NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Niełatwo jeździć koleją po Warszawie

| Jakub Madrjas 02.04.2019 4,7k

Niełatwo jeździć koleją po Warszawie
Fot. JM, Rynek Kolejowy
Kolejna utrudnienia dla pasażerów i przewoźników w Warszawie. Tym razem PKP PLK niespodziewanie zmieniła rozkład jazdy na linii legionowskiej, likwidując do czerwca część zatrzymań pociągów na przystankach Toruńska i Praga.
Przed dwoma tygodniami (dokładnie 22 marca) Koleje Mazowieckie i SKM Warszawa zaskoczyły pasażerów komunikatem o zmianach w rozkładach jazdy na okres od 26 marca aż do 9 czerwca. Koleje Mazowieckie poinformowały, że część pociągów na linii nr 9 będzie kursowała do stacji Warszawa Wschodnia zamiast do Warszawy Gdańskiej/Zachodniej p.8; część pociągów będzie miała zmienione godziny kursowania, a część pociągów nie będzie zatrzymywać się na p.o. Warszawa Toruńska i stacji Warszawa Praga. Przewoźnik zaznaczył, że po 16 kwietnia można spodziewać się dodatkowych utrudnień, ale nie jest jeszcze w stanie ich podać. 

W jeszcze trudniejszej sytuacji jest SKM Warszawa. Na linii S3 zmieniono godziny odjazdów niektórych pociągów; na linii S9 zmiany są istotniejsze.Jak tłumaczy rzecznik przewoźnika Kamil Migała, do 11 kwietnia skrócone do odcinka Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska są relacje dwóch pociągów, które dojeżdżały do stacji Legionowo, a dwa pociągi z Wieliszewa i Legionowa do Warszawy muszą pominąć przystanki Warszawa Toruńska i Warszawa Praga. Od 16 kwietnia do 9 czerwca skrócenie relacji obejmie cztery pociągi, a do tego trzy pociągi z Warszawy do Legionowa i osiem pociągów z Wieliszewa i Legionowa do Warszawy, pojedzie z pominięciem przystanków Warszawa Toruńska i Warszawa Praga.

Opóźnienie inwestycji - nie wykorzystano zamknięcia torowego 

Oczywiście, to nie przewoźnicy zmienili rozkład jazdy, a zarządca infrastruktury - PKP PLK. Zarządca infrastruktury jest zobowiązany do podania do publicznej wiadomości rozkładu jazdy w terminie co najmniej 21 dni przed wejściem rozkładu w życie. Tu zmiany podano przewoźnikom 21 marca - zaledwie pięć dni przed ich wejściem w życie. Stało się to zresztą tuż po weekendowych utrudnieniach na tej samej linii nr 9, ale pomiędzy innymi stacjami: Warszawa Praga i Warszawa Gdańska. To efekt odkładanego od lat remontu Mostu Gdańskiego (Przy Cytadeli). Prace, które mają się zakończyć w sierpniu, osiągnęły niedawno półmetek.

Na wyjaśnienie nagłej zmiany rozkładu przez PKP PLK czekaliśmy przeszło tydzień. W końcu otrzymaliśmy informację, że była ona potrzeba w związku z przebudową torów, sieci trakcyjnej i budowy nowego przystanku Warszawa Targówek. Przypomnijmy, że prace na tej inwestycji rozpoczęły się z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Wykonawcą jest Torpol.

To częściowo wyjaśnia zmianę rozkładu jazdy. W harmonogramie zamknięć torowych na potrzeby budowy przystanku osobowego wyznaczono okres od końcówki stycznia. Skoro prace nie ruszyły w tym terminie, zamknięcie trzeba było przełożyć. Zaktualizowany harmonogram zamknięć, uwzględniający opóźnienie inwestycji, PKP PLK opublikowała dopiero 19 marca. 

Kolejarze znów zaskoczyli pasażerów

Nagła zmiana rozkładu przydarzyła się w aglomeracji warszawskiej i na Mazowszu nie po raz pierwszy. W ubiegłym roku UTK wszczął postępowanie administracyjne wobec PKP PLK w sprawie nałożenia kary za złe informowanie pasażerów o korekcie rozkładów jazdy na modernizowanej linii nr 7. Sytuacja powtórzyła się potem na odcinku Warszawa - Dęblin, i po raz kolejny na stacji Otwock.

Wciąż trwają też utrudnienia np. na linii 447, otwartej do ruchu we wrześniu. Mimo to Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich nie potępia w czambuł zarządcy infrastruktury. - Łatwo być recenzentem prac modernizacyjnych, ale trzeba pamiętać, że proces realizacji inwestycji jest bardzo skomplikowany i trudny - powiedział "Rynkowi Kolejowemu". 

Remont w Rembertowie dał pasażerom w kość

Warto jeszcze przypomnieć o pracach na trasie Rembertów – Warszawa Wschodnia, które wykonywano przez dwa tygodnie w marcu. Zmiana rozkładu jazdy została w tym wypadku zaplanowana z odpowiednim wyprzedzeniem, ale stowarzyszenie Rembertów Bezpośrednio zwraca uwagę, że przy odpowiedniej technologii prace mogły zostać wykonane w jeden weekend, znacznie skracając czas utrudnień dla kilkudziesięciu tysięcy pasażerów. Zwraca też przy okazji uwagę na nienajlepsze ułożenie tymczasowego rozkładu i komunikacji zastępczej.

Karol Jakubowski z PKP PLK zapewnia, że czas prac musiał być dłuższy "m.in. ze względu na technologię stosowania betonu i osiągnięcia jego pełnej wytrzymałości". Obejmowały zdemontowanie dwóch torów - podkładów, szyn, warstwy tłucznia na odcinku około 100 metrów, następnie na zdemontowaniu starej izolacji i oczyszczeniu podłoża. W kolejnej fazie układana była nowa warstwa izolacji, betonu i odbudowa toru - poinformował przedstawiciel PLK.




Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5