NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Niemieckie koleje planują gigantyczne inwestycje – łącznie ponad 98 mld euro

| Redakcja 17.01.2020 141

Niemieckie koleje planują gigantyczne inwestycje – łącznie ponad 98 mld euro
Fot. Pesa
Aż 86 mld euro – tyle chcą wydać Niemcy na infrastrukturę kolejową w ciągu najbliższej dekady. Do tego dochodzi 12,2 mld euro na tabor w ciągu sześciu lat. Średniorocznie inwestycje przekroczą zatem 10 mld euro.
W latach 2020–2029 nakłady na budowę i modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym oraz obiektów inżynieryjnych, w tym mostów kolejowych, zwrotnic oraz szyn, wyniosą w Niemczech łącznie 86 mld euro. To w przeliczeniu ok. 364 mld zł – prawie tyle, co roczne wpływy do budżetu Polski (387,7 mld zł w 2019 r.). 

Z tej kwoty Deutsche Bahn wyłoży 24 miliardy euro, a rząd federalny dołoży kolejne 62 miliardy euro. W skali roku daje to średnio 8,6 mld euro na inwestycje, czyli aż o 54% więcej niż jeszcze w latach 2015–2019. Dla przypomnienia – budżet federalny Niemiec wyniósł w 2019 roku 343,6 mld euro. Zgodnie z planami prace budowlane mają być jak najmniej uciążliwe dla podróżnych, a modernizacja ma wpłynąć na bardziej optymalne wykorzystanie dostępnych pojazdów.

Oprócz infrastruktury w najbliższych latach niemiecka kolej ma też zainwestować w nowy tabor. Z dostępnych danych wynika, że na ten cel do 2026 r. ma być przeznaczone łącznie 12,2 mld euro – razem z działaniami infrastrukturalnymi inwestycje powinny przekroczyć zatem 10 mld euro rocznie. Z tego za 8,5 mld euro mają być kupione pociągi obsługujące ruch dalekobieżny, zaś 3,7 mld euro ma zostać przeznaczone na nowe pociągi regionalne.

Czy te plany są szansą dla polskich firm? Obiecująca wydaje się np. część planu dotycząca zakupu pociągów regionalnych; dostawę 72 szt. spalinowych zespołów trakcyjnych Link dla Deutsche Bahn na podstawie umowy ramowej podpisanej w 2012 roku finalizuje obecnie Pesa. Produkowane w Bydgoszczy pojazdy spalinowe są przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego w wersji dwu i trzy członowej. Obydwa typy pojazdów uzyskały homologację i zostały dopuszczone do ruchu na terenie Niemiec.

– Rynek niemiecki jest bardzo perspektywiczny, ale jednocześnie bardzo wymagający. Dopuszczenie do ruchu i dostawa 72 Linków dla DB potwierdza wysokie kompetencje Pesy, jeśli chodzi o eksport pojazdów szynowych. Prowadzimy rozmowy z DB o dalszej współpracy. Transport kolejowy doskonale wpisuje się w trend ochrony środowiska i troski o klimat, który w Niemczech jest coraz silniejszy – mówi Maciej Grześkowiak, rzecznik prasowy Pesy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (948)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Niemcy (948)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5