Urząd Transportu Kolejowego podsumowuje monitorowanie bezpieczeństwa podczas pandemii. Jego pracownicy przygotowali już 300 raportów dotyczących sytuacji branży kolejowej w czasie epidemii COVID-19. Przygotowywane codziennie zbiorcze opracowania przekazywane są m.in. do Ministerstwa Infrastruktury i pozwalają zorientować się w bieżącej sytuacji na sieci kolejowej.
Raporty UTK opracowywane są na podstawie sprawozdań przewoźników i zarządców infrastruktury. Do tej pory do urzędu wpłynęło ponad 9 tys. takich analiz dotyczących liczby odwołanych pociągów, frekwencji, sytuacji związanej z liczbą pracowników chorujących na COVID-19 bądź objętych kwarantanną. Na podstawie raportowania przedsiębiorców kolejowych UTK przygotowało już 300 zestawień danych.
Można się z nich dowiedzieć, że w kwietniu i maju przewoźnicy uruchamiali średnio 60% z założonego rozkładu jazdy. Od początku września liczba uruchamianych pociągów wracała do stanu sprzed epidemii (odniesienie do stycznia i lutego 2020 r.) i wynosiła ok. 90-92%.
Średnia dobowa frekwencja – w marcu
Najniższa średnia dobowa frekwencja pasażerów (w odniesieniu do średniej z całego miesiąca) została odnotowana w marcu i częściowo w kwietniu. Najniższa średnia dobowa frekwencja została odnotowana w dniach 11.04 – 5,5%, 12.04 - 4,5% oraz 13.04 – 5,20%; Po 20.04 obserwowano sukcesywny wzrost frekwencji pasażerów. Od 17 października nastąpił spadek liczby podróżnych ze względu na początek drugiej fali epidemii. Najwięcej pasażerów skorzystało z usług kolei w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień, wrzesień). W tych miesiącach Spółki kolejowe przewoziły w granicach 475 000 – 600 000 pasażerów w zależności od dnia, a frekwencja wahała się w okolicach 40%.
W raportach badamy też średni poziom absencji pracowników kolei. We wszystkich spółkach najwyższy był w marcu – 24,2% (dane od dnia 19.03–31.03.2020 r.) oraz w kwietniu 21,4%. Niski poziom absencji notowano na przełomie listopada i grudnia – ok 10-12% oraz w sierpniu, w którym absencja wynosiła zazwyczaj ok. 12-13%. Rok 2021 zapowiada się bardziej optymistycznie – w jego pierwszych dniach absencja wynosiła zazwyczaj 9-10%.
Pierwszy szacunek danych przewozowych
To był trudny rok dla kolei. Pierwsze miesiące nie zapowiadały kłopotów jakie przyniesie epidemia koronawirusa. Na razie można szacować, że rok 2020 zakończy się niemal 40-proc. spadkiem liczby pasażerów i 5-proc. spadkiem masy przewiezionych towarów.
Już na początku pandemii Prezes UTK zorganizował spotkanie z przedstawicielami przewoźników, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz państw sąsiadujących z Polską. Pozwoliło to na szybkie przygotowanie rekomendacji uzgodnionych z GIS. Od początku epidemii UTK zaangażowany był w utrzymanie międzynarodowych połączeń towarowych. W trakcie pierwszej fali pandemii odpowiadał również za rozdysponowanie do spółek kolejowych środków ochrony osobistej z zasobów Agencji Rezerw Materiałowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.