Partnerzy serwisu:
Biznes

Mniej kruszyw, więcej elektroniki i samochodów – I kwartał 2019 w przewozach towarowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
19-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Mniej kruszyw, więcej elektroniki i samochodów – I kwartał 2019 w przewozach towarowych
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Kruszywa, węgiel kamienny oraz ropa naftowa i produkty jej rafinacji dominowały w przewozach towarów koleją w pierwszych trzech miesiącach tego roku. Jednak w porównaniu z rokiem 2018 r. spada udział dwóch największych grup: węgla kamiennego i rud metali, a zwiększa się rola transportu towarów mniej masowych: sprzętu elektronicznego, maszyn czy samochodów - podaje Urząd Transportu Kolejowego.

Przewoźnicy w I kwartale 2019 r. przewieźli ponad 60 mln ton towarów, o 2,9% mniej niż w pierwszych trzech miesiącach rok wcześniej. Praca przewozowa wyniosła w tym okresie ponad 14,2 mld ton-km i była niższa o 0,8%.

Ładunki z grup węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny stanowiły 40% wolumenu przetransportowanej masy (24,3 mln ton w stosunku do 25,4 w I kwartale roku ubiegłego). Oznacza to spadek udziału o 0,6 punktu procentowego w porównaniu z pierwszym kwartałem 2018 r.

Mniej kruszyw przewożonych na inwestycje


26,3% masy przewiezionych towarów stanowiły rudy metali, i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa, (spadek o 1 punkt procentowy). W ramach tej grupy przewieziono o blisko 1,1 mln ton mniej w analogicznym okresie. W tej grupie 72% masy przewiezionych towarów stanowią kruszywa, piasek, żwir i glina. Proporcja ta w ramach grupy nie zmieniła się mimo mniejszej masy towarów przewożonych na potrzeby inwestycji infrastrukturalnych.

Trzecia grupa o największym udziale to koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej oraz gazy wytwarzane metodami przemysłowymi (11, 2% masy, wzrost o 0,4 punktu procentowego). Trzy największe grupy towarowe stanowiły 77,5 % masy wszystkich przewiezionych towarów. Oznacza to spadek łącznego udziału w masie o 1,2 punktu procentowego porównując rok do roku.

- Pomimo spadku masy towarów przewiezionych w I kwartale tego roku analiza grup towarowych pozwala zauważyć reakcję rynku na zmieniającą się sytuację. Wzrastają udziały grup obejmujących sprzęt elektroniczny, maszyny, samochody, produkty spożywcze, czy ładunki skonteneryzowane. Pokazuje to, że nie należy postrzegać kolei stereotypowo jako przeznaczonej jedynie do transportu ładunków masowych, kruszy czy węgla – mówi Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Dwa razy więcej sprzętu transportowego


W ramach grupy towary nieidentyfikowalne, do której najczęściej zalicza się transport intermodalny przewieziono ponad 3,9 mln ton (blisko 6,6% ogółu transportowanych ładunków). Masa zrealizowanych przewozów dla grupy puste opakowania (najczęściej przewóz pustych jednostek transportu intermodalnego) to ponad 0,3 mln ton ( 0,6% udziału).

Widoczny był duży wzrost grupy sprzęt transportowy, o blisko 90% względem masy oraz 119% pracy przewozowej w porównaniu z pierwszym kwartałem poprzedniego roku.

Większe zmiany miały miejsce w pracy przewozowej, gdzie grupa węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny stanowiła ponad 30% - o blisko 2,2 punktu procentowego więcej niż w okresie styczeń-marzec ubiegłego roku (z 4 mld tonokilometrów w ubiegłym roku do 4,3 mld tonokilometrów). W przypadku grupy rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa jej udział spadł o 2,4 punktu procentowego do 26,8%, co w liczbach bezwzględnych oznaczało wynik niższy o blisko 0,4 mld tonokilometrów.

Średnia odległość przewozu ładunku wyniosła blisko 237 km. Najdłuższe średnie odległości zrealizowanych przewozów miały miejsce przy przewozie ładunków takich jak meble, pozostałe materiały gotowe, towary nieidentyfikowalne, puste opakowania, czy produkty rafinacji. W przypadku tych grup średnia odległość przewozu wykonanego przez przewoźnika wynosiła od 340 do blisko 380 km.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5