NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Największy kontrakt w historii Renfe. 2,5 mld euro dla Alstomu i Stadlera

| Przemysław Farsewicz 07.03.2021 3,8k

Największy kontrakt w historii Renfe. 2,5 mld euro dla Alstomu i Stadlera
fot. Przemysław Farsewicz
Największy kontrakt w historii Renfe. 2,5 mld euro dla Alstomu i Stadlera
Największy kontrakt w historii Renfe. 2,5 mld euro dla Alstomu i Stadlera
Największy kontrakt w historii Renfe. 2,5 mld euro dla Alstomu i Stadlera
Alstom i Stadler najprawdopodobniej dostarczą łącznie 211 piętrowych pociągów do obsługi metropolitalnych połączeń Cercanías w Hiszpanii.
Zarząd Renfe zbierze się w poniedziałek (8 marca), aby udzielić największego kontraktu na tabor w historii przewoźnika. Informacje takie, ze „sprawdzonych źródeł kolejowych”, przekazuje hiszpańskie radio Cadena Ser. Zamówienie dotyczy produkcji 211 piętrowych pociągów podmiejskich o dużej pojemności. Wartość kontraktu wyniesie 2,45 mld euro czyli ponad 11 mld zł. Zamówienie zgarną dwie firmy – francuski Alstom i szwajcarski Stadler. Obaj producenci mają fabryki w Hiszpanii.

Produkcja lokalna

Alstom wyprodukuje 152 pociągi o długości 100 metrów za 1,45 mld euro, a Stadler, 24 o tej samej długości i kolejne 35 o długości 200 metrów, za łączną kwotę 998 milionów euro. Produkcja składów ma zostać powierzona głównie fabrykom Alstom w Albuixech w Walencji oraz Stadler w Santa Perpetua w Barcelonie. Po dostarczeniu taboru obie firmy będą przez 15 lat na świadczyć usługi serwisowe.

Dyskwalifikacja Talgo i CAF-a

Jak podają hiszpańskie media, przetarg nie był pozbawiony kontrowersji. Doszło wręcz do wycieku, jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, że pozostali oferenci, CAF i Talgo, zostali zdyskwalifikowani przez komisję przetargową ze względu na kwestie techniczne. W szczególności wykluczenie baskijskiego CAF-a wywołało polityczną burzę. Nacjonalistyczna Partia Basków zgłosiła wręcz sprawę do kongresu, który przesłuchał ministra przemysłu Reyesa Maroto, który zaprzeczył odrzuceniu kandydatury CAF. Ostatecznie jednak do odrzucenia oferty doszło.

Renfe ogłosiło przetarg prawie dwa lata temu. Celem zamówienia jest poszerzenie floty do obsługi połączeń metropolitalnych Cercanías. Niedostateczna liczba składów najbardziej odczuwalna jest w Madrycie i Barcelonie. Początkowo zamówienie szacowano na kwotę 2,73 mld euro, jednak z czasem dokonano redukcji o 10 proc. Należy przypomnieć, że ze względu na hiszpański kryzys gospodarczy w latach 2007-2017, przewoźnik nie prowadził większych przetargów na zakup taboru.

Przetarg obejmuje możliwość opcji zakupu do 120 dodatkowych pociągów – również w dwóch partiach (96 po 100 m długości i 24 po 200 m długości) oraz ich utrzymania przez 15 lat. Jak podaje przewoźnik Renfe, celem całej operacji jest odmłodzenie floty w celu zmaksymalizowania zdolności transportowej w dużych aglomeracjach, gdzie występują już problemy z przepustowością. Za przykład podawane są tunel Sol oraz tunel Recoletos w obszarze metropolitalnym Madrytu.

Nowe pociągi będą mogły pomieścić co najmniej 900 miejsc w przypadku 10-metrowych składów, co oznacza wzrost zdolności przewozowej w porównaniu z obecną flotą pociągów Civia (wyprodukowane przez CAF-a i Siemensa) o 20 proc.

Renfe odmładza tabor

Zamówienie na pociągi dla usługi Cercanías jest drugim kontraktem udzielonym przez Renfe w ramach planu odnowy floty. Pierwszy wygrał CAF, który dostarczy 31 nowych pociągów wąskotorowych i 6 pociągów Cercanías. Łączna wartość, oprócz późniejszego utrzymania i części zamiennych, to 258 mln euro.

Po rozstrzygnięciu przetargu, Renfe nadal ma w planach udzielić zamówienie na 43 pociągi średniego zasięgu (Media Distancia) i 38 kolejnych pociągów podmiejskich dla usługi Cercanías. Do całego pakietu zamówienia dodano także 40 głowic napędowych dla AVE.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Hiszpania (167)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Hiszpania (167)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5