Czy możliwe jest przywrócenie bezpośredniego połączenia kolejowego z Leszna do Warszawy? Jak tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury, PKP Intercity nie ma wystarczającej liczby lokomotyw spalinowych.
Poseł Wiesław Szczepański w styczniu ubiegłego roku zwrócił się do Ministra Infrastruktury z interpelacją w sprawie przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego z Leszna do Warszawy. Kilka lat temu bezpośrednio pociągi kursowały z tego miasta do stolicy w ramach połączenia przez Poznań (z Wrocławia) oraz przez Ostrów Wielkopolski i Łódź.
Brakuje lokomotyw spalinowych
- Z otrzymanej w dniu 21 lutego 2020 r. od sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzeja Bittela odpowiedzi wynika, że w planach nad rocznym rozkładem jazdy edycji 2020/2021, który obowiązuje od grudnia 2020 r., miało być rozważane utworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego przez Leszno do Warszawy. W tym przypadku miały być brane pod uwagę możliwości przywrócenia pociągów dalekobieżnych na linii kolejowej nr 14 na odcinku Głogów – Leszno – Krotoszyn – Ostrów Wielkopolski i dalej przez Łódź do Warszawy. Niestety w rozkładzie jazdy na rok 2020/2021, obowiązującym od grudnia ub. r., ten pociąg nie został uwzględniony - zauważa poseł i pyta, co było powodem, że w obowiązującym rozkładzie jazdy na rok 2021 nie znalazło się bezpośrednie połączenie kolejowe z Leszna do Warszawy, oraz czy istnieje możliwość uruchomienia bezpośredniego pociągu. Zdaniem posła, mieszkańcy Leszna czekają na takie połączenie.
W odpowiedzi na interpelację wiceminister Andrzej Bittel informuje, że koncepcja uruchomienia pociągu kategorii TLK w relacji Warszawa Wsch. – Zielona Góra przez Łódź, Ostrów Wlkp., Krotoszyn, Leszno, Wschowę była rozważana. Trasa pociągu miała
przebiegać przez odcinki niezelektryfikowane, co wymagałoby zatrudnienia liniowej lokomotywy spalinowej. Niestety PKP Intercity posiada ograniczoną liczbę takich lokomotyw, które są eksploatowane na innych trasach, prowadząc pociągi m.in. do miejscowości przez które przebiegają wyłącznie linie niezelektryfikowane - informuje wiceminister (
o problemach przewoźnika z lokomotywami spalinowymi pisaliśmy tutaj). - Dlatego po przeanalizowaniu możliwości technicznych i z uwagi na ograniczenia taborowe zrezygnowano z uruchomienia omawianego pociągu - wyjaśnia.
Połączenia przez Poznań były tymczasowe
Jak dodaje minister Bittel, pociągi uruchamiane przez PKP Intercity w przeszłości, które zapewniały bezpośrednie połączenia Leszna z Warszawą, kursowały w relacji Warszawa – Wrocław przez Poznań, Leszno w trybie tymczasowym, gdyż była to trasa objazdowa. Objazd ten wynikał z prowadzenia prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej. Po zakończeniu tych inwestycji pociągi relacji Warszawa – Wrocław wróciły na swoje podstawowe trasy i zgodnie z przeznaczeniem zapewniają możliwie najszybsze połączenia pomiędzy tymi miastami - przypomina minister dodając, że aktualnie najszybszym połączeniem stacji Leszno z Warszawą jest połączenie z dogodną przesiadką na stacji Poznań Gł. i łącznym czasem podróży około 4 - 4,5 godziny. Mieszkańcy zwracają uwagę, że to połączenie kosztowne, ze względu na przesiadkę na pociąg w kategorii EIC
Jak podsumowuje minister Bittel, projekt uruchomienia bezpośredniego pociągu z Warszawy, zatrzymującego się w Lesznie będzie przedmiotem dalszych analiz. - Zakończenie prac modernizacyjnych dotyczących linii kolejowych nr 3 i 271 jak i poprawa sytuacji
taborowej będą przyczynami przeprowadzenia takich analiz dotyczących kolejnych edycji rozkładu jazdy - zapewnia przedstawiciel resortu infrastruktury.