NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Niska punktualność pociągów Polska – Ukraina

| Kasper Fiszer 10.04.2018 4k

Niska punktualność pociągów Polska – Ukraina
Pociąg Zdołbunów – Chełm w Kowlufot. Kasper Fiszer
Czy uda się podnieść punktualność pociągów uruchamianych w relacjach międzynarodowych? PKP Intercity wraz z UZ podejmują działania zmierzające do rozwiązania problemu częstych opóźnień w przyszłorocznym rozkładzie jazdy. Jak zaznacza jednak polski przewoźnik, nie wszystko zależne jest w tym przypadku od operatora kolejowego.
Dużym problemem w zakresie funkcjonowania uruchomionych niedawno połączeń kolejowych z Polski na Ukrainę przez przejścia graniczne Medyka – Mostyska II i Dorohusk – Jagodyn (Jagodzin) jest ich niska punktualność. Wielokrotnie pociągi jadące z Przemyśla do Kijowa wyruszają w trasę z opóźnieniem, bo obsługujące je jednostki Hyundai Rotem nie dojeżdżają na planowaną godzinę w drodze z Ukrainy do Polski. Podobnie kształtuje się sytuacja w Chełmie: np. w minioną środę poranny pociąg ze Zdołbunowa przybył tam z opóźnieniem przekraczającym dwie godziny, co przełożyło się na opóźnienie pociągu do Kowla.

Dłużej niż planowano trwają odprawy graniczne

– Główną przyczyną opóźnień międzynarodowych pociągów kursujących pomiędzy Polską a Ukrainą są przedłużające się odprawy graniczne – mówi Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Przewoźnik podkreśla, że zdaje sobie sprawę z istniejącego problemu i próbuje mu zaradzić. – Ta kwestia została poruszona na marcowej konferencji, w której wzięli udział operatorzy kolejowi Polski i Ukrainy oraz nasze służby graniczne i celno-skarbowe – relacjonuje.

– Spotkanie to poświęcone było wypracowaniu wspólnych ustaleń w celu podniesienia sprawności obsługi i kontroli granicznej w ruchu kolejowym. W porozumieniu przewoźników Polski i Ukrainy podjęto już działania zmierzające do zoptymalizowania w nowym rozkładzie jazdy czasu przekraczania granicy przez pociągi na przejściu Medyka – Mostyska II – zapowiada przedstawicielka PKP Intercity. Na razie nie znamy jednak szczegółów podjętych ustaleń. Nie wiemy więc, czy będą one oznaczać wydłużenie rozkładowego czasu przejazdu pomiędzy krajami.

Możliwości przewoźników są ograniczone

Agnieszka Serbeńska zaznacza przy tym, że PKP Intercity nie jest w stanie zagwarantować pełnej punktualności uruchamianych na Ukrainę kursów. – Trzeba bowiem pamiętać, że służby prowadzące odprawy graniczne działają zgodnie z nałożonymi na nie przepisami i przyznanymi im kompetencjami, na co nie mają wpływu przewoźnicy – stwierdza. Nie wiadomo więc, jaki efekt przyniosą czynione przez PKP IC i Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) starania.

W ostatnim czasie po latach stagnacji ruch kolejowy pomiędzy Polską a Ukrainą znacząco wzrasta. Przez przejście w Medyce kursują nocny „Lwów Express” z Wrocławia i Gdyni do Lwowa, dwa jadące różnymi trasami pociągi InterCity+ Przemyśl Główny – Kijów Pasażerski i wagonowy skład Przemyśl Główny – Odessa Główna. Z przejścia w Dorohusku korzystają natomiast nocny „Kijów Express” Warszawa Zachodnia – Kijów Pasażerski, jedna para pociągów Chełm – Zdołbunów i jedna Chełm – Kowel. Do obsługi tych dwóch ostatnich wykorzystywane są eksploatowane przez UZ szerokotorowe jednostki 630M wyprodukowane w bydgoskiej Pesie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5