Poprawi się dostępność gminy Smętowo, gdzie pod koniec sierpnia doszło do groźnego wypadku kolejowego. Będzie się tam zatrzymywać jeden z pociągów PKP Intercity.
W środę 30 sierpnia na stacji Smętowo
doszło do wykolejenia TLK Pogoria należącego do PKP Intercity po zderzeniu z pociągiem STK. 28 osób zostało poszkodowanych. Nazajutrz do Smętowa przyjechała delegacja Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z ministrem Andrzejem Adamczykiem na czele. Porozmawiał on przy okazji z mieszkańcami o
możliwości zatrzymywania się pociągów dalekobieżnych na stacji Smętowo.
Postój dzięki głosom społecznymMieszkańcy gminy Smętowo oraz niedalekich Prabut wielokrotnie apelowali o planowane zatrzymania pociągów TLK i IC na ich stacjach – obecnie zatrzymują się tam wyłącznie pociągi regionalne. Jak się okazało, wypadek i udana akcja ratunkowa pomogła w organizacji postojów, mimo tego, że rozkład jazdy był już od dłuższego czasu ustalony. – W rozkładzie jazdy 2017/2018, który będzie obowiązywać od 10 grudnia, wprowadziliśmy postój na stacji w Smętowie Granicznym dla składu IC Piast – poinformowała "Rynek Kolejowy" Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.
Jak wyjaśniają przedstawiciele spółki, postój został wprowadzony ze względu na głosy społeczne. – Analizy frekwencji na stacji Smętowo będą miały wpływ na utrzymanie postoju pociągu IC w rozkładach jazdy na kolejne lata – dodaje Anna Zakrzewska.
Mieszkańcy chcą więcejDziennikarz i działacz Piotr Kazimierowski, który współorganizował inicjatywy zmierzające do uruchomienia postojów, nie ukrywa, że liczył na więcej. – Wprowadzenie jednego postoju jednej pary pociągów można traktować jako jedynie zajawkę normalnej oferty przewozowej. Aby stacja Smętowo stała się atrakcyjnym węzłem komunikacyjnym dla niemal 200 tysięcy mieszkańców Kociewia i Powiśla, niezbędne jest zatrzymanie wszystkich pociągów międzywojewódzkich zamawianych i finansowanych z budżetu MIB. Zresztą taka tez padła obietnica z ust Ministra Adamczyka na spotkaniu w Smętowie w obecności przedstawicieli samorządów lokalnych i prezesów spółek PKP Intercity o PKP PLK – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Kazimierowski.
Jak podaje, trasa pomiędzy Tczewem a Laskowicami Pomorskimi to najdłuższy odcinek w Polsce poza Centralną Magistralą Kolejową, na którym nie zatrzymują się pociągi klasy TLK i IC. – Trudno nam jako inicjatorom tej kampanii, ale także mieszkańcom regionu i samorządowcom zrozumieć opór przed zatrzymaniem większej liczby pociągów na tej stacji – dodaje. I zapowiada kolejne działania – np. zorganizowanie specjalnej wycieczki do Poznania pociągiem dla dzieci z okolicznych szkół.