NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Mniej pociągów z Łodzi do Trójmiasta. Ministerstwo wyjaśnia skąd wynikają zmiany.

| Michał Szymajda 08.01.2020 5k

Mniej pociągów z Łodzi do Trójmiasta. Ministerstwo wyjaśnia skąd wynikają zmiany.
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
Poseł Tomasz Rzymkowski zwrócił się do Ministra Infrastruktury z pytaniami dotyczącymi ograniczenia oferty pociągów dalekobieżnych z Kutna (a więc i z Łodzi) do Trójmiasta. Co na ten temat do powiedzenia ma ministerstwo?
Poseł Rzymkowski zauważa, że według zgłaszających się do niego wyborców, „nie tylko nie powinno się likwidować połączeń, ale nawet należy zwiększyć ich liczbę do pięciu par na tym odcinku”. Poseł powołuje się przy tym na poczynione przez nich obserwacje frekwencji podróżnych. Pytał więc Ministerstwo o wyniki monitoringu potoków podróżnych na trasie Kutno-Gdańsk Główny a także o to, czy ewentualna niska frekwencja w pociągu to jedyny powód zmian w rozkładzie jazdy na tym odcinku.

Ministerstwo zwraca uwagę, że na ograniczenie liczby pociągów wpłynęły inne czynniki niż frekwencja. Ale ta też była istotna.

– Z analizy materiałów przedstawionych przez PKP Intercity wynika, że powodem wprowadzenia zmian w rocznym rozkładzie (…) była kumulacja prac modernizacyjnych prowadzona przez zarządcę infrastruktury, które swoim zasięgiem obejmowały odcinek Zgierz - Kutno na linii kolejowej nr 16, odcinek Kaliska Kujawskie - Czerniewice na linii kolejowej nr 18, odcinek Terespol Pomorski - Laskowice Pomorskie na linii kolejowej nr 131 oraz modernizacja stacji Kutno na linii nr 3 – napisał wiceminister Andrzej Bittel. I przedstawił frekwencje w pociągach, którą notowano do 15 grudnia 2019.

I tak: frekwencja w pociągu IC Doker była stosunkowo niska i wynosiła średnio 15%-25% zajętych miejsc siedzących. Lepiej było w czasie weekendów, jednakże nie przekraczała 70% zajętych miejsc siedzących. Podwyższoną frekwencję dało się zauważyć w okresie świątecznym i noworocznym (do 100%). Poprawa frekwencji w pociągu IC Doker nastąpiła dopiero w okresie wakacyjnym. Z kolei frekwencja w pociągu IC Hutnik wynosiła 40-60% zajętości miejsc siedzących na trasie Gdynia Główna – Kutno oraz 30-40% na trasie Kutno – Gdynia Gł. Wyraźne wzrosty liczby podróżnych w przypadku tego pociągu odnotowywano podczas przejazdów weekendowych i w szczycie sezonowym.

Pociąg IC Sukiennice cechował się najsłabszą frekwencją z pośród pociągów kursujących bezpośrednio pomiędzy Kutnem a stacją Gdańskiem Główny. W ciągu tygodnia frekwencja oscylowała w granicach 30%, a podczas szczytów 60-80% w obu kierunkach. Pociąg IC Stoczniowiec w ciągu tygodnia ze stacji Kutno do stacji Bydgoszcz Gł. miał średnio 40% zajętości miejsc siedzących, ze stacji Bydgoszcz Gł. do stacji Gdańsk Gł. średnia frekwencja wynosiła 20%. W czasie szczytów weekendowych frekwencja poprawiała się jedynie nieznacznie na odcinku do Bydgoszczy. Podczas wakacji letnich frekwencja w pociągu uległa poprawie, lecz w dalszym ciągu była niezadowalająca i wynosiła średnio 60% na odcinku od Kutna do Bydgoszczy i średnio 30% obłożenia na trasie od Bydgoszczy do Gdańska.

– W przypadku mieszkańców m.in. Kutna, Włocławka i Torunia podróż w relacji do i z Trójmiasta, może być obecnie również realizowana z przesiadką na stacji Bydgoszcz Główna. Jednocześnie chciałbym poinformować, że Ministerstwo Infrastruktury uwzględniając przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym dotyczące organizacji międzywojewódzkich przewozów kolejowych weźmie pod uwagę możliwość zwiększenia liczby połączeń bezpośrednich w kolejnych edycjach rozkładów jazdy na ciągu Kutno – Toruń – Bydgoszcz – Gdańsk – Gdynia, biorąc pod uwagę limit środków dostępnych w danym roku budżetowym na dofinansowanie przewozów dalekobieżnych oraz stan infrastruktury torowej – napisał Andrzej Bittel do posła PiS.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5