Wczoraj zakończyła się modernizacja pierwszej z 20 lokomotyw spalinowych typu SM42 dla PKP Intercity. Newag przekaże ją w lipcu do eksploatacji. Pojazdy będą sezonowo prowadzić składy do miejscowości wypoczynkowych, np. w relacjach Gdynia – Hel czy Kłodzko - Kudowa Zdrój. Wartość projektu wynosi blisko 77 mln zł.
Podpisany z PKP Intercity kontrakt obejmuje przebudowę 20 lokomotyw serii SM42, w tym 10 lokomotyw jednoagregatowych (typ 18D) wyposażonych w system jazdy akumulatorowej z zasobnika energii oraz 10 lokomotyw dwuagregatowych (typ 6Dl) wyposażonych w układ zasilania składu pociągu w energię elektryczną.
Modernizacja lokomotyw objęła zabudowę całkowicie nowego nadwozia. Ze starego pojazdu pozostała tylko ostoja, wózki i zbiorniki paliwa. Wyposażono go w nowoczesny system hamulcowy ze sprężarką śrubową i sprężynowym hamulcem postojowym oraz specjalne zderzaki z funkcją „crash”, pochłaniające energię zderzeniową. Lokomotywa posiada również: mikroprocesorowy układ sterowania, układ elektronicznego pomiaru paliwa, system przeciwpożarowy, układ GPS, nowoczesny rejestrator jazdy oraz monitoring z rejestracją szlaku. W pojeździe zastosowano również nowoczesną, klimatyzowaną kabinę maszynisty z dwoma ergonomicznymi pulpitami sterowniczymi oraz częścią socjalną.
Zastosowane rozwiązania techniczne i funkcjonalne przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa, zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, kosztów eksploatacji oraz znacząco wpływają na poprawę komfortu pracy maszynistów. - Zmodernizowane lokomotywy są "przyjazne" maszyniście. Ergonomiczny pulpit pozwala na intuicyjne i wygodne sterowanie, a zmiany konstrukcyjne na uzyskanie bardzo dobrej widoczności we wszystkich kierunkach, co zmniejsza stres podczas obsługi pojazdu – powiedział Jacek Kosiński, dyrektor Ośrodka Szkoleń Zawodowych PKP Intercity.
Zmodernizowane pojazdy będą sezonowo prowadzić składy do miejscowości wypoczynkowych, np. w relacjach Gdynia - Hel, Kłodzko - Kudowa Zdrój, Olsztyn - Braniewo, po trasach niezelektryfikowanych. Przeznaczone będą także do prac manewrowych przy pociągach PKP Intercity na stacjach węzłowych: Warszawa Grochów, Wrocław Główny, Kraków Prokocim, Gdynia Grabówek, Olsztyn i Szczecin. PKP Intercity zapłaci za modernizację blisko 77 mln zł. 70% środków potrzebnych na realizację inwestycji przewoźnik pozyskał z funduszy unijnych. Termin realizacji całego zamówienia przypada na koniec pierwszego kwartału 2015 roku.
2014-06-12 11:20:11 Autor: Leniwiec
---.gl.digi.pl
A nie mówiłem, że te malowanie z czasów testów w Żmigrodzie nie było ostateczne? Teraz lokomotywa wygląda kozacko.
2014-06-12 11:28:02 Autor: IK
---.dynamic.chello.pl
Te lokomotywy wyglądają teraz zajebiście. Będą się ładnie prezentować ze składami PKP IC. Brawo IC za projekt, brawo Newag za wykonanie!
2014-06-12 11:30:32 Autor: Kordos
---.dynamic.chello.pl
Lokomotywy dopuszczone do 90km/h a infrastruktura zmodernizowana z Gdyni do Helu pozwala nawet na 120. Gdzie sens?
2014-06-12 11:36:26 Autor: sd
---.154.164.19
Jeśli będą tak samo niezawodne i dobrze wykorzystywane jak wyglądają to będzie można pochwalić PKP IC i MIR, chyba pierwszy raz na prawdę poważnie od czasu przejęcia OPM-ów od PR :)
2014-06-12 11:42:40 Autor: LX
---.29.172.9
Ta ze zdjęcia to ewentualnie na manewry. Jakoś w pociągu to jej nie widzę - gdzie jest sprzęg ogrzewania ?
2014-06-12 11:47:33 Autor: GATX
---.ap-media.pl
Nie piać mi tu z zachwytu !. Poczekajmy jak to będzie hulać ,i zobaczymy na ile to będzie pracować bezawaryjnie , bo produkty Newagu czy Pasy pozostawiają bardzo, ale to bardzo wiele do życzenia :(
2014-06-12 11:47:47 Autor: Jan Antoni
---.181.15.163.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
A może by tak wykorzystać te lokomotywy do prowadzenia pociągów w Bieszczady w relacji Jasło - Zagórz - Jasło gdzie powrót pociągów zapowiada PKP intercity .....
2014-06-12 12:03:00 Autor: tt
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@LX
To jest lokomotywa typu 18D, czyli akumulatorowa manewrówka.
Nie ma sprzęgu ogrzewania i nie miała go mieć, bo będzie służyła tylko i wyłącznie do przeciągania wagonów.
Do służby z wagonami będą lokomotywy dwuagregatowe i te będą miały sprzęg ogrzewania.
2014-06-12 12:11:36 Autor: LX
---.29.172.9
@tt - dla mnie to jest zrozumiałe, choć mam pewne wątpliwości co do pracy na aku (na podstawie doświadczeń z EMA 42), ale teraz się odnieś do piewców malowania z innych postów :), np. IK
2014-06-12 12:35:16 Autor: tt
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
No, może się ładnie prezentować się ze składem na manerwach:)
Co do wątpliwości do jazdy na akumulatorach to w razie problemów zawsze zostaje zasilanie za pomocą silnika spalinowego:)
Pożyjemy, zobaczymy
2014-06-12 12:53:26 Autor: tadek
---.29.172.9
komin jak w ursusie C-330
2014-06-12 12:57:30 Autor: mkente
---.hstl2.put.poznan.pl
@Jan Antoni
Tam mają jeździć nowe spalinowe Gamy.
2014-06-12 13:04:17 Autor: mikol
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
pszenno-buraczano-kartoflany zachwyt,chyba same mechy z parchatego IC,he he he...
2014-06-12 13:12:24 Autor: Areek92
---.109.69.92.111.am.szczecin.pl
@tadek piszesz komentarz tylko po to, żeby pisać, czy jak? C-330 nie ma takiego tłumika!
2014-06-12 14:39:42 Autor: tadek
---.29.172.9
dobrze się przypatrz i znajdź 10 szczegółów... :)
http://img2.sprzedajemy.pl/1000x901c_ciagnik-ursus-c-18616577.jpg
2014-06-12 14:51:00 Autor: j.
---.cdma.centertel.pl
I tutaj jestem mile zaskoczony.Nie ma już tych reflektorów,które zasłaniały widoczność przy dojezdzie do wagonów,a ponadto nad zderzkiem zostawiono sczelinę tak by był widoczny zderzak ze stanowiska maszynisty(tak było na sm42 przed modernizacją) co niesamowicie ułatwia precyzyjne dojezdzanie do wagonów.
2014-06-12 15:23:42 Autor: sky
---.adsl.inetia.pl
Ja pitole, co za wizualna tragedia......
Wzornictwo przemysłowe w newagu leży i kwiczy.
2014-06-12 16:14:24 Autor: gmb
---.dynamic.chello.pl
Tak - lepszy rekin co wygląda jakby się złamał i obwisł...
2014-06-12 16:28:09 Autor: lechu992
---.opera-mini.net
Aha, ciekawe czy na tych czeskich falownikach? Jak tak to pociagi beda reguralnie spoznione lub wiecej beda staly niz jezdzily. Powodzenia Panowie z warsztatu IC sugeruje najpierw sie z nia zapoznac np na manewrach i poznac pare chwytow a nie odrazu na gleboka wode z pociagami TLK :p
2014-06-12 21:43:11 Autor: Synth
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
90km/h a mocy ile? Za długich składów to one nie pociągną to na pewno, ale z 5 pudeł powinna wziąć i zapewnić klimę w wagonach. Ciekawe jakie będą własności trakcyjne. Na pewno lepsze jak w starej stonce.
Do tych najcięższych pociągów mają być całkiem nowe pesowskie maszyny. SM42 chyba na Kudowe pojedzie bo tam pewnie będzie z 3 wagony jako część pociągu pośpiesznego.
2014-06-12 21:46:54 Autor: zeus04
---.133.22.13
Koń jaki jest każdy widzi :) Wersja towarowa miała wiele mankamentów projektowych oraz wykonawczych i większość nie została usunięta do dziś i nawet nie zanosi się na to.
50 000 znaków mogło by nie wystarczyć do opisania wszystkiego.
2014-06-12 22:18:08 Autor: zeus04
---.133.22.13
W odpowiedzi na post Synth:
"90km/h a mocy ile? Za długich składów to one nie pociągną to na pewno, ale z 5 pudeł powinna wziąć i zapewnić klimę w wagonach. Ciekawe jakie będą własności trakcyjne. Na pewno lepsze jak w starej stonce.
Do tych najcięższych pociągów mają być całkiem nowe pesowskie maszyny. SM42 chyba na Kudowe pojedzie bo tam pewnie będzie z 3 wagony jako część pociągu pośpiesznego."
Moc tych lokomotyw to chyba wielka tajemnica jest, albo PLK nie ma jeszcze infrastruktury gotowej na ich przyjęcie ;)
2014-06-13 11:27:23 Autor: pdda
---.180.60.118.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
1) Malowanie zgodne z życzeniem IC.
2) Lokomotywa do manewrowania na stacjach typu WGR, Prokocim, Grabówek. Nie do jazdy ze składem (choć do tego nada się tak samo jak stara stonka się nadawała). Posiada możliwość jazdy z akumulatorów przez układ czoperowy (czyli nie na sztywno i nie do upadłego, żeby zarżnąć akumulatory po miesiącu - układ na to nie pozwoli).
Względem modernizacji 6Dg to z tego co wiem wiele nie zmieniono. Drzwi szersze są podobno, reflektory nie zasłaniają zderzaków, to chyba tyle na plus.