Niemiecki zarządca infrastruktury DB Netz prowadzi projekt, którego efektem będzie zminimalizowanie poziomu hałasu wywoływanego przez pociągi w obszarach zabudowanych. Projekt dotyczy jednak nie budowy ekranów dźwiękochłonnych, a zmian w budowie torów oraz w układach jezdnych pociągów.
W ciągu najbliższych lat DB Netz będzie testować różne rodzaje szyn na dwuipółkilometrowym odcinku odcinku linii Drezno - Elsterwerda. Zarządca infrastruktury będzie przede wszystkim oceniał poziom hałasu, a także jego zależność w perspektywie długiej eksploatacji linii.
Przedstawiciele DB Netz podkreślają, że rozwiązania, które zostaną wdrożone na testowanym odcinku, nie były do tej pory stosowane na niemieckiej sieci kolejowej. Budowa torów przeznaczonych do testów powinna zakończyć się w listopadzie tego roku.
DB Netz zobowiązała się do ograniczenia hałasu pociągów aż o 50 procent w latach 2000-2020. Taki wynik może być jednak osiągnięty tylko poprzez zmiany w budowie torów oraz w układach jezdnych pociągów.
Projekt jest finansowany ze środków rządowych, w ramach Programu Ograniczania Hałasu Kolejowego.