NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Nevomo: Mamy technologię szybkich przewozów tańszą od hyperloopa

| Roman Czubiński 17.11.2020 4,9k

Opracowana w Polsce technologia lewitacji magnetycznej może być zastosowana na istniejących liniach kolejowych. Dzięki temu można znacznie przyspieszyć przewozy pasażerskie i towarowe, nie ponosząc tak dużych kosztów, jak w przypadku budowy linii hyperloop – powiedział podczas Polsko-Szwajcarskiego Dnia Innowacji dyrektor do spraw strategii Nevomo Michał Litwin. Pierwszym miejscem zastosowania magrail w Polsce mogłaby się stać linia Y.
MagRail to opracowana przez spółkę Nevomo (znaną do niedawna jako Hyper Poland) technologia pasywnej lewitacji magnetycznej. Rozwiązanie jest inspirowane hyperloopem, ale kosztuje znacznie mniej, niż budowa tunelu próżniowego. Może też być stosowane na istniejącej infrastrukturze kolejowej. – „Klasyczny” – jeśli można użyć takiego sformułowania – hyperloop to technologia, której wdrożenie będzie czasochłonne i kosztowne choćby ze względu na konieczność wykupu gruntów pod nowe korytarze i stacje. Zespół Nevomo stwierdził, że jest możliwe zainstalowanie kluczowego elementu (silnika liniowego i lewitacji magnetycznej) na istniejących torach. W ten sposób można osiągnąć część uzysku prędkości przypisywanego hyperloopowi – wyjaśnił Litwin.

Podawane przez przedstawiciela spółki wartości, o jakie można w ten sposób przyspieszyć przewozy, robi wrażenie. Na liniach, na których dziś prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, wykorzystanie nowej technologii pozwoliłoby jeździć 300 km/h. W przypadku linii dużych prędkości, na których dziś można jechać 300 lub 350 km/h, MagRail może rozpędzać się do 550 km/h. – Co ważne, może to być idealny pomost między technologią kolei konwencjonalnej i hyperloopem – zaznaczył dyrektor Nevomo. W dalszej przyszłości linie MagRail będzie można przerabiać na pełny hyperloop, obudowując ją specjalną „rurą” i obniżając ciśnienie w środku.

– Jest to technologia ewolucyjna. Istotne korzyści będą dzięki niej możliwe do uzyskania znacznie szybciej – kontynuował Litwin. Jak podkreślił, technologia ta będzie mogła być wykorzystana zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Różnica będzie polegała tylko na sposobie aranżacji wnętrza kapsuły (można zaadaptować je także do transportu kontenerów 40-stopowych). Wyższa prędkość będzie oznaczała większą przepustowość linii i krótszy czas zamrożenia aktywów. Pozwoliłoby to na podniesienie konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do drogowego.

W ocenie Litwina dobrym miejscem do zastosowania MagRail będą duże huby transportowe, takie jak np. Centralny Port Komunikacyjny. – Wszędzie tam, gdzie występuje duża częstotliwość i potoki pasażerskie, warunki są sprzyjające – uzasadnił przedstawiciel Nevomo. Wraz z Idom firma opracowała wstępne studium wykonalności wdrożenia MagRail na linii dużych prędkości Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Wstępne wyniki wykazały, że byłaby to inwestycja opłacalna. – Stopa wzrostu w horyzoncie prognozowania przekraczałaby stopę dyskonta. Wydanie dodatkowych środków na MagRail opłacałoby się społeczeństwu – przekonywał dyrektor.

Konferencja Polish-Swiss Innovation Day odbywa się cyklicznie już od kilku lat. Jest to cykl niekomercyjnych konferencji tematycznych organizowanych od 2015 roku przez Ambasadę Szwajcarii oraz Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą. Celem konferencji jest umożliwienie wymiany doświadczeń między Polską i Szwajcarią w obszarach kluczowych dla rozwoju społeczeństwa i wymagających innowacyjnych rozwiązań.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45936)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45936)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5