Nie będzie zwiększenia budżetu Urzędu Transportu Kolejowego na 2012 rok - powiedział „Rynkowi Kolejowemu” minister transportu Sławomir Nowak. Chodzi o kwotę 10 mln zł, o którą walczył odwołany wczoraj prezes UTK Krzysztof Jaroszyński.
- Jest mowa o koniecznoŚci wzmocnienia Urzędu Transportu Kolejowego. Jak jednak budować pozycję UTK, jeŚli on, podobnie jak inne urzędy państwowe, ma redukować zatrudnienie? – mówił w styczniu 2011 roku wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury poseł Janusz Piechocińsi.
Ogromne nadzieje związane ze zwiększeniem budżetu miał również wczoraj odwołany prezes UTK: - Zabiegam o zwiększenie budżetu wszędzie, gdzie tylko można - w sejmie, w komisjach, u ministra finansów, ministra infrastruktury, u samych posłów. Komisja transportu na jednym z ostatnich posiedzeń przyjęła dezyderat o koniecznoŚci zwiększenia budżetu UTK. Wiążę z tym duże nadzieje – powiedział Jaroszyński - Nawet jeŚli zwiększenie budżetu na razie nie nastąpi, to i tak będziemy działać - tymi zasobami, które mamy – zaznaczył w wywiadzie z „Rynkiem Kolejowym” w październiku 2011 roku prezes UTK Krzysztof Jaroszyński.
DziŚ wiadomo, że na zwiększenie budżetu nie ma co liczyć. Co może to oznaczać dla polskiej kolei? – Urząd Transportu Kolejowego nie będzie mógł zrealizować wielu swoich zadań, do których został powołany. Główna sprawa to zorganizowanie pionu dotyczącego pasażerów i kontrola tych zobowiązań ze strony przewoźników, a druga bardzo ważna rzecz to sprawa związana z nadzorem nad bezpieczeństwem, który też przecież wymaga kontroli – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR Ryszard Węcławik.
- Z drugiej strony zmusi to nowe kierownictwo UTK do przeanalizowania, jak dobrze gospodarować Środkami, które urząd ma - trzeba zweryfikować, jak były te pieniądze zagospodarowywane do tej pory, a wiadomo, że są one głównie potrzebne na płace dla pracowników – tłumaczy ekspert. UTK nie przeprowadza badań, na które wydawałby krocie pieniędzy, nie potrzebuje specjalistycznych urządzeń do pomiarów, bo do tego są wyspecjalizowane jednostki. Główny element budżetu to płace pracowników wysoko wykwalifikowanych. Należy tu zaznaczyć, że jeŚli w Urzędzie Transportu Kolejowego nie będzie dobrze wykwalifikowanej kadry, to nie będzie on wypełniał swojej roli, a w szalenie ważnych zagadnieniach po stronie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym nie chodzi przecież o dużą liczbę urzędników pracujących w administracji – podsumował Ryszard Węcławik.