewozową. Opracowanie zawiera również dane eksploatacyjne tych podmiotów w momencie przeprowadzania badania. Do końca 2020 r. wydano w Polsce ogółem 110 licencji na przewóz rzeczy. W latach 2013 – 2020 o licencję na przewozy rzeczy oraz świadczenie usług trakcyjnych ubiegało się 58 podmiotów. Oznacza to, że ponad połowa licencji została wydana w ciągu ostatnich 8 lat. Tylko w 2020 r. udzielonych zostało 11 nowych uprawnień.

Te firmy to: Alusta, Clip Intermodal, G&G Train Polska, GB Rail, IGL, RuG Polska, Bahnoperator Polska, T&C, Ost-West Logistic Poland, KUK – Kompleksowe Usługi Kolejowe oraz... Newag. Wszyscy otrzymali licencję tylko na przewozów rzeczy, nie osób, a poza Ost-West - także na świadczenie usług trakcyjnych. Nierozpatrzony został wniosek UTS Expert. 

UTK bada rynek przewozów towarowych


- Rosnąca w ostatnich latach liczba przewoźników na polskim rynku transportu kolejowego jest zjawiskiem, któremu postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej. Część z tych spółek widziało szansę w niszach rynkowych związanych z przewozem towarów na wybranych trasach, bądź w związku z konkretną grupą towarów. Inni zdecydowali się na usprawnienie procesów logistycznych związanych z dystrybucją własnych produktów lub zaopatrywaniem w surowce niezbędne w procesie produkcji – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego – Motywacje są różne: z jednej strony może to być chęć osiągnięcia korzyści ze świadczenia usług transportu towarów, realizowanych jako podstawowa działalności spółki, a z drugiej może to być chęć usprawnienia i zwiększenia efektywności łańcucha dostaw – podsumowuje.

W raporcie przedstawione zostały wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród spółek, które uzyskały licencję przewoźnika kolejowego w ostatnich latach. 67% pytanych odpowiedziało, że działalność kolejowa jest lub będzie działalnością dominującą. W przypadku grupy przedsiębiorców, których działalność przewozowa była dominująca, ponad 57% odpowiedzi wskazywało jako motywację do operowania na rynku kolejowym na doświadczenie w branży kolejowej, 35,7% wskazało równorzędnie na dostęp do zasobów technicznych oraz atrakcyjność sektora. Wśród przedsiębiorców, których główną działalnością nie jest transport kolejowy najczęściej wskazywanymi (45% )motywacjami były chęć rozszerzenia działalności o przewozy kolejowe i optymalizacja łańcucha dostaw w zakresie kosztów oraz zarządzania.

Badane podmioty jako największe bariery w prowadzeniu działalności przewoźnika kolejowego wskazują konkurencję transportu drogowego (56% z udzielonych odpowiedzi), przepustowość linii kolejowych, brak kadry pracowniczej oraz wysokie koszty dostępu do infrastruktury kolejowej. 40% odpowiedzi wskazało również regulacje sektora jako barierę, a 32% koszty zakupu energii trakcyjnej. Najmniejszymi barierami wg badanych są natomiast dostęp do taboru oraz przepustowość bocznic i terminali przeładunkowych.

Przewoźnicy raczej optymistyczni


Jak czytamy, według badanych przedsiębiorstw rynek kolejowych przewozów towarowych będzie wzrastał (56%), prawie połowa (40%) twierdzi, że pozostanie na podobnym poziomie, zaledwie 4% uważa, że zmaleje.

- Z całą pewnością należy stwierdzić, że polski rynek jest zliberalizowany – wielu przewoźniku na rynku konkuruje ze sobą pod względem oferty. Spedytorzy i producenci zlecający transport kolejowy mogą wybierać spośród różnych opcji, optymalizować swoje koszty. Urząd Transportu Kolejowego jest instytucją, która odgrywa ważną rolę w tym procesie – wydanie licencji przewoźnika poprzedzone jest wnikliwym procesem badania wnioskujących spółek – ich wypłacalności, odpowiedzialności, a także pod kątem spełniania wysokich norm bezpieczeństwa – podkreśla Ignacy Góra.

Raport „Przewoźnicy kolejowi – Badanie licencjonowanych przewoźników towarowych w Polsce” można pobrać z działu "Opracowania UTK". 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5