Dziś (15 września) w Grodzisku Mazowieckim zamontowano pierwszy w Polsce rozjazd o promieniu 2500 metrów. Jego charakterystyka pozwoli radykalnie podnieść prędkość przejazdu przez stację, m. in. pociągów Pendolino. Do montażu wykorzystano najpotężniejszy dźwig kolejowy w Europie.
Realizację prac na stacji Grodzisk Mazowiecki przejęła w marcu od Feroco firma ZUE. Liderem konsorcjum pozostaje należące do PKP PLK Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno–Torowe. Od czasu wejścia ZUE na teren budowy, prace radykalnie przyspieszyły. Efektem tego był dzisiejszy montaż pierwszego w Polsce rozjazdu o promieniu 2500 metrów, który w pierwszej połowie tego roku przygotował Track Tec Koltram.
Harmonogram prac na odcinku Warszawa – Skierniewice jest bardzo napięty. Z jednej stronny wykonawca musi zakończyć prace w przyszłym roku, aby inwestycję można było rozliczyć z funduszy unijnych, z drugiej – już w grudniu należy zapewnić tzw. przejezdność pociągom Pendolino. Z tego względu zdecydowano się na wykorzystanie zaawansowanych rozwiązań przyspieszających montaż rozjazdów stacji, czym zajmuje się podwykonawca – firma Eco–Baza.
Zamknięty został tor nr 11 na stacji Grodzisk Mazowiecki, który wykorzystano jako stół montażowy. To pozwoliło znacznie przyspieszyć prace, gdyż rozjazd o promieniu R=2500 m został dziś zamontowany w prawie gotowym stanie (choć w czterech blokach). Wymusiło to jednak konieczność sprowadzenia odpowiednio nośnego dźwigu.
W tym celu do Polski przyjechała najpotężniejsza maszyna tego typu w Europie – należący do Strabagu dźwig kolejowy KRC 1200 o nośności 150 ton. Najcięższy montowany dziś element ważył 45 ton. Montaż rozjazdu przez pracowników Eco–Bazy trwał zaledwie półtorej godziny. Do wykonania oczywiście jest jeszcze szereg prac, takich jak spawanie, przyłączenie sterowania, zabezpieczenie podsypki itd. Do końca roku Eco–Baza i ZUE zamontują cztery z ośmiu planowanych rozjazdów R=2500 w Grodzisku. Ich produkcją podzieliły się Track Tec Koltram i Vossloh Cogifer - wyprodukują po cztery sztuki.
Prototypowy rozjazd R2500m jest pierwszym w Polsce rozjazdem o tak dużym promieniu. Jego całkowita długość wynosi 94 306 mm. Konstrukcja pozwala na osiągnięcie prędkości przejazdu na kierunku prostym do 200 km/h i na kierunku zwrotnym do 130km/h. Zwrotnica rozjazdu wykonana jest z kształtowników iglicowych oraz szyn ze stali o podwyższonej wytrzymałości, natomiast blok krzyżownicy jest monolityczny, manganowy. Warto przypomnieć, że Trakc Tec wyprodukował też dla Centralnej Magistrali Kolejowej rozjazd o promieniu 1200 metrów, który pozwala na przejazd pociągów z prędkością aż 250 km/h w kierunku zasadniczym i 100 km/h w kierunku zwrotnym.
Więcej zdjęć z operacji montażu rozjazdu można zobaczyć tutaj.
2014-09-15 18:26:22 Autor: Bart
---.dynamic.chello.pl
Ładnie... :)
2014-09-15 18:32:45 Autor: Rudolph Valentino
---.adsl.inetia.pl
Aż się chce czytać takie wiadomości.
2014-09-15 18:53:45 Autor: MateuszZ
---.free.aero2.net.pl
Imponujace...a tak na marginesie czy kpgoś pojebało na posterunku Malbork? W dniu dzisiejszym pociag 50648 podjerdza na stacje Malbork. Obsluga wygania ludzi 10 minut. Pociag pusty jedzie ok 1km w strone Elblaga. Pociag wraca na ten sam peron jako 50606 ludzie wsiadaja. Pociag odnotowuje 30 minut opoznienia. UTK zawita do Malborka? Ten cyrk nadal trwa
2014-09-15 18:57:35 Autor: młody
---.adsl.inetia.pl
No i znowu ktoś wyrzucił kupę kasy w błoto. Żaden pociąg nie pojedzie 130km/h na kierunek zwrotny. Nie ma w tym kraju semafora który by pokazał taką prędkość.
Bo u nas na bok można pojechać tylko z trzema prędkościami: 40, 60, lub 100 km/h. Innych prędkości nie ma w instrukcji o sygnalizacji i na pewno nie da się jej zmienić do grudnia tego roku :-)
2014-09-15 18:59:31 Autor: MateuszZ
---.free.aero2.net.pl
Pociag ten od samego poczatku mial na tablicach Elblag. Podjechal na stacje Malbork o dziwo..o czasie...jednak tam krecil sie w kolko i wygenerowal 30 minut. Nie ogarniam
2014-09-15 18:59:44 Autor: MateuszZ
---.free.aero2.net.pl
Pociag ten od samego poczatku mial na tablicach Elblag. Podjechal na stacje Malbork o dziwo..o czasie...jednak tam krecil sie w kolko i wygenerowal 30 minut. Nie ogarniam
2014-09-15 19:01:31 Autor: z torów plk
---.dip0.t-ipconnect.de
Można radykalnie skrócić montaż z zabudową ? Można ! Ale nie może obowiazywać kryterium najniższej ceny. A "tłusty misiu" może się czegoś nauczy ( oprócz robienia kasy } !
2014-09-15 19:03:22 Autor: Fragles
---.adsl.inetia.pl
To ja już nie rozumiem... Na forum SSC piszą , że na Łódź - Wawa nic się nie dzieje. Tu widzimy , że jednak się dzieje. Jak jest?
2014-09-15 19:04:17 Autor: z torów plk
---.dip0.t-ipconnect.de
W odpowiedzi na post młody:
"No i znowu ktoś wyrzucił kupę kasy w błoto. Żaden pociąg nie pojedzie 130km/h na kierunek zwrotny. Nie ma w tym kraju semafora który by pokazał taką prędkość.
Bo u nas na bok można pojechać tylko z trzema prędkościami: 40, 60, lub 100 km/h. Innych prędkości nie ma w instrukcji o sygnalizacji i na pewno nie da się jej zmienić do grudnia tego roku :-)"
Młody , rzeczywiście jestes za młody aby poruszać tę problematykę. O odpowiednim wskaźniku zapewne się nie słyszało ?
2014-09-15 19:11:07 Autor: Piotr Jankowski
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@mlody- przeczytaj sobie o wskazniku W21 i wtedy wypowiedz sie czy sygnalizacji nie da sie zmienic i czy kasa zostala wywalona w bloto. Dla przykladu zastosowania tego wskaznika przeczytaj sobie o ukladzie torowym i sterowaniu stacja Pszczółki
2014-09-15 19:47:50 Autor: rers
---.dynamic.chello.pl
Na pewno "Jego całkowita długość wynosi 94 306 cm"?
To by było 1000m? Nie powinno być 94 306 mm czyli 94m?
2014-09-15 20:09:15 Autor: Kolejarz realista
---.adsl.inetia.pl
do RYNEK-KOLEJOWY
Z okazji 25-lecia wolnej Polski oraz okrągłej rocznicy naszego członkostwa w Unii Europejskiej redakcja „Rynku Kolejowego” postanowiła wyróżnić firmy oraz osoby najbardziej zasłużone dla branży kolejowej w naszym kraju. Honorowe wyróżnienia zostaną wręczone podczas uroczystej gali Kongresu Kolejowego, który odbędzie się w Łodzi, 8 października.
CZEGO BOI SIĘ REDAKCJA, ŻE NIE POZWOLI KOMENTOWAĆ TEJ ATRAKCJI ROKU ?
2014-09-15 21:02:58 Autor: ol
---.toya.net.pl
na pkp stosowane są tablice świetlne pokazujące prędkość w okręgu zwrotnicowym -wyświetlane wraz z semaforem
2014-09-15 21:08:08 Autor: laik
---.adsl.inetia.pl
Dla czego nie zastosowano krzyżownicy z ruchomym dziobem? Przecież na tak wielkim promieniu występuje bardzo długa nieciągłość na krzyżownicy. Po drugie przy tak dużej szybkości na bok będzie silny wstrząs spowodowany przez kierownicę oraz potężne naprężenia w układzie kołowym.... W Legionowie naćkali rozjazdów z ruchomym dziobem po przysłowiowy wuj, a tu przyoszczędzili. Przy ogromnej ilości pociągów w ciągu doby może się okazać, że nawet manganowe dzioby się rozklepią.
2014-09-15 21:20:05 Autor: ccp
---.dynamic.chello.pl
Ciekawe jak to ma podnieść prędkość pendolino, skoro na cmk przez te rozjazdy to kierunek na wprost. Zaś na zwrotnym w porównaniu do zastosowania R1200 uzysk czasu przejazdu jest rzędu kilkudziesięciu sekund.
2014-09-15 21:50:39 Autor: W-7
---.dynamic.gprs.plus.pl
Fajnie ale małe ale: na ruchomy dziób krzyżownicy to już nie starczyło? Trochę żal, że przy takim rozjeździe takiego "luksusu" zabrakło.
2014-09-15 22:48:09 Autor: pszalk
---.toya.net.pl
Szkoda, że w tak ruchliwym miejscu nie zdecydowano się na zrobienie bezkolizyjnego rozplotu linii 1 i 4. Wtedy wystarczyłyby 2 takie rozjazdy. Koszt początkowy pewnie byłby większy, ale koszt późniejszego utrzymania niższy a i układnie rozkładów jazdy łatwiejsze. Ciekawe jaka będzie trwałość nowych rozjazdów przy tak dużym ruchu pociągów jadących "na bok" z prędkością 130 km/h, chociaż niezrównoważone przyspieszenie odśrodkowe przy tej prędkości wyniesie "tylko" 0,52 m/s2 wobec dozwolonych wg nowego rozporządzenia 0.72 m/s2, i będzie nawet mniejsze niż na "starych" rozjazdach R1200 przy V=100 km/h (0.64 m/s2).
2014-09-15 23:11:27 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
No pięknie, imponujące!
Wiecie wszystko fajnie, ale jak jechałem z 2 tygodnie temu, to w sumie od Grodziska do W-awy odniosłem wrażenie, patrząc na zaawansowanie prac, że tam Pendolino to owszem pojawi się, ale w grudniu 2015 roku...
...no, ale to było pod koniec sierpnia. Cóż, Prezes Paszkiewicz zarzekał się w sejmie, że "tory będą przejezdne na 14 grudzień br!".
***
Żeby tylko te tory jakoś przytwierdzili, już pal licho z tłuczniem czy zasilaniem. Jakoś to będzie.
2014-09-15 23:42:34 Autor: havranek
---.59.74.225
Dziwne, że nie ma ruchomego dzioba krzyżownicy. Zastanawiam się ile procentowo (nie kwotowo) byłby to większy koszt.
2014-09-16 07:05:39 Autor: xyz123
---.free.aero2.net.pl
Własnie widze postęp prac przy nasypie poniedzy Tczewem i Pszczolkami. Tradycyjnie dla pkp plk Gdansk..czyli wolno albo nic sie nie dzieje. Jedno moge byc juz pewny. Pendolino pojedzie przez Zajączkowo Tczewskie :):):):):) oj będzie zabawa będzie sie działo....kibel jadac tam skrzypi trzesie sie jakby miał sie rozpasc przy vmax 40h
2014-09-16 07:06:42 Autor: xyz123
---.free.aero2.net.pl
Własnie widze postęp prac przy nasypie poniedzy Tczewem i Pszczolkami. Tradycyjnie dla pkp plk Gdansk..czyli wolno albo nic sie nie dzieje. Jedno moge byc juz pewny. Pendolino pojedzie przez Zajączkowo Tczewskie :):):):):) oj będzie zabawa będzie sie działo....kibel jadac tam skrzypi trzesie sie jakby miał sie rozpasc przy vmax 40h
2014-09-16 07:56:11 Autor: Kolejarz realista
---.adsl.inetia.pl
Skrócenie czasu jazdy pociągu o około 2 minuty. Zwrot nakładów na zabudowę tego rozjazdu po około 187 latach. Jest fajnie.
2014-09-16 09:08:04 Autor: xmen73
---.dynamic.chello.pl
@młody
Młodzieńcze a czy miałeś kiedyś instrukcję Ie - 1 w swoich dłoniach?
Zapewne nie. Gdyby tak było to byś wiedział, ze nie od dziś jest tam wskaźnik W 21.
Nadejdzie może pora aby wreszcie został on zastosowany.
Więc nie siej fermentu.
2014-09-16 09:30:36 Autor: Y
---.static.ip.netia.com.pl
@mathewicforum
...no, ale to było pod koniec sierpnia. Cóż, Prezes Paszkiewicz zarzekał się w sejmie, że "tory będą przejezdne na 14 grudzień br!".
Co to znaczy, że tory będą "przejezdne"? Czyżby miała się powtórzyć sytuacja z "przejednością polskich autostrad na Euro 2012" (jeden pas asfaltu z ograniczeniem do 70km/h, bez barier ochronnych, MOP-ów, tablic informacyjnych i innych tego rodzaju niepotrzebnych d...ereli) a potem ponowne zamknięcie na dokończenie inwestycji?
2014-09-16 09:38:33 Autor: peron7
---.play-internet.pl
ŁAŁŁ!!! powiedziałem o tym babci,a ta wyskoczyła z kapci.Dobre wieści,dobre.
2014-09-16 18:06:15 Autor: Rydz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Do 200 km/h nie oznacza 200 km/h. Nie ma ruchomej dziobnicy, nie ma 200 km/h.
2014-09-16 19:33:22 Autor: kolejarz77
---.adsl.inetia.pl
A tak na marginesie, to 130km/h na kierunek zwrotny to szału nie ma. Powiedziałbym cienizna w porównaniu z niektórymi krajami.
2014-09-16 22:26:24 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
@Y:
Tak, najpewniej tak będzie :D.
2014-09-16 22:27:03 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post Rydz:
"Do 200 km/h nie oznacza 200 km/h. Nie ma ruchomej dziobnicy, nie ma 200 km/h."
A to co ? Kolejny nonsens !? Czy coś w Id4 mnie ominęło ?!
2014-09-17 10:19:15 Autor: Czyt
---.ksiaznica.szczecin.pl
Też pytam - Co z tą krzyżownicą? przy tak małym kacie będzie tam długi pas wąskiej powierzchni szyny (był to podstawowy argument - kiedyś- na nie) czy z czasem się nie rozklepie? Może przydałoby się dobre zdjęcie tego elementu.
2014-09-17 15:44:13 Autor: g0sc123
---.fucio.net
W odpowiedzi na post Y:
"@mathewicforum
...no, ale to było pod koniec sierpnia. Cóż, Prezes Paszkiewicz zarzekał się w sejmie, że "tory będą przejezdne na 14 grudzień br!".
Co to znaczy, że tory będą "przejezdne"? Czyżby miała się powtórzyć sytuacja z "przejednością polskich autostrad na Euro 2012" (jeden pas asfaltu z ograniczeniem do 70km/h, bez barier ochronnych, MOP-ów, tablic informacyjnych i innych tego rodzaju niepotrzebnych d...ereli) a potem ponowne zamknięcie na dokończenie inwestycji?"
A to akurat norma. Przecież tuż przed wyborami do PE szumnie p. Bieńkowska czy nawet p. Tusk otwierali autostradę, by 5 dni później (ale już po wyborach) ją zamknąć :-)
2014-09-18 02:37:08 Autor: papies
---.broadband.corbina.ru
Chciałem tylko napisać że domżalski to k...w