Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
18-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek
mat. UMWW
Linia kolejowa Konin – Turek nie powstanie, głównie z powodu ogromnych kosztów - trasa miała kosztować ponad 1 mld złotych. Właśnie podjęto oficjalną decyzję w tej sprawie. W zamian za nią województwo wielkopolskie “rozważy inne formy transportu publicznego dla Turku”.

Władze województwa wielkopolskiego właśnie poinformowały o tym, że nowa linia kolejowa Konin – Turek, która miała powstać w ramach programu Kolej Plus, nie będzie realizowana i nie powstanie. Wpływ na to mają przede wszystkim ogromne koszty tego zadania, które na etapie tworzenia dokumentacji projektowej wzrosły z 660 mln do ponad 1,1 mld złotych. Swoje zrobiły także liczne głosy protestu mieszkańców z terenów, przez które miała przebiegać nowa trasa.

Jak czytamy w informacji prasowej województwa, samorząd regionu wraz z PKP PLK oraz pozostałymi samorządami wchodzącymi w skład projektu podjęły wspólną decyzję o rezygnacji z tego projektu.

“Główną przyczyną, która miała wpływ na tę decyzję, był brak możliwości sfinansowania inwestycji przez zainteresowane strony. Strona samorządowa, jak również realizator programu, musiałaby zapewnić znacząco zwiększone środki w realizację inwestycji. Wzięto też pod uwagę to, że realizacja projektu w wybranym wariancie spotkała się z negatywnym stanowiskiem części samorządów z tego terenu, a także z protestami społecznymi” – napisało województwo.

– Samorząd Województwa Wielkopolskiego nieustannie zabiega o rozwój sieci kolejowej, a także kolejowego transportu zbiorowego na terenie regionu. Jednak budowa linii kolejowej Konin – Turek, po dokonaniu kolejnych analiz, okazała się nieracjonalna pod kątem niezbędnych nakładów finansowych. Rząd kosztów okazał się niewspółmierny do potencjalnych korzyści, a biorąc pod uwagę dodatkowo protesty społeczne, doszliśmy do wniosku, że należy rozważyć inne rozwiązania dotyczące transportu publicznego na tym terenie – mówi Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, cytowany w informacji prasowej.

Ostateczna decyzja o rezygnacji z budowy tej linii kolejowej nie dziwi, gdyż takie działania były zapowiadane już od wielu miesięcy. W zamian za pociągi samorząd województwa ma uruchomić wojewódzkie autobusy dowożące pasażerów do pociągi Kolei Wielkopolskich w Koninie. Jak do tej pory jednak nie podano większych szczegółów tego rozwiązania. Aktualnie oczekujemy odpowiedzi na nasze pytania w tej sprawie.

Linia Konin – Turek będzie pierwszą inwestycją, która nie będzie realizowana w ramach programu Kolej Plus. Poza nią w Wielkopolsce mają być realizowane 4 inne zadania, dotyczące przywrócenia połączeń kolejowych do Śremu, Międzychodu, Czarnkowa oraz Gostynia.

Nowa linia do Turku miała być ślepa, jednotorowa oraz zelektryfikowana. Na jej trasie zaplanowano siedem punktów obsługi pasażerskiej i cztery przystanki w ramach rezerwy terenowej. Szacunkowy czas przejazdu na trasie Turek – Poznań określony został na około 130 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Większy zakres rewitalizacji linii kolejowej do Złotoryi

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Zobacz również:

Większy zakres rewitalizacji linii kolejowej do Złotoryi

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij