Partnerzy serwisu:
Komentarze

Niewielkie zmiany wystarczą, aby lepiej wykorzystać środki dostępne na tabor

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Niewielkie zmiany wystarczą, aby lepiej wykorzystać środki dostępne na tabor
Fot. Greenbrier Europe
- Jeśli chodzi o największy w historii PKP Cargo kontrakt na dostawę 936 platform do przewozu ładunków intermodalnych, to rozumiemy, że musiała wygrać najtańsza oferta, bo cena była jedynym kryterium wyboru oferty. Szanujemy decyzję PKP Cargo i będziemy starali się pozyskać zamówienia w kolejnych przetargach - komentuje Dariusz Czerniak, dyrektor sprzedaży w będącej częścią Greenbrier Europe spółce Wagony Świdnica.

Greenbrier obserwuje z uwagą starania instytucji polskich: Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, a także PKP Cargo i innych przewoźników towarowych na rzecz rozwoju transportu intermodalnego. Jeśli chodzi o największy w historii PKP Cargo kontrakt na dostawę 936 platform do przewozu ładunków intermodalnych, to rozumiemy, że musiała wygrać najtańsza oferta, bo cena była jedynym kryterium wyboru oferty. Szanujemy decyzję PKP Cargo i będziemy starali się pozyskać zamówienia w kolejnych przetargach. Obecnie rozważamy udział w przetargu na 220 kolejnych wagonów-platform dla PKP Cargo.

Cały czas wypełniamy portfel zamówień na kolejne lata i jesteśmy przygotowani na każdy scenariusz. Cieszy nas, że coraz więcej produkujemy na rynek krajowy. W poprzednich latach prawie cała nasza produkcja w Wagony Świdnica trafiała na eksport, ale obecnie zwiększamy udział w rynku krajowym. Szacujemy, że w 2019 r. około 30 proc. produkcji zakładu w Świdnicy może trafić do klientów z Polski. To m.in. efekt rozwoju inwestycji infrastrukturalnych, przyczyniających się do zwiększenia przez przewoźników zamówień na wagony do przewozu kruszyw. Mogą być one także wykorzystywane do transportu innych towarów takich jak węgiel czy drewno. Dochodzi do tego dynamiczny wzrost popytu na wagony do transportu intermodalnego ze względu na coraz większą wymianę handlową między Chinami a Europą.

Chciałbym podkreślić, że przykładamy dużą wagę do jakości naszych produktów, więc inwestujemy w technologie i stosujemy markowe komponenty, co ma też wpływ na cenę, jaką możemy zaoferować. Niestety, obecnie stosowane na polskim rynku kryteria przetargowe, w których jedynym wyznacznikiem jest cena, mogą prowadzić do wyboru konstrukcji zbudowanych na tańszych komponentach. To z kolei może przełożyć się na awaryjność i zwiększone koszty utrzymania w okresie życia wagonów, czyli 30-40 lat.

Warto też podkreślić, że koleje niemieckie (DB Cargo) w swoich wytycznych odstępują powoli od stosowania wysokich kar umownych i przejmują część ryzyka związanego z zakupem wagonów na siebie. Dzięki temu zyskały większą elastyczność przy wyborze dostawców oraz niższe ceny. Należy odnotować, że przy przetargach wysokie kary umowne i odszkodowania są uwzględniane w wycenie ryzyka potencjalnego kontraktu i negatywnie rzutują na cenę jednostkową wagonu. Mówiąc wprost – im wyższe kary i potencjalne ryzyka odszkodowań za niedostarczenie wagonów w terminie, tym trudniej jest zaoferować klientowi atrakcyjną cenę.
Jesteśmy przekonani, że nawet niewielkie zmiany w tym zakresie na polskim rynku, w tym wprowadzenie kryterium jakościowego oprócz ceny przy jednoczesnym złagodzeniu zapisów o karach umownych, spowodowałyby lepsze wykorzystanie środków dostępnych na inwestycje w tabor. Jest to o tyle istotne, że duże zakupy wagonów towarowych są realizowane w Polsce raz na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat i wynikają z dostępności środków unijnych. Warto też by jak najwięcej środków przeznaczonych na produkcję wagonów pozostało w Polsce, w formie podatków i miejsc pracy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lżejsze wagony do przewozu kruszyw

Tabor i technika

Lżejsze wagony do przewozu kruszyw

Martyn Janduła 08 lutego 2017

Greenbrier: Ktoś wpadł na pomysł, że wagony będą hałasować mniej

Tabor i technika

Wagony ze Świdnicy do Arabii Saudyjskiej w intermodalnym ujęciu

Tabor i technika

Europejska fuzja Greenbriera i Astra Rail

Biznes

Europejska fuzja Greenbriera i Astra Rail

Martyn Janduła 14 października 2016

Zobacz również:

Lżejsze wagony do przewozu kruszyw

Tabor i technika

Lżejsze wagony do przewozu kruszyw

Martyn Janduła 08 lutego 2017

Greenbrier: Ktoś wpadł na pomysł, że wagony będą hałasować mniej

Tabor i technika

Wagony ze Świdnicy do Arabii Saudyjskiej w intermodalnym ujęciu

Tabor i technika

Europejska fuzja Greenbriera i Astra Rail

Biznes

Europejska fuzja Greenbriera i Astra Rail

Martyn Janduła 14 października 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5