W II kwartale 2012 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich kształtowała się na poziomie 93,28 proc. W porównaniu do I kwartału bieżącego roku stanowiło to spadek o 0,8 proc. Punktualność pociągów towarowych w II kwartale 2012 roku wyniosła 49,38 proc. (spadek o 2,37 proc. w porównaniu do I kwartału 2012 roku - podał Urząd Transportu Kolejowego.
W analizowanym okresie przewoźnicy uruchomili łącznie 383,7 tys. tras, z czego 83 tys. (21,6 proc.) stanowiły pociągi opóźnione na przybyciu. Średni czas opóźnień, z włączeniem opóźnień do 5 minut, nieznacznie wzrósł i wyniósł 8 minut i 28 sekund. O około 33 proc. spadła liczba pociągów opóźnionych do 5 minut. Opóźnione od 5 do 60 minut stanowiły 29,5 proc. (24,5 tys.), od 1 do 2 godzin - 1,2 proc. (1 tys.) oraz powyżej 2 godzin - 0,37 proc. (311).
Poziom punktualności w Polsce kształtował się na podobnym poziomie jak np. w Wielkiej Brytanii, gdzie w czerwcu 2012 roku wyniósł około 92,9 proc. Do wyliczenia powyższego wskaźnika brytyjski zarządca infrastruktury Network Rail przyjmował większą tolerancję opóźnień pociągów, w tym w komunikacji regionalnej - przekraczających 5 minut, w komunikacji dalekobieżnej - 10 minut.
Jak zwykle najbardziej punktualne były pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Poziom punktualności dla tego przewoźnika (przy uwzględnieniu opóźnień powyżej 5 minut) wyniósł w II kwartale tego roku 99,21 proc. (99,5 proc. w całym 2011 r.). Na drugim miejscu znalazła się trójmiejska Szybka Kolej Miejska z wynikiem 98,69 proc. (98,18 proc. w 2011 r.), a na trzecim UBB – 98,24 proc. (98,69 proc. w 2011 r.).
Stawkę zamyka PKP Intercity, które uruchamia wyłącznie pociągi dalekobieżne, czyli bardziej narażone na wystąpienie opóźnień. Poziom punktualności PKP IC w drugim kwartale 2012 r. wyniósł 83,82 proc. (77 proc. w 2011 r.). Pociągi jeszcze tylko jednego przewoźnika miały punktualność poniżej 90 proc. Tym przewoźnikiem są Koleje Śląskie, których poziom punktualności wyniósł 86 proc. (81,54 proc. w 2011 r.).
Poziom punktualności dla pozostałych przewoźników pasażerskich w II kw. 2012 r. kształtował się następująco: Koleje Wielkopolskie – 97,48 proc. (90,73 w 2011 r.), Arriva RP – 96,67 proc. (91,06 proc. w 2011 r.), Koleje Dolnośląskie – 96,64 proc. (93,82 proc. w 2011 r.), Przewozy Regionalne – 93,43 proc. (89,43 w 2011 r.), Szybka Kolej Miejska w Warszawie – 92,5 proc. (93,42 proc. w 2011 r.), Koleje Mazowieckie – 91,23 proc. (90,01 proc. w 2011 r.).
Punktualność pociągów towarowych w II kwartale 2012 roku wyniosła 49,38 proc., co oznacza spadek o 2,37 proc. w porównaniu do I kwartału 2012 roku. Oznacza to, że ponad połowa pociągów uruchomionych przez przewoźników nie dotarła punktualnie do stacji docelowej. Średni czas opóźnień wyniósł 298 minut, w tym 301 minut (pociągi w komunikacji krajowej) i 255 minut (w komunikacji międzynarodowej).
Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione powyżej 2 godzin (60,9 proc.). Pociągi opóźnione do 30 minut stanowiły 13 proc. (9,1 tys.), od 30 do 60 minut - 9,9 proc. (6,9 tys.) oraz od 1 do 2 godzin - 16,2 proc. (11,4 tys.).
Do analizy wskaźnika punktualności przewozów pasażerskich przyjęto pociągi, które dotarły do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut (w przewozach towarowych uwzględniono wszystkie pociągi opóźnione). Wskaźnik punktualności na przybyciu jest ilorazem liczby pociągów, które dotarły do stacji docelowej o czasie (w tym opóźnionych do 5 minut) i liczby wszystkich uruchomionych przez przewoźników kolejowych.