Dziś (15 września) w Grodzisku Mazowieckim zamontowano pierwszy w Polsce rozjazd o promieniu 2500 metrów. Jego charakterystyka pozwoli radykalnie podnieść prędkość przejazdu przez stację, m. in. pociągów Pendolino. Do montażu wykorzystano najpotężniejszy dźwig kolejowy w Europie.
Realizację prac na stacji Grodzisk Mazowiecki przejęła w marcu od Feroco firma ZUE. Liderem konsorcjum pozostaje należące do PKP PLK Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno–Torowe. Od czasu wejścia ZUE na teren budowy, prace radykalnie przyspieszyły. Efektem tego był dzisiejszy montaż pierwszego w Polsce rozjazdu o promieniu 2500 metrów, który w pierwszej połowie tego roku przygotował Track Tec Koltram.
Harmonogram prac na odcinku Warszawa – Skierniewice jest bardzo napięty. Z jednej stronny wykonawca musi zakończyć prace w przyszłym roku, aby inwestycję można było rozliczyć z funduszy unijnych, z drugiej – już w grudniu należy zapewnić tzw. przejezdność pociągom Pendolino. Z tego względu zdecydowano się na wykorzystanie zaawansowanych rozwiązań przyspieszających montaż rozjazdów stacji, czym zajmuje się podwykonawca – firma Eco–Baza.
Zamknięty został tor nr 11 na stacji Grodzisk Mazowiecki, który wykorzystano jako stół montażowy. To pozwoliło znacznie przyspieszyć prace, gdyż rozjazd o promieniu R=2500 m został dziś zamontowany w prawie gotowym stanie (choć w czterech blokach). Wymusiło to jednak konieczność sprowadzenia odpowiednio nośnego dźwigu.
W tym celu do Polski przyjechała najpotężniejsza maszyna tego typu w Europie – należący do Strabagu dźwig kolejowy KRC 1200 o nośności 150 ton. Najcięższy montowany dziś element ważył 45 ton. Montaż rozjazdu przez pracowników Eco–Bazy trwał zaledwie półtorej godziny. Do wykonania oczywiście jest jeszcze szereg prac, takich jak spawanie, przyłączenie sterowania, zabezpieczenie podsypki itd. Do końca roku Eco–Baza i ZUE zamontują cztery z ośmiu planowanych rozjazdów R=2500 w Grodzisku. Ich produkcją podzieliły się Track Tec Koltram i Vossloh Cogifer - wyprodukują po cztery sztuki.
Prototypowy rozjazd R2500m jest pierwszym w Polsce rozjazdem o tak dużym promieniu. Jego całkowita długość wynosi 94 306 mm. Konstrukcja pozwala na osiągnięcie prędkości przejazdu na kierunku prostym do 200 km/h i na kierunku zwrotnym do 130km/h. Zwrotnica rozjazdu wykonana jest z kształtowników iglicowych oraz szyn ze stali o podwyższonej wytrzymałości, natomiast blok krzyżownicy jest monolityczny, manganowy. Warto przypomnieć, że Trakc Tec wyprodukował też dla Centralnej Magistrali Kolejowej rozjazd o promieniu 1200 metrów, który pozwala na przejazd pociągów z prędkością aż 250 km/h w kierunku zasadniczym i 100 km/h w kierunku zwrotnym.
Więcej zdjęć z operacji montażu rozjazdu można zobaczyć tutaj.