Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Niełatwa droga (kolejowa) do parków narodowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Niełatwa droga (kolejowa) do parków narodowych
fot. Rafał Jasiński
W Krajowym Programie Kolejowym znalazł się projekt, z którego nazwy wynika poprawa dostępu kolejowego do miejsc atrakcyjnych turystycznie. Jego realizacja ma poprawić dostęp tylko do Zakopanego i Krynicy. Natomiast do wielu obszarów przyciągających wielu turystów nie da dojechać się pociągiem, w innych przypadkach stan infrastruktury wymaga poprawy.

Projekt turystyczny PKP PLK

W Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. znalazło się przedsięwzięcie pn. „Zwiększenie kolejowej dostępności regionów atrakcyjnych turystycznie" o wartości 900 mln zł. Zostało ono wpisane na listę podstawową projektów finansowanych ze środków krajowych. Jak ustalił „Rynek Kolejowy”, projekt składa się z dwóch zadań. „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” zakłada skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Zakopanego. Pracami ma być objęty odcinek również między Tarnowem a Muszyną linii nr 96. Przedsięwzięcie ma być realizowane w latach 2018-2023.

Koleją do parków narodowych

Nazwa projektu umieszczonego w Krajowym PK dawała nadzieje na ogólnopolski projekt, w wyniku którego poprawi się dojazd do wielu obszarów atrakcyjnych turystycznie. Dojazd pociągiem do wielu z nich jest niemożliwy, mimo istnienia linii kolejowych. Dobrymi przykładami są obszary najcenniejsze pod względem przyrodniczym, jakimi są parki narodowe. Jednym z podstawowych zadań administracji takich terenów jest udostępnianie turystyczne. Z uwagi na wysokie walory przyrodnicze, krajobrazowe, a i nierzadko kulturowe, stanowią ważne tereny aktywnego spędzania wolnego czasu. Chociażby z racji na ochronę środowiska ważne jest, aby można było do nich dotrzeć transportem zbiorowym, a najlepiej koleją.

Niestety, często jest to niemożliwe lub trudne do wykonania. Na 23 parki narodowe w kraju, w pobliżu aż dziewięciu nie przebiega żadna linia kolejowa. Mimo wcześniejszych doświadczeń, żaden z przewoźników nie utworzył połączeń autobusowych dowożących do takich obszarów, choć takie połączenia jeszcze przed kilkoma laty były uruchamiane w rejon Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Dodatkowo nie wszystkie linie kolejowe są dostępne dla przewoźników. Przykładowo nieczynne drogi kolejowe prowadzą do „bram” Białowieskiego PN (obszar zajął 4 miejsce w konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej Top5 najlepszych produktów turystycznych polskich regionów 2016) – stacja Białowieża Pałac, Drawieńskiego PN (Drawno) i Karkonoskiego PN (Karpacz). Wprawdzie do dwóch z ostatnich parków można dojechać alternatywnymi trasami (odpowiednio do Kalisza Pomorskiego i Szklarskiej Poręby), jednak są one gorzej położone względem „jądra” obszarów. Podobna sytuacja ma miejsce w rejonie najmłodszego Parku Narodowego Ujście Warty. Pociągami z różnych kierunków można dotrzeć do Kostrzyna, a także do Dobroszyna, jednak linia kolejowa do stanowiącego najlepszą bazę wypadową Słońska została zlikwidowana.

Przez cały rok istnieje możliwość dojazdu do 12 parków narodowych, czyli niewiele więcej niż połowy z nich. W przypadku 8 z nich do stacji położonych nieopodal obszarów chronionych średnia w ciągu doby dojeżdża więcej niż 6 par pociągów, a większość z nich obsługują składy dalekobieżne. Są to Drawieński PN (stacja Kalisz Pomorski), PN Gór Stołowych (Duszniki Zdrój i Szczytna), Karkonoski PN (Szklarska Poręba), Narwiański PN (Łapy), PN Ujście Warty (Kostrzyn i Dobroszyn), Tatrzański PN (Zakopane), Wielkopolski PN (Puszczykówko) i Woliński PN (Międzyzdroje). W przypadku pozostałych do punktów najbliżej granic parków narodowych dojeżdża tylko po kilka par w dobie: Biebrzański PN (Osowiec i Ostrowie), PN Bory Tucholskie (Powałki) i Wigierski PN (Płociczno k. Suwałk). Do jednego z parków, które przecinają tory kolejowe lub przebiegają w pobliżu możliwy jest dojazd tylko w sezonie. To położony w okolicach Łeby Słowiński PN. Niewiele lepszy dojazd jest do Roztoczańskiego PN, choć tutaj poza sezonem kursują 2 pary weekendowych pociągów TLK.

Innym problemem jest stan infrastruktury kolejowej, po której jest prowadzony ruch kolejowy. Przykładem jest linia kolejowa nr 211 łącząca Chojnice z Kościerzyną, która przebiega najbliżej Parku Narodowego Bory Tucholskie. Trasę o długości 69 km pociągi Regio pokonują od 1 h 35 do 1 h 41 min. Również czas przejazdu pociągów TLK przez Roztocze pozostawia wiele do życzenia, a wynika on ze stanu infrastruktury linii nr 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola i linii nr 101 Munina – Hrebenne, choć na czas przejazdu wpływa również sposób wytyczenia dróg żelaznych w tym rejonie.

Co się może zmienić do 2023 r.?

Zapowiedziana m.in. w Krajowym PK ofensywa inwestycyjna na kolei powinna spowodować poprawę stanu infrastruktury również na liniach, którymi można dowieźć turystów do parków narodowych. Jednak dotyczy to głównie najważniejszych magistrali kolejowych – na listach podstawowych zapowiedziano prace (lub ich kontynuacje) między Wrocławiem a Poznaniem, Szczecinem a Świnoujściem, Warszawą a Białymstokiem i Zieloną Górą a Szczecinem. Jak już wspomniano, poprawiony ma być dojazd do Zakopanego. Więcej inwestycji, w tym także na liniach regionalnych, trafiło na listy rezerwowe. Gdyby one zostały zrealizowane, to poprawie uległby dojazd w rejon Biebrzańskiego PN (prace na linii Białystok – Suwałki), Drawieńskiego PN (prace na linii nr 403 między Wałczem a Kaliszem Pomorskim), PN Bory Tucholskie (prace na pomorskim odcinku Lipusz – Kościerzyna linii nr 211), Roztoczańskiego PN (modernizacja linii nr 69 Rejowiec – Hrebenne oraz rewitalizacja linii nr 101) i Słowińskiego PN (rewitalizacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork – Łeba). Jednak nie ma pewności, że przedsięwzięcia umieszczone w dokumencie programowym zostaną zrealizowane. Wśród inwestycji nie znalazły się zadania, których realizacja pozwoliłaby „przywrócić do życia” odcinki linii kolejowych prowadzących do Białowieży, Drawna i Karpacza.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Łódzkie: Nowy kolejowo-przemysłowy szlak turystyczny

Pasażer

Łódzkie: Nowy kolejowo-przemysłowy szlak turystyczny

Roman Czubiński 28 maja 2023

Turystyka: Wiele niepewności, ale wciąż duży potencjał rynku

Pasażer

Pociągi popularne i kempingowe – część 2

Pasażer

Pociągi popularne i kempingowe – część 2

Włodzimierz Winek 29 września 2019

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Łódzkie: Nowy kolejowo-przemysłowy szlak turystyczny

Pasażer

Łódzkie: Nowy kolejowo-przemysłowy szlak turystyczny

Roman Czubiński 28 maja 2023

Turystyka: Wiele niepewności, ale wciąż duży potencjał rynku

Pasażer

Pociągi popularne i kempingowe – część 2

Pasażer

Pociągi popularne i kempingowe – część 2

Włodzimierz Winek 29 września 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5