Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Niemcy: Struktura Deutsche Bahn utrudnia działalność konkurencji?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
25-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
n-tv.de/Deutsche Welle/lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Niemcy: Struktura Deutsche Bahn utrudnia działalność konkurencji?
Niemiecka Komisja Antymonopolowa zasugerowała rządowi, aby ten przeprowadził częściową prywatyzację przewoźnika. Dodatkowo, w opinii komisji, działalność infrastrukturalna Deutsche Bahn powinna zostać wyraźnie odseparowana od działalności przewozowej.

Transport towarowy do prywatyzacji, infrastruktura kontrolowana przez państwo, a przewozy pasażerskie pod szyldem istniejącej firmy Deutsche Bahn - tak w skrócie wygląda koncepcja reorganizacji kolejowego giganta, przedstawiona przez Komisję Antymonopolową w Niemczech. Niezależna grupa ekspertów, którzy doradzają rządowi w kwestii głównie państwowych przedsiębiorstw, zasugerowała reformę struktury Deutsche Bahn. Według Komisji Antymonopolowej, DB ma wyjątkowo uprzywilejowaną pozycję na rynku. Z oceny działalności DB przez komisję wynika, że w obecnym kształcie podmiot w dużym stopniu utrudnia konkurencję na rynku przewozowym.

Bez zmian nie będzie konkurencji

Komisja w swoim raporcie podkreśla, że jedynym sposobem, aby niemieckie tory były otwarte na konkurencję, zarówno na trasach regionalnych, jak i dalekobieżnych, jest odseparowanie działalności przewozowej DB od tej, która zajmuje się infrastrukturą. Eksperci zaznaczają, że obecne struktury i przepisy panujące w Niemczech, nie przyczyniają się do zapobiegania dyskryminacji mniejszych przewoźników. - Decydenci muszą być bardziej aktywni w promowaniu konkurencji na rynkach kolejowych - powiedział przewodniczący Komisji Antymonopolowej Daniel Zimmer. Komisja w swoim raporcie podkreśla, że Deutsche Bahn, jako podmiot, który prowadzi przewozy i jest jednocześnie właścicielem infrastruktury, może wykorzystywać dostęp do pewnych informacji, a to może mieć wpływ na konstrukcję korzystniejszej oferty w porównaniu z ofertą innych przewoźników.

Komisja Antymonopolowa zwraca uwagę, że kolej stworzy dobrą ofertę dla pasażera dopiero wówczas, gdy ten będzie miał w czym wybierać, kupując bilet, gdyż większa liczba przewoźników to zróżnicowane ceny oraz m. in. liczne promocje.

"Wiedzą swoje"

Wiadomo, że zaprezentowanej przez komisję koncepcji sprzeciwiają się niemieccy kolejarze. W poniedziałek władze Deutsche Bahn zaprezentują własną wizję zmian w strukturach DB. Jak jednak informuje "Deutsche Welle", są one sprzeczne z tym, czego chce Komisja Antymonopolowa. Według "Deutsche Welle" zakładają powrót do centralnego zarządzania wszystkimi usługami skupionymi pod szyldem Deutsche Bahn, a więc również do bezpośredniego kontrolowania transportu i logistyki, które dziś są kierowane przez spółkę-córkę przedsiębiorstwa - DB Schenker AG.

Nie pierwszy taki zarzut

W 2014 roku modelowi niemieckiej kolei uważnie przyglądał się Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Komisja Europejska zarzucała kolejarzom, że dzięki funkcjonowaniu w ramach jednego holdingu, mają prawo do swobodnego "przesuwania" środków państwowych na inne cele, stosując tzw. subsydiowanie krzyżowe, które jest niezgodne z tzw. Pierwszym Pakietem Kolejowym z 2001 roku. Według KE, działania niemieckich kolejarzy mogły mieć negatywny wpływ na uczciwą konkurencję, a tym samym dawać przewagę przewoźnikom otrzymującym dotacje na prowadzenie przewozów. Niemieccy kolejarze wybronili się jednak z tych zarzutów. Był to kolejny sygnał niezadowolenia Komisji Europejskiej z niemieckiego modelu kolei. Wcześniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że model niemiecki nie jest sprzeczny z prawem unijnym. Według szefa DB, struktura kolei niemieckiej sprzyja konkurencyjności, mimo że nie odpowiada ona modelowi postulowanemu przez prawodawstwo europejskie.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5