W nocy z 18 na 19 maja spółka Tramwaje Warszawskie zaprasza wraz z Klubem Miłośników Komunikacji Miejskiej na pętlę tramwajową Plac Narutowicza do tzw. „Muzeum na Szynach”. Wystawa taboru będzie dostępna dla zwiedzających w godzinach od 19.00 do 1.00.
- W tym roku postanowiliśmy zaprezentować Warszawiakom różne oblicza wagonów niskopodłogowych eksploatowanych przez Spółkę. Jak co roku udostępnimy zwiedzającym także tramwaje zabytkowe i techniczne. Z tej okazji uruchamiamy także specjalną linię dojazdową M. Tegoroczna Noc Muzeów będzie niepowtarzalną okazją, by w jednym miejscu zobaczyć różne typy tramwajów niskopodłogowych, począwszy od pierwszego, wyprodukowanego w Polsce w 1995 roku tramwaju typu 112N, a skończywszy na najnowocześniejszym tramwaju dwukierunkowym 120Na Duo, jakim w danej chwili dysponuje spółka Tramwaje Warszawskie - napisała spółka.
- Zaprezentujemy także jedyny w swoim rodzaju Warszawski Tramwaj Promocyjny, będący specjalną aranżacją wagonu typu 105Na. Tramwaj ten wyróżnia się stylizowanym, drewnianym wnętrzem i wyposażony został w system nagłośnienia, monitory LCD, łączność WIFI oraz pianino - piszą TW w komunikacie.
Program artystyczny nocy muzeów
20.30 – 20.50 – występ artystyczny – wspólne śpiewanie warszawskich piosenek z akompaniamentem pianisty
21.30 – 21.50 – występ Chóru – przed Warszawskim Tramwajem Promocyjnym
22.30 – 22.45 - występ artystyczny – wspólne śpiewanie warszawskich piosenek z akompaniamentem pianisty
23.00 – 23.30 - występ Chóru – przed Warszawskim Tramwajem Promocyjnym
Wagony techniczne
Podczas Nocy Muzeów przed zwiedzającymi otworzy się unikalna szansa zobaczenia wagonów specjalnych – wagonu pomiarowego oraz szlifierki. Szlifierka, oprócz podstawowej funkcji usuwania zużycia szyn, umożliwia nam także m.in. utrzymanie na odpowiednim poziomie torowisk trawiastych.
Natomiast wagon pomiarowy, wyposażony w specjalną aparaturę, bada współpracę pantografu z siecią trakcyjną, mierzy wysokość zawieszenia przewodu jezdnego, oraz zakłócenia powstające przy współpracy pantografem a siecią trakcyjna.
Podczas imprezy informacji o wagonach udzielać będą pracownicy Spółki oraz konduktorzy Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.
Linia M
Spółka uruchomi także specjalną linię tramwajową M, która będzie dostępna dla pasażerów przez cały czas trwania imprezy. Przejazd linią będzie bezpłatny.
Linia będzie obsługiwana taborem zabytkowym 4Nj+4ND (#838+#1811) 102N (#5) 13N (#821+#818) 105Na (#1001+#1000) i współczesnym: 116Na/1, 120Na - SWING.
Linia M będzie kursowała z częstotliwością co 15 minut na trasie: Plac Narutowicza – Grójecka – Aleje Jerozolimskie – Most Poniatowskiego –Rondo Waszyngtona - Aleja Zieleniecka – Zamoyskiego – Grochowska – Wiatraczna (powrót tą samą trasą)
Opis pierwszych tramwajów niskopodłogowych w Polsce
Wagon 112N o numerze taborowym 3001 został wyprodukowany w 1995 roku przez zakłady Konstal. Jest to pierwszy wyprodukowany w Polsce tramwaj o obniżonej podłodze (niska podłoga stanowi 24% powierzchni podłogi wagonu dostępnej dla pasażerów stojących). Tramwaj 112N jest wagonem przegubowym, dwuczłonowym o konstrukcji stalowej, spawanej z profili zamkniętych opartych jest na 3 wózkach.
Wagon 116N o numerze taborowym 3002 został wyprodukowany w 1998 roku przez zakłady Konstal. Tramwaj 116N jest wagonem przegubowym, trójczłonowym, wykonanym z profili zamkniętych, pokryty poszyciem z blachy o grubości 2mm. Część niskopodłogowa znajduje się w tylnej części pierwszego członu, całym drugim członie i przedniej części trzeciego członu (na wprost 2 i 3 drzwi) i obejmuje 61% długości wagonu, od części wysokopodłogowej oddzielona jest trzema schodkami.
- Wybraliśmy właśnie te wagony, bo są to pierwsze egzemplarze polskich tramwajów niskopodłogowych. Tramwaje Warszawskie były pionierem we wprowadzaniu w Polsce taboru przystosowanego dla osób niepełnosprawnych - kończą Tramwaje Warszawskie.