Wczoraj na nadbrzeżu Fińskim w DB Porcie Szczecin rozpoczęła się instalacja drugiej suwnicy STS, która umożliwi szybszy przeładunek kontenerów. Inwestycja w rozwój portu, na którą Deutsche Bahn przeznaczyło ponad 16 mln euro w dalszym etapie zakłada przedłużenie szyn pod suwnice kontenerową do całej długości nabrzeża. Dzięki temu przepustowość portu ma się zwiększyć z 60 tys. do 200 tys. kontenerów rocznie.
- Jest to kolejny etap rozwoju, który ma nas uczynić nowoczesnym operatorem. Dzięki tym nowoczesnym rozwiązaniom będziemy szybciej obsługiwać naszych klientów – powiedział Manfred Michel, prezes DB Port Szczecin.
Nowe suwnice STS zostały wyprodukowane przez firmę Kocks. Jedna z nich ma 58 metrów wysokości, a druga 60 metrów. Obydwie ważą po 630 ton i mogą podnieść ładunek o ciężarze do 45 ton. Każda z nich może przeładować do 35 kontenerów na godzinę.
- To co możemy dziś obserwować jest wynikiem długotrwałych przygotowań. Na tę inwestycję Deutsche Bahn, właściciel spółki DB Port Szczecin, przeznaczyło kwotę 16,5 mln euro. Są to środki, które nie pochodzą z budżetu państwa czy funduszy unijnych. Pieniądze te będą przeznaczone nie tylko w sprzęt, ale także przygotowanie terenu – dodał Michel.
Nabycie suwnic pozwoli operatorowi na zwiększenie produktywności, przyśpieszenie procesu przeładunku oraz pomoże uniknąć kongestii przy obsłudze statków. Poprawa w świadczeniu usług ma być zachętą dla nowych linii kontenerowych. Dalsze plany dotyczą przedłużenia nabrzeża o 40 metrów. Ponadto zamierza się również przedłużyć szyny (odwodną i odlądową) pod suwnice kontenerową do całej długości nabrzeża.
Przygotowanie suwnic i personelu do pracy potrwa kilka miesięcy. – Mam nadzieję, że pod koniec września lub na początku października będziemy mogli rozpocząć oferowanie regularnych usług w naszym porcie. Do tego czasu musimy nie tylko uruchomić suwnice, ale także wprowadzić nowe procedury pracy naszego personelu i nowy system IT, który będzie czuwał nad całością. Później musimy przekonać klientów, że warto korzystać z naszych usług – powiedział Michelis. Obecnie DB Port szczecin obsługuje ok. 60 tys. kontenerów rocznie, a celem zarządu jest osiągnięcie przepustowości na poziomie 200 tys. kontenerów rocznie.
Po uruchomieniu suwnic praktycznie wszystkie kontenery z Tymczasowej Bazy ontenerowej będą przeniesione w nowe miejsce. Dzięki temu Port zyska dodatkowe miejsce na składowanie drobnicy, co przyczyni się do dalszego rozwoju terminalu. W dalszej perspektywie przewidywana jest rozbudowa terminalu (druga główna faza inwestycji), która zostanie zakończona w 2012 roku. DB Port Szczecin planuje również wdrożenie nowoczesnego rozwiązania w dziedzinie IT- Systemu Autostore, który działa już w innych europejskich portach morskich.
– Jak wszyscy wiemy, Deutsche Bahn jest firmą działającą na rynku transportu kolejowego i mam nadzieję, że te działania spowodują, że port w Szczecinie będzie swego rodzaju bramą, która umożliwi transport towarów z południa Polski do każdego miejsca na świecie – podsumował prezes DB Port Szczecin.
Nowy terminal kontenerowy, składający się z nabrzeża Fińskiego i placów składowych, został stworzony wspólnymi siłami właściciela terenu- Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który zbudował infrastrukturę – nabrzeże i rampę ro-ro – oraz operatora, DB Port Szczecin, który zrealizował budowę dróg i zakup suprastruktury: suwnic itp. Łączny koszt infrastruktury terminalu wyniósł ok. 71,2 mln zł, z czego 75% było sfinansowane przez Unię Europejską. Dofinansowanie dostał Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Na pozostałą część inwestycji DB Port Szczecin wydał 55 mln zł. ze środków spółki matki Deutsche Bahn.