NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Na ośmiu dodatkowych Elfach się nie skończy. Koleje Dolnośląskie zapowiadają kolejną opcję

| Michał Szymajda, Jakub Madrjas 25.03.2021 6,4k

Na ośmiu dodatkowych Elfach się nie skończy. Koleje Dolnośląskie zapowiadają kolejną opcję
Rys. Pesa
Koleje Dolnośląskie zwiększyły zamówienie realizowane w Pesie osiem pociągów Elf, a PKO BP udzieliło sporego kredytu na ten cel. To jednak nie koniec zakupów, bo prezes Kolei Dolnośląskich zapowiedział dziś skorzystanie z kolejnej opcji. Przewoźnik ma taką możliwość jeszcze do września.
Jak już informowaliśmy, Koleje Dolnośląskie zwiększyły zamówienie realizowane w Pesie. Do pięciu Elfów 2 zamówionych w sierpniu roku 2020 dołączy 8 kolejnych. – Dzięki skorzystaniu z opcji Koleje Dolnośląskie będą dysponować flotą 13 nowoczesnych pięcioczłonowych Elfów2. Te niskoemisyjne, komfortowe i bezpieczne pojazdy idealnie odpowiadają potrzebom kolei aglomeracyjnych i regionalnych. Jestem przekonany, że zarówno pasażerowie, jak i  obsługa pociągów będą z nich zadowoleni, co przełoży się na kolejne zamówienia w ramach opcji – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy Bydgoszcz. Przewoźnik nadal może rozszerzyć kontrakt z Pesą, czego nie wyklucza zarząd spółki. Prawo opcji umożliwia zamówienie kolejnych dwunastu składów do końca września 2021 roku. 

W umowie podpisanej z producentem 29 września ubiegłego roku pomiędzy przewoźnikiem i Pesa Bydgoszcz, ujęto pięć elektrycznych pociągów Elf2 wraz z prawami opcji, umożliwiającym zamówienie w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Ogłoszono niedawno pierwsze rozszerzenie zamówienia o osiem pociągów zwiększy wartość kontraktu o 232 mln złotych. 

Kredyt z PKO BP

PKO BP udzieliło sporego kredyty na zakup pojazdów dla Kolei Dolnośląskich. O planach zakupowych przewoźnika mówiono podczas konferencji prasowej w siedzibie banku we Wrocławiu. – Na zakup ultranowoczesnych pojazdów dla Dolnego Śląska uzyskaliśmy pomoc największego polskiego banku. Spośród 5 banków, które przedstawiły nam ofertę finansowania, tylko PKO Bank Polski umożliwia dwukrotne wydłużenie spłaty rat kredytowych. Umożliwia nam to zamianę kredytu na środki zewnętrze. Będziemy mogli zakupić kolejne nowe pojazdy dla mieszkańców Dolnego Śląska – powiedział Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Finansowanie PKO BP które udzieliło operatorowi kredytu konsolidacyjnego na łącznie 440 milionów złotych. To pieniądze nie tylko na nowe pociągi, ale też spłata kredytu za poprzednie zamówienia (m.in. 31 WE i 45WE). – Dzięki finansowaniu z polskiego banku, łącznie na Dolnym Śląsku pojawi się 19 ultranowoczesnych pociągów od dwóch polskich producentów – Pesy i Newagu. Łącznie z Dolnego Śląska popłynie do polskich producentów 550 milionów złotych, tak ważnych w dobie pandemii. To zysk dla wszystkich. Za 3 lata na Dolnym Śląsku po liniach kolejowych będą jeździć wyłącznie nowe pojazdy – powiedział Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

KD zapowiadają wykorzystanie kolejnej opcji 

Podczas konferencji szef KD podkreślał, że obecne zamówienie finansowane z PKO to nie wszystko. – Chcemy wykorzystać opcje na zakup kolejnych pojazdów. Mówimy o 12, a może nawet o 14 kolejnych pojazdach – powiedział. Chodzi o 2 kolejne hybrydy z Newagu i ezt Elf 2 z Pesy. – Pojazdy Elf 2 to bardzo nowoczesne, skrojone na miarę Dolnego Śląska zespoły trakcyjne. Cieszymy się, że zyskaliśmy tu kontrakt, bo to, co dzieje się na Dolnym Śląsku jest bardzo imponujące – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy. Producent deklarował, że o kilka miesięcy może skrócić czas dostawy pierwszych pojazdów.

Damian Stawikowski nie ukrywał, że liczy na pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy. Obecność podczas konferencji we wrocławskiej siedzibie PKO ministra Michał Dworczyka, szefa kancelarii Rady Ministrów może sugerować, że strumień pieniędzy z pomocowego programu może trafić nie tylko do Polregio czy PKP Intercity, ale także do przewoźników samorządowych. – Dziękuję za dobrą współprace polskiego banku, Kolei Dolnośląskich i PKP. Polska kolej przekazała już ponad 200 kilometrów linii kolejowych na rzecz samorządu. Mamy nadzieję, że nowe pociągi pojadą po sukcesywnie uruchamianych i rewitalizowanych przez region liniach, zwłaszcza na południu województwa, gdzie transport kolejowy dotąd był marny – powiedział.

Do 2023 roku Koleje Dolnośląskie mają dysponować flotą 74 pojazdów. Pomogą one w obsłudze linii z Wrocławia przez Wojnów do Jelcza, z Wrocławia do Międzylesia, oraz linii ze stolicy województwa do Głogowa, gdzie za 2 i pół roku KD przejmie zadania przewozowe od Polregio.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnoślaskie (9)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnoślaskie (9)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5