Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Niemcy: Struktura Deutsche Bahn utrudnia działalność konkurencji?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
25-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
n-tv.de/Deutsche Welle/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Niemcy: Struktura Deutsche Bahn utrudnia działalność konkurencji?
Niemiecka Komisja Antymonopolowa zasugerowała rządowi, aby ten przeprowadził częściową prywatyzację przewoźnika. Dodatkowo, w opinii komisji, działalność infrastrukturalna Deutsche Bahn powinna zostać wyraźnie odseparowana od działalności przewozowej.

Transport towarowy do prywatyzacji, infrastruktura kontrolowana przez państwo, a przewozy pasażerskie pod szyldem istniejącej firmy Deutsche Bahn - tak w skrócie wygląda koncepcja reorganizacji kolejowego giganta, przedstawiona przez Komisję Antymonopolową w Niemczech. Niezależna grupa ekspertów, którzy doradzają rządowi w kwestii głównie państwowych przedsiębiorstw, zasugerowała reformę struktury Deutsche Bahn. Według Komisji Antymonopolowej, DB ma wyjątkowo uprzywilejowaną pozycję na rynku. Z oceny działalności DB przez komisję wynika, że w obecnym kształcie podmiot w dużym stopniu utrudnia konkurencję na rynku przewozowym.

Bez zmian nie będzie konkurencji

Komisja w swoim raporcie podkreśla, że jedynym sposobem, aby niemieckie tory były otwarte na konkurencję, zarówno na trasach regionalnych, jak i dalekobieżnych, jest odseparowanie działalności przewozowej DB od tej, która zajmuje się infrastrukturą. Eksperci zaznaczają, że obecne struktury i przepisy panujące w Niemczech, nie przyczyniają się do zapobiegania dyskryminacji mniejszych przewoźników. - Decydenci muszą być bardziej aktywni w promowaniu konkurencji na rynkach kolejowych - powiedział przewodniczący Komisji Antymonopolowej Daniel Zimmer. Komisja w swoim raporcie podkreśla, że Deutsche Bahn, jako podmiot, który prowadzi przewozy i jest jednocześnie właścicielem infrastruktury, może wykorzystywać dostęp do pewnych informacji, a to może mieć wpływ na konstrukcję korzystniejszej oferty w porównaniu z ofertą innych przewoźników.

Komisja Antymonopolowa zwraca uwagę, że kolej stworzy dobrą ofertę dla pasażera dopiero wówczas, gdy ten będzie miał w czym wybierać, kupując bilet, gdyż większa liczba przewoźników to zróżnicowane ceny oraz m. in. liczne promocje.

"Wiedzą swoje"

Wiadomo, że zaprezentowanej przez komisję koncepcji sprzeciwiają się niemieccy kolejarze. W poniedziałek władze Deutsche Bahn zaprezentują własną wizję zmian w strukturach DB. Jak jednak informuje "Deutsche Welle", są one sprzeczne z tym, czego chce Komisja Antymonopolowa. Według "Deutsche Welle" zakładają powrót do centralnego zarządzania wszystkimi usługami skupionymi pod szyldem Deutsche Bahn, a więc również do bezpośredniego kontrolowania transportu i logistyki, które dziś są kierowane przez spółkę-córkę przedsiębiorstwa - DB Schenker AG.

Nie pierwszy taki zarzut

W 2014 roku modelowi niemieckiej kolei uważnie przyglądał się Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Komisja Europejska zarzucała kolejarzom, że dzięki funkcjonowaniu w ramach jednego holdingu, mają prawo do swobodnego "przesuwania" środków państwowych na inne cele, stosując tzw. subsydiowanie krzyżowe, które jest niezgodne z tzw. Pierwszym Pakietem Kolejowym z 2001 roku. Według KE, działania niemieckich kolejarzy mogły mieć negatywny wpływ na uczciwą konkurencję, a tym samym dawać przewagę przewoźnikom otrzymującym dotacje na prowadzenie przewozów. Niemieccy kolejarze wybronili się jednak z tych zarzutów. Był to kolejny sygnał niezadowolenia Komisji Europejskiej z niemieckiego modelu kolei. Wcześniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że model niemiecki nie jest sprzeczny z prawem unijnym. Według szefa DB, struktura kolei niemieckiej sprzyja konkurencyjności, mimo że nie odpowiada ona modelowi postulowanemu przez prawodawstwo europejskie.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Infrastruktura

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Przemysław Farsewicz 02 sierpnia 2025

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Pasażer

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Przemysław Farsewicz 21 grudnia 2024

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

inf. pras. Rafamet, oprac. ms 14 października 2024

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Infrastruktura

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Michał Szymajda 14 października 2024

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Pasażer

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Łukasz Malinowski 03 października 2024

Zobacz również:

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Infrastruktura

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Przemysław Farsewicz 02 sierpnia 2025

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Pasażer

DB kończą z piwem z beczki i gotówką na pokładach

Przemysław Farsewicz 21 grudnia 2024

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

inf. pras. Rafamet, oprac. ms 14 października 2024

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Infrastruktura

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Michał Szymajda 14 października 2024

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Pasażer

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Łukasz Malinowski 03 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij