Partnerzy serwisu:
Pasażer

Niemieckie gminy chcą pociągów Szczecin – Berlin co godzinę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Niemieckie gminy chcą pociągów Szczecin – Berlin co godzinę
Fot. M. Szymajda (zdjęcie ilustracyjne)
Na razie pociągi między Szczecinem a Berlinem zastępowane są komunikacją zastępczą. Tak będzie zapewne przynajmniej do końca 2026 roku. Ale trwają już dyskusje o rozkładzie jazdy dla pociągów Berlin – Szczecin, które mają ruszyć po gruntownej modernizacji linii.

Na planowany do realizacji przez Deutsche Bahn rozkład jazdy zwraca uwagę Frank Gotzmann, dyrektor Urzędu Związku Gmin Gartz (nad Odrą). Według DB pociągi w pełnej relacji Szczecin- Berlin mają kursować co 2 godziny. Zdaniem urzędnika, znacząco odbiega to od standardów na innych liniach między dużymi miastami, a przecież na modernizację linii (Berlin) – Angermünde – Szczecin, budowę dwóch torów i elektryfikacje, idą setki milionów euro. Zdaniem Gotzmanna cytowanego przez portal wszczecinie.pl, oferta musi być lepsza.

– Dobre i szybkie połączenia sprawią, że nasz wspólny region przygraniczny stanie się bardziej atrakcyjny dla globalnych graczy gospodarczych. Najwięcej skorzystają na tym małe miasta i wsie, które staną się bardziej atrakcyjnym miejscem do życia dla rodzin z Berlina i Szczecina. Dobrobyt tych miejscowości w naszym regionie przygranicznym w dużej mierze zależy od dobrego połączenia kolejowego – mówi Gotzmann i zapowiada walkę o bezpośrednie pociągi Szczecin – Berlin co godzinę. Związek, który reprezentuje Gotzmann skupia miejscowości Tantow i Casekow przy wspomnianej linii kolejowej.

Gotzmann z urzędnikami Związku przygotowali nawet własny projekt rozkładu jazdy pociągu. Uważają, że pociąg powinien ruszać ze Szczecina Niebuszewa i, po godzinie i 47 minutach, docierać do Belrina Hbf, a po dwóch godzinach i 10 minutach dotrzeć na lotnisko Berlin-Brandenburg. Oczywiście – przez większość dnia kursowałby co godzinę, a nie co dwie – jak zakłada rozkład DB.

– Badania transportowe pokazują, że pociągi kursujące co dwie godziny są wystarczające jedynie dla uczniów, studentów i emerytów, którzy nie mają dostępu do własnego samochodu – komentuje dyrektor Gotzmann. – Regionalny Express powinien więc kursować co 60 minut między Szczecinem a Berlinem Hauptbahnhof. Gotzmann przyznaje jednak, że problemem mogą być pieniądze od polskiej strony projektu.

– Regularnie spotykam się z polskimi władzami, zarówno samorządowymi, jak i przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego oraz politykami. Zwiększenie liczby połączeń kolejowych między Berlinem a Szczecinem nie cieszy się jednak dużą popularnością na żadnym szczeblu – powiedział urzędnik. Do tej pory koszty kursów do Szczecina pokrywała Brandenburgia. Ale zwiększenie liczby połączeń sprawi, że większe pieniądze będą niezbędne.

– Chcielibyśmy, aby strona polska również zaoferowała dodatkowe połączenia do Berlina – albo za pośrednictwem władz centralnych w Warszawie i PKP Intercity jako operatora, albo przez Urząd Marszałkowski i Polregio jako dostawcę usług.

Według planów DB pociągi Berlin – Szczecin będą jeździć co 2 godziny. Również co 2 godziny (a więc pociągi w kierunku Niemiec ze Szczecina będą co godzinę) będą kursować pociągi w kierunku Pasewalk, Stralsundu lub Rostocku. W Pasewalk możliwe będą przesiadki na pociągi do Berlina.

Na razie są jednak problemy z terminową realizacją inwestycji w przebudowę linii zarówno po niemieckiej jak i polskiej stronie. Istnieje zagrożenie, że linia w całości nie będzie zmodernizowana nawet w 2027 roku. Piszemy o tym tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Tabor i technika

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Przemysław Jezierski 26 lipca 2025

Potężne ulewy na południu Niemiec zatrzymały kolej

Pasażer

Potężne ulewy na południu Niemiec zatrzymały kolej

Artur Bogdanowicz 05 czerwca 2024

Dwuosobowe przedziały w pociągach? Śmiały pomysł DB

Pasażer

Rozkładowe nowości z Niemiec. Gdzie ICE pojedzie częściej?

Pasażer

Rozkładowe nowości z Niemiec. Gdzie ICE pojedzie częściej?

Artur Bogdanowicz 08 października 2023

Sabotaż wstrzymał kolej w północnych Niemczech

Infrastruktura

Sabotaż wstrzymał kolej w północnych Niemczech

Witold Urbanowicz 08 października 2022

Rekordowe przewozy pasażerskie w Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rekordowe przewozy pasażerskie w Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 25 kwietnia 2022

Zobacz również:

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Tabor i technika

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Przemysław Jezierski 26 lipca 2025

Potężne ulewy na południu Niemiec zatrzymały kolej

Pasażer

Potężne ulewy na południu Niemiec zatrzymały kolej

Artur Bogdanowicz 05 czerwca 2024

Dwuosobowe przedziały w pociągach? Śmiały pomysł DB

Pasażer

Rozkładowe nowości z Niemiec. Gdzie ICE pojedzie częściej?

Pasażer

Rozkładowe nowości z Niemiec. Gdzie ICE pojedzie częściej?

Artur Bogdanowicz 08 października 2023

Sabotaż wstrzymał kolej w północnych Niemczech

Infrastruktura

Sabotaż wstrzymał kolej w północnych Niemczech

Witold Urbanowicz 08 października 2022

Rekordowe przewozy pasażerskie w Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rekordowe przewozy pasażerskie w Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 25 kwietnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij