Rząd niemiecki i Deutsche Bahn wspólnie przedstawiły inicjatywę na rzecz walki z hałasem do 2030 r.. Celem przyjętego programu jest zmniejszenie hałasu kolejowego, który dotyka połowy populacji mieszkającej w pobliżu infrastruktury kolejowej.
Osiągnięcie tego celu wpisuje się w kolejną fazę programu redukcji hałasu ustanowionego przez rząd niemiecki w 1999 roku. W ramach strategii liczba kilometrów linii objętych środkami przeciwhałasowymi będzie rosła średnio o 125 km rocznie. Do 2030 r. kolejne 1250 km niemieckich linii kolejowych dołączy do 2000 km, na których prace zostały już ukończone. Berlin przeznaczył na realizację projektu roczny budżet w wysokości 140 milionów euro.
– Współpracujemy z rządem, aby dotrzymać słowa, jeśli chodzi o redukcję emisji hałasu. Ekrany dźwiękochłonne, dźwiękoszczelne okna, czy amortyzatory szynowe – stosujemy wszelkiego rodzaju środki, aby skutecznie zmniejszyć oddziaływanie hałasu na szczególnie ruchliwych trasach – powiedział Ronald Pofalla, członek zarządu ds. infrastruktury w DB.
Ministerstwo Transportu i DB zamierzają zmniejszyć liczbę osób narażonych na hałas o 50%. 800 000 osób skorzysta z inicjatywy przeciwdziałającej hałasowi, zapewniając większą ciszę i spokój po zakończeniu prac. – Poprawa ochrony przed hałasem osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych jest dla nas bardzo ważna. Chcemy, aby ci ludzie mieli wysoką jakość życia, a przede wszystkim mogli dobrze wypocząć. Z tego powodu pracujemy nad znacznym zmniejszeniem hałasu wytwarzanego przez pojazdy szynowe – zapowiedział Andreas Scheuer, federalny minister transportu i infrastruktury cyfrowej Andreas Scheuer.
W ramach planu redukcji hałasu kolejowego rząd ustanowił środki, które obejmują stworzenie systemu opłat za trasy pociągów w oparciu o emisję hałasu, instalację w pojazdach hamulców przy użyciu innowacyjnej technologii. Zastąpienie żeliwa klocków hamulcowych wagonów towarowych materiałem kompozytowym odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu emisji hałasu. DB Cargo terminowo zakończyło modernizację wagonów towarowych - 63 000 pojazdów wyposażonych jest w ciche klocki hamulcowe. W ciągu ostatnich siedmiu lat DB Cargo wydało 220 milionów euro na modernizację swojego taboru towarowego.
Jednym z powodów wyższych nakładów jest sam proces odnawiania. Ponadto nowe kompozytowe klocki hamulcowe do wagonów towarowych wymagają więcej prac konserwacyjnych. Projekt przejścia na ciche klocki hamulcowe otrzymał dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę”. Łączne dopłaty dla DB Cargo wyniosły 14,3 mln euro w ramach trzech projektów, w ramach których prawie 54 000 wagonów wyposażono w nowy układ hamulcowy.
Berlin i DB zainwestowały ponad 1,5 miliarda euro od czasu uruchomienia programu redukcji hałasu. Dzięki ograniczeniu emisji hałasu na 2000 km poprawił się komfort życia mieszkańców około 1300 miast i gmin na terenie Niemiec. W ramach tego 64 000 domów w całym kraju zostało wyposażonych w pasywne funkcje kontroli hałasu. Ponadto w 2020 r. zainwestowano 145 mln euro w budowę ponad 60 km nowych ekranów akustycznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.