Kolejarze przygotowują się do modernizacji linii średnicowej. Wśród wstępnych koncepcji organizacji ruchu pojawiało się zamknięcie Dworca Centralnego na czas prac na torach dalekobieżnych. Przedstawiciele PKP PLK i PKP SA podkreślają, że w tej chwili nie można jeszcze mówić, na ile i czy w ogóle dworzec może pozostać bez pociągów.
We wstępnych materiałach dotyczących przebudowy WWK, o czym mówiło też miasto, pojawiała się informacja o pięcioletnich utrudnieniach w związku z przebudową linii średnicowej. Ruch pociągów podmiejskich do centrum miał być zachowany, ale przez połowę tego czasu składy jeździłyby przez Dworzec Centralny. Przez cały okres prac na podmiejskiej i dalekobieżnej linii średnicowej pociągi dalekobieżne – wg pierwotnych koncepcji – jeździłyby przez Dworzec Gdański.
Do tej organizacji ruchu nie należy się jednak jeszcze przywiązywać. – To jest projekt, wstępna analiza. Nikt dzisiaj nie stwierdzi, jak będzie wyglądał ruch pociągów. PKP PLK powiedziały, że nie ma decyzji i nikt z całą stanowczością nie powiedział, że będzie wyłączony ruch z Centralnej – podkreśla Katarzyna Mazurkiewicz, rzecznik PKP SA.
Długi okres utrudnień wynikał z zakładanego harmonogramu remontu bądź odbudowy kolejnych obiektów inżynieryjnych w ciągu linii średnicowej. – Co to znaczy 2,5 roku? Jeżeli da się szybko przeprowadzić prace, to zmiany oraz utrudnienia będą minimalizowane. Szczegółowy plan zamknięć powstanie w najbliższym czasie – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Jak dodaje, wszystko zależy od tego, ile obiektów na raz będzie można remontować.
Kolejarze dokładny harmonogram muszą jeszcze skonsultować z miastem, gdyż jednoczesne zamknięcie wielu wiaduktów nad ważnymi ciągami komunikacyjnymi spowodowałoby paraliż. – Prace na średnicy muszą uwzględniać sytuację w ruchu miejskim, tym bardziej, że znaczenie kolei jako środka komunikacji miejskiej wzrosło. Będziemy informować o kolejnych krokach – zapewnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
2015-02-19 12:16:50 Autor: tomek janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
No co za gópie pytanie? Na Centralnym - wiadomo, tylko Pento Liną. Cały zaś segment śmieciowy, jakieś IR-y, TLK, KME - wynocha na prowincjonalne dworce! W trymiga odbuduje się Goowny, przy torach odstawczych dla kibli za Wileniakiem zrobi się prowizoryczny peron. Oraz dwupoziomowy przystanek przesiadkowy przy wiadukcie E65, bo dalej niż do Tłuszcza i tak przez długie lata niedasie pojechać, aczkolwiek możliwa jest też zmiana czoła na tej stacji i kontynuowanie podróży w kierunku Legionowa i dalej na Gdańsk, ewentualnie Pilawy i dalej Lublina lub Radumia.
2015-02-19 12:19:39 Autor: BankOmat
---.dynamic.chello.pl
Z doświadczeń pasażerów - WAW-GDA i KRA-KAT - wynika, że remont potrwa 10 lat.
Gratulujemy specjalistom planowania: najpierw zmodernizujemy dworzec centralny a potem go na dekadę zamkniemy. Bardzo dobre posunięcie.
2015-02-19 12:21:23 Autor: Daro.
---.free.aero2.net.pl
ale pieprzycie fahofcy
2015-02-19 12:22:18 Autor: Amicus
---.dynamic.gprs.plus.pl
Redakcjo RK,
kiedy zajmiecie się opóźnieniami na modernizacji przez Torpol i Pozbud (producenta okien) linii kolejowej Białystok-Warszawa?
Linia zamknięta dwutorowo przez ponad 4 miesiące, dalsze opóźnienia, prawdopodobna utrata kilkuset mln zł dofinansowania UE. Czas przejazdu ZKA po spaleniu się Łazienkowskiego wzrósł o 15 minut.
Zamiast publikować propagandę PLK przyjrzyjcie się sprawie. Wystarczy reporter z średniej klasy aparatem i średniej klasy dron, żeby zrobić fotki "postępów" z "lotu ptaka".
2015-02-19 12:38:40 Autor: KB
---.icpnet.pl
Tak, jako nie tubylec, zastanawiam się, czy Warszawa Centralna mogłaby się stać, stacją końcową na jakiś czas. Bo rozumiem, że większość robót będzie w kierunku Wschodniej.
Czy EZT IC (ED74, Pendolino, Dart, Flirt) mogłyby kończyć i zaczynać tam (na Centralnej) bieg w kierunku Zachodniej?
2015-02-19 12:43:36 Autor: scorpio
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post tomek janiszewski:
"No co za gópie pytanie? Na Centralnym - wiadomo, tylko Pento Liną. Cały zaś segment śmieciowy, jakieś IR-y, TLK, KME - wynocha na prowincjonalne dworce! W trymiga odbuduje się Goowny, przy torach odstawczych dla kibli za Wileniakiem zrobi się prowizoryczny peron. Oraz dwupoziomowy przystanek przesiadkowy przy wiadukcie E65, bo dalej niż do Tłuszcza i tak przez długie lata niedasie pojechać, aczkolwiek możliwa jest też zmiana czoła na tej stacji i kontynuowanie podróży w kierunku Legionowa i dalej na Gdańsk, ewentualnie Pilawy i dalej Lublina lub Radumia."
W sensie chodzi Ci/Panu o Warszawa Wileńska Marki? Miało by to ręce i nogi gdyby wyremontować i zelektryfikować łącznicę Warszawa Wschodnia Rozrządowa - Warszawa Wileńska Marki. Wtedy pociągi z kierunku Siedlec a nawet Dęblina mogłyby tam wjeżdżać ;)
2015-02-19 12:48:29 Autor: tomek janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
@Amicus: przez chwilę wisiał na samej górze artykuł o remoncie dworca w Kruszynie, ale rychło gdzieś go wsiorbało. Przy radómce babrzą też na dworcu w Piasecznie, może tam Pozbud znalazłby dla siebie lepsze zajęcie? Okna na tym ostatnim dworcu były wyjątkowo tandetne, zniszczone i dzwoniące pojedynczymi szybami. Mogliby przynajmniej dorobić drugie do każdego z nich.
2015-02-19 13:03:42 Autor: ja
---.dynamic.chello.pl
"Prace na średnicy muszą uwzględniać sytuację w ruchu miejskim, tym bardziej, że znaczenie kolei jako środka komunikacji miejskiej." O_o
2015-02-19 13:06:18 Autor: tomek janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
@scorpio: miałem na myśli dokładnie to co napisałem, tj piesze pielgrzymki pasażerów na nasyp E65 gdzie byłyby zlokalizowane perony (mogą być na filarach, jak na p.o. Łódź Pabianicka). Aczkolwiek przyznaję że o łącznicy Marki - WWR w danej chwili nie pomyślałem. Wcale się zresztą nie zdziwię gdyby ją pobieżnie, w trybie alarmowym wyremontowano, ale niekoniecznie na potrzeby ruchu pasażerskiego. Trupol zaorał tor z Rembertowa w kierunku Zielonki i zezłomował wiadukt, ostatnio coś tam nawet zaczeli babrać w ziemi ale zarazem zaorano ostatni przejezdny tor z kierunku Zielonki. Babrze się również jeden tor między Wołominem a Tłuszczem, a tu Trupol zapowiedział już że będzie się domagal zgody na dwutorowe zamknięcie także i tego odcinka. Gdyby tak się stało, a nie sądzę aby pekapiarniana betoniarnia tym razem postawiła veto - to całkowicie odcięte od szopy w Tłuszczu zostałyby kible obsługujące nie ruszony jeszcze kawałek Wołomin-Zielonka-(Wileńska). Albo by zatem trzeba było zarazem uwalić cały ruch między Wileniakiem a Wołominem i poupychać tłuszczę z Ząbek, Zielonki, Kobyłki i Wołomina do gumobusów, albo zapewnić kiblom jakąkolwiek możliwość zjazdu do szopy na przeglądy i naprawy. Nie wierzę aby zrobili Zielonka - Rembertów do końca roku (mimo że w Rembertowie po dziś dzień straszą billboardy iż do końca 2015 roku ma się zakończyć remont... całej trasdy do Białego) zatem ta łącznica pozostaje jedyną szansą, skoro łącznicę Marki - Targówek zaorano przed laty, aby nie przeszkadzała blachosmrodom na Radzymińskiej. Jak się okaże że pekapa nie ma kasy na zawieszenie pęt z prundem na tym kilometrze z okładem - to się najwyżej będzie kible przeciągać na dudach stonką.
2015-02-19 14:32:01 Autor: IM&ZB
---.dynamic.chello.pl
Mazurkiewicz podkresla,ze nie wiadomo,jak bedzie wygladal ruch pociagow...to ja pytam po diabla pekap 3 miesiace temu wydal komunikat,ze planuje zamknac 3 glowne dworce w Warszawie i "mordernizowac" srednice az 4 lata???
Zamkniecie DC bedzie wtedy,jak Xcity znajdzie inwestora na dzialke Jana Pawla/Jerozolimskie i trzeba bedzie palowac w tunelach...tylko o to chodzi w tej 4letniej "modernizacji"...
2015-02-19 15:52:14 Autor: Amicus
---.dynamic.gprs.plus.pl
Mazurkiewicz będzie robił na Centralnej za Vlada Palownika a tymczasem Sweklej z Torpolem bawi się w cara na Rail Baltice
2015-02-19 17:14:24 Autor: adam1234
---.wroclaw.dialog.net.pl
Ja to mam jedno marzenie, aby obecna ekipa PLK-i nie czyniła żadnych remontów w WWK. Tylko o to proszę Ciebie, dobry Boże
2015-02-19 17:51:02 Autor: beblin
---.108.152.137.wlantech.pl
@adam1234
Jakaś ekipa jednak (cokolwiek to znaczy) musi to zrobić (-;
2015-02-19 18:06:34 Autor: yeti
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
@KB
Niestety nie bo tam jest po prostu za mało torów (8) i nie ma żadnego zaplecza technicznego
2015-02-19 23:49:45 Autor: IM&ZB
---.dynamic.chello.pl
@yeti
Skad ta teza? Na poczatku lat 90tych XX wieku,Centralny przez pol roku byl stacja czolowa z uwagi na remont mostu srednicowego.Wszystkie pociagi z poludnia i zachodu konczyly bieg na DC, lodzkie jechaly przez Srodmiescie,a tranzyt przez Gdanska.Przy madrym fazowaniu prac,taka ukladanka moze byc zaplanowana takze w latach 2018-22.
2015-02-20 11:59:06 Autor: mfm
---.static.ip.netia.com.pl
W odpowiedzi na post yeti:
"@KB
Niestety nie bo tam jest po prostu za mało torów (8) i nie ma żadnego zaplecza technicznego"
Nie raz i nie dwa Centralny stawał się już dworcem czołowym - przy okazji remontów tunelu i mostu.
SKMki i KM z Lotniska jeździły do Centralnego.
Podobnie można by zrobić z relacjami Pendolino z Krakowa i Katowic (które jadą tylko do Warszawy), czy też z innymi EZT, które nie wymagają częstych przeglądów i nie muszą zjeżdżać na Grochów. Ale nawet i składy wagonowe w krótkich relacjach (z Łodzi, Bydgoszczy, Częstochowy) spokojnie by można tu sprowadzać, na obrót. Tylko sprzątanie składu, co da się zrobić.
8 torów wystarcza do prowadzenia 6-8 par pociągów w godzinie....
2015-02-20 23:01:41 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
Modernizacja WWK to kolejny argument, aby wszystkie pociągi z Wrocławia do Lublina jeździły przez "Protezę Koniecpolską" i dalej Kielce oraz Radom ewentualnie przez Ostrów - Łódź Kaliską - Tomaszów Mazowiecki - Radom.
Z resztą, pewnie i tak Gdański się zatka!
Pozdrowienia dla PLK :D.
2015-02-22 18:52:42 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia W odpowiedzi na post mathewicforum:
"Modernizacja WWK to kolejny argument, aby wszystkie pociągi z Wrocławia do Lublina jeździły przez "Protezę Koniecpolską" i dalej Kielce oraz Radom ewentualnie przez Ostrów - Łódź Kaliską - Tomaszów Mazowiecki - Radom.
Z resztą, pewnie i tak Gdański się zatka!
Pozdrowienia dla PLK :D."
Najprawdopodobniej to Lublin będzie odcięty do świata w czasie przebudowy WWK i D29-7. (które najprawdopodobniej się nawarstwią)
- Darty zostaną skrócone z Lublin - Wrocław na Warszawa - Wrocław.
- połączeń przez proteze jak nie nie ma, tak nie będzie (nie mówiąc już o Lublin - Wrocław przez Radom i Łódź, najprędzej to pojedzie tędy Gałczyński Lublin - Szczecin),
- PKP IC nie zrezygnuje z obsługi GOPU w remach obecnej relacji Lublin - Wrocław, szczególnie, że uzupełnia on tak na odcinku Katowice - Wrocław, który został już raz został obrabowany na rzecz połączeń przez proteze (Kraków - Wrocław)
- w ramach modernizacji siódemki 80% ruch dalekobieżnego zostanie zawieszone,
- Lublin będzie w kolejowej dupie.