Minister transportu Sławomir Nowak obiecał, że przyspieszenie na liniach kolejowych łączących Warszawę i Wrocław to priorytet. Rewitalizacja odcinka pomiędzy CMK a Opolem skróci czas podróży do 3,5 godziny w 2014 roku. Skróci się też podróż przez Katowice i Poznań.
Rewitalizację połączenia od stacji Żelisławice przez Koniecpol, Częstochowę, Stradom, Lubliniec do Opola zapowiedział pod koniec listopada w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" wiceminister infrastruktury Andrzej Massel. - Byłaby to inwestycja rewitalizacyjna, czyli z wprowadzeniem tam prędkości, która wynika z właściwości geometrycznych linii – powiedział Andrzej Massel. Więcej można przeczytac tutaj.
Na antenie radiowej "Trójki" Minister Transportu Sławomir Nowak podtrzymał, że "pilna jest modernizacja połączenia Warszawa - Wrocław". Ministerstwo Transportu potwierdziło "Gazecie Wyborczej", że resort przygotowuje modernizację odcinka Wrocław - Warszawa, który będzie przebiegał przez Częstochowę oraz Koniecpol, a dalej przez Centralną Magistralę Kolejową. Według resortu odcinek będzie gotowy w 2014 roku. Przyspieszenie realizacji inwestycji przygotowywane jest jako alternatywa dla odłożonego na półkę projektu budowy linii Kolei Dużych Prędkości "Ygrek" z Warszawy do Wrocławia i Poznania przez Łódź.
- Z obliczeń, jakie na swój użytek wykonałem czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia może wynosić 3 godz. 30 min do 3 godz. 45 min. Oczywiście daleko nam jeszcze do tego co można osiągnąć budując linię „Y”, ale niewątpliwie warto to zrobić i z tego powodu przygotowujemy taką inwestycję rewitalizacyjną na tych odcinkach. Odcinek Częstochowa – Lubliniec chcielibyśmy zrealizować jako inwestycję w ramach POIiŚ, natomiast pozostałe fragmenty ze środków krajowych. Realnie patrząc można by osiągnąć wspomniane efekty za 3 lata – mówił "Rynkowi Kolejowemu Andrzej Massel.
Połączenie przez CMK to nie jedyne przyspieszenie w relacji Warszawa - Wrocław, jakie szykują PLK z Ministerstwem Transportu. Wkrótce skróci się tez podróż przez Poznań. - Docelowy czas przejazdu przez Poznań zostanie skrócony do 3h40min. Problem z tym, że ten cel zostanie osiągnięty najwcześniej w 2018 roku. W roku 2014 możliwy jest krótki okres na osiągnięcie czasu przejazdu na poziomie 4h05-4h10 jednak potem zacznie się kolejny etap modernizacji lini nr 271 i linii nr 3 - informuje Piotr Malepszak z PKP PLK.
Obecnie pociągi z Warszawy do Wrocławia jadą też przez Katowice - W przypadku przejazdu przez Katowice również możliwe jest zejście poniżej 4 godzin i tutaj perspektywa jest bliższa, ale także nie wcześniej niż 2015 roku - mówi Malepszak.
Najszybsza i jednocześnie najtańsza alternatywa to jednak rewitalizacja odcinka Opole- Stradom- Włoszczowa Płn. - Daje to przyspieszenie dla wielu relacji. Za taką opcją obecnie powinny najgłośniej lobbować władze Dolnego Śląska i Opolszczyzny. Przy jeździe tylko 160km/h przez CMK czas przejazdu zostanie skrócony do 3h40-3h45. Przejazd z prędkością 200 km/h przez CMK lub nawet 230 km/h skraca jeszcze ten czas o odpowiednio 10 i 15 minut. Przy takiej ofercie połączenia lotnicze pomiędzy Warszawą i Wrocławiem będą stanowiły podobną konkurencję dla kolei jak obecnie ma to miejsce w relacji Warszawa- Poznań - uważa Malepszak.
- Docelowo po zakończeniu modernizacji CMK, E20, E65 Północ i E59 połączenia lotnicze z Warszawy do takich miast jak Gdańsk, Poznań, Kraków i Wrocław będą stanowiły margines oferty przewozowej, głównie dolotowej do hubu w Warszawie - napisał Malepszak w komentarzu do artukułu Dolnośląskie: Jak nie KDP, to samoloty opublikowanym w portalu "Rynek Kolejowy". Można go przeczytać tutaj.
Czytaj też: