Firma Alstom i jej rosyjski partner - Transmaszholding, rozpoczęły już testy pierwszej lokomotywy 2ES5, która produkowana jest dla Kolei Rosyjskich RŻD. Testy prowadzone są w południowo-zachodniej części Rosji, w fabryce Transmaszholdingu w Nowoczerkasku.
Na testy składają się wszelkie inspekcje, i rozruch wszystkich systemów lokomotywy. Maszyna o mocy 8.4 MW, przystosowana do napięcia 25 kV to lokomotywa dedykowana przewozom towarowym. Jest to druga już lokomotywa stworzona przez joint venture Alstomu i Transmaszholdingu. Pierwszą była lokomotywa EP20 przystosowana do przewozów pasażerskich.
Koleje Rosyjskie kontrakt z Transmaszholdingiem i firmą Alstom podpisały w maju 2011 roku. Obejmuje on dostawę również 200 lokomotyw 2ES5. W ramach dalszej części testów lokomotywa znajdzie się na torze testowym w podmoskiewskiej miejscowości Szczerbinka. Do obsługi składów towarowych pociąg ma być gotowy pod koniec 2013 roku. Najpierw lokomotywy mają prowadzić składy na terenie wschodniej części Syberii. Ostatnie dostawy mają być zrealizowane w 2020 roku.
Całkowita wartość kontraktu to ok. 1 mld euro. Lokomotywy 2ES5 zaprojektował sztab specjalistów joint-venture TRans, która utworzona została przez Alstom i Transmashholding w grudniu 2010 roku. Niektóre części lokomotywy zostały wyprodukowane przez inną joint venture – Railcomp.
2ES5 to asynchroniczna lokomotywa dedykowana dla obsługi przewozów towarowych na głównych liniach kolejowych Rosji. Pojazd ma rozpędzać się do 120 km/h. Lokomotywa ma być przystosowana do swobodnej pracy przy temperaturach sięgających -50 stopni Celsjusza.
27 marca w Warszawie odbędzie się coroczna konferencja "Perspektywy Rynku Lokomotyw". Spotkanie jest jedyną tego typu okazją do dyskusji nad stanem obecnym i przyszłością rynku lokomotyw w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. To interesująca szansa dla regionalnych i międzynarodowych firm na zaprezentowanie ich produktów, planów oraz realizowanych obecnie projektów. W ostatnich latach kolejne edycje konferencji zgromadziły ponad 350 gości, będących przedstawicielami kluczowych podmiotów z polskiego i europejskiego rynku kolejowego, dostarczyły informacje na temat nowych przedsięwzięć, obecnego stanu floty lokomotywowej, problemów związanych z jej utrzymaniem i modernizacją.
Konferencja skierowana jest do menadżerów wyższego i średniego szczebla w przedsiębiorstwach kolejowych, użytkowników taboru, przedstawicieli przewoźników kolejowych, reprezentantów sektora finansowego, towarzystw ubezpieczeniowych, analityków i ekspertów branżowych.
W trakcie konferencji czołowi producenci taboru kolejowego przedstawią bieżące trendy rynkowe, jak również własne plany i zamiary na najbliższe lata oraz projekty nowoczesnych rozwiązań, nad którymi obecnie pracują. Wśród tematów, które będą dyskutowane, znajdą się również kwestie finansowania pozyskania taboru, wymogów bezpieczeństwa czy uregulowań prawnych związanych z TSI.
Więcej na temat zagadnień, które będą omawiane podczas konferencji, uczestnictwa oraz formularz zgłoszeniowy - tutaj.
