Wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło powiedział, że jego resort dyskutuje z Komisją Europejską na temat podziału środków unijnych w perspektywie finansowej 2014–2020. MRR obawia się, że, kolej nie będzie w stanie wykorzystać więcej niż 40 proc. środków sektora transportu.
Zdziebło przyznaje, że Komisja Europejska naciska na podział środków na transport (dla Polski to ok. 90 mld złotych) w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej pomiędzy drogi i kolej w stosunku 60 do 40 na korzyść kolei, a MRR – na odwrotny udział: 40 procent dla kolei i 60 procent dla dróg. Wiceminister nie wyklucza, że negocjacje zakończą się na równym podziale środków dla obu gałęzi transportu. To i tak oznaczałoby dla kolei gigantyczny wzrost w stosunku do obecnego podziału tym bardziej, że transport miejski jest z tej puli wyłączony.
Dlaczego MRR chce zwiększyć udział środków na drogi? Wiceminister odpowiada pytaniem: – Rozumiem, że infrastruktura drogowa jest doskonała, że nie potrzebujemy już ekspresówek i obwodnic? Proszę to powiedzieć marszałkom, którzy na spotkaniach z nami walczą jak lwy o przeniesienie środków na drogi kosztem kolei w ich województwach – dodaje.
Jak zaznacza wiceminister, ostatni raport Komisji Europejskiej mówiący o wspieraniu rozwoju kolei przyznaje, że zarówno infrastruktura kolejowa, jak i drogowa są w Polsce niewystarczające.
– Mimo wszystko chciałbym zobaczyć na koniec perspektywy, że kolei uda się wykorzystać 40 procent środków – nie ukrywa sceptycyzmu względem wydawania środków unijnych przez kolej wiceminister. – Mamy wspaniałych prezesów: Jakuba Karnowskiego i Remigiusza Paszkiewicza. Ich praca daje nam dużą dozę optymizm, ale cała struktura kolejowa wciąż reaguje zbyt wolno – dodaje.
Problematyka podziału środków unijnych będzie poruszana na Kongresie Infrastruktury Polskiej 17 października 2013, Hotel Radisson Blu, Warszawa
http://www.kongresinfrastruktury.pl/