NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

M&MR Trading: Pandemia zmusiła do zmiany przyzwyczajeń, ale nie do porzucenia planów rozwojowych

| Kasper Fiszer 19.04.2021 564

M&MR Trading: Pandemia zmusiła do zmiany przyzwyczajeń, ale nie do porzucenia planów rozwojowych
fot. M&MR Trading Polska
O nowych wymaganiach rynkowych, o ostrzejszych wymaganiach prawnych, jakie muszą spełniać producenci komponentów taboru kolejowego i o roli nowych technologii w produkcji dla transportu szynowego rozmawiamy z Dariuszem Kutą, dyrektorem handlowym w M&MR Trading Polska sp. z o.o.
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy: Trwająca pandemia koronawirusa wywołała spore zmiany na rynku. Jak bardzo odczuła je Państwa firma i jak odnalazła się w nowych realiach?

Dariusz Kuta, dyrektor handlowy BU TransComfort, M&MR Trading Polska: Dla wszystkich z branży, zarówno w Polsce, jak i na świecie, pandemia była i jest dużym wyzwaniem. Mierzymy się z niewidzialnym wrogiem, którego skutki działania trudno jest przewidzieć i przygotować się na nie. Również dla nas nowe realia były wielką niewiadomą i rodziły wiele obaw. Stworzyliśmy „nowy projekt działań na trudny czas”, czyli po prostu plan zarządzania kryzysowego, i zaadaptowaliśmy go do nowych realiów rynku i oczekiwań klientów.

Mamy to szczęście, że obie branże, w których działamy – pojazdów szynowych i infrastruktury torowej – nadal funkcjonują i rozwijają się, a specyfiką naszej działalności jest tworzenie większości produktów pod konkretne projekty. Polscy producenci mają pełne portfele zamówień, na rynku przewozów pasażerskich przeprowadzane są planowane przeglądy i realizowane usługi z tym związane, w infrastrukturze, zwłaszcza miejskiej, konieczne jest wdrażanie już wcześniej zaplanowanych inwestycji. Co za tym idzie, mówiąc kolokwialnie, mamy pełne ręce roboty. Jesteśmy jednak czujni, bacznie przyglądamy się ryzykom i staramy się wyłapywać nowe możliwości współpracy i działań, które wynikają z tej specyficznej sytuacji na rynku.

Czy zatem zmiany rynkowe zaburzyły dotychczasową działalność?

Można powiedzieć, że zaburzyły, ale trafniejszym określeniem byłoby stwierdzenie, że zmusiły do korekty dotychczasowych przyzwyczajeń i wyjścia poza pewne przyjęte schematy działań. Największym utrudnieniem były zakłócenia w łańcuchu dostaw u niektórych producentów. Na to nałożył się Brexit, pojawiły się problemy logistyczne z odbiorami produktów czy komponentów z Wielkiej Brytanii. Mamy duże szczęście, że od lat współpracujemy z naszymi dostawcami na zasadach otwartych i opartych na zaufaniu relacji, a zmiany rynkowe tylko umocniły tę współpracę. Na bieżąco, wspólnie z partnerami, weryfikujemy sytuację logistyczną, aby zabezpieczać płynność dostaw i towar, zarówno w ilościach, jak i dotychczas oferowanej jakości. Natomiast w infrastrukturze pewne zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń zainicjowały uruchomienie prac rozwojowych, których efekt poznamy już niedługo.

Jak w ostatnim czasie zmieniło się zapotrzebowanie Państwa klientów?

Od wielu lat jesteśmy m.in. dostawcami I i II stopnia sprężynowania w pojazdach szynowych dla firm Pesa Bydgoszcz i Newag – zapotrzebowanie na produkty jest odzwierciedleniem realizowanych przez te firmy projektów. Ale to, co jest znamienne w ostatnim okresie, to nowe restrykcje co do niepalności komponentów do pojazdów szynowych i związany z nimi zakres dokumentacji i certyfikacji. Obecnie bez zgodności z normą EN 45545 niemożliwe jest uzyskanie homologacji pojazdu szynowego i dopuszczenie go do eksploatacji. Norma ta wymusza stosowanie najnowszych technologii oraz wymaga ścisłej współpracy technicznej z producentami. Do tej pory spełnienie warunków tej normy dla elementów metalowo-gumowych zawieszenia było problematyczne, ponieważ wszelkie dodatki do mieszanki gumowej, które miały zapewnić zwiększoną odporność na ogień, powodowały pogorszenie się parametrów fizycznych i żywotności komponentu. Adaptacja jakichkolwiek istniejących rozwiązań nie zdała egzaminu, dlatego wspólnie z producentami zaprojektowaliśmy elementy gumowo-metalowe od nowa tak, aby spełniały każdy z zaostrzonych wymogów normy EN 45545.

Ponadto klienci szczególnie poszukują obecnie rozwiązań terminowych i bezpiecznych – zarówno pod kątem technicznym, jak i prawidłowej realizacji produkcji czy prac budowlanych. Standardem stała się konieczność czynnego udziału na każdym etapie produkcji czy realizowanego przez klientów zadania zgodnie z koncepcją „just-in-time”.

Jaką rolę odgrywają dziś w Państwa działalności nowe technologie?

Współpracujemy z największymi globalnymi dostawcami na rynki pojazdów szynowych, stąd mamy dostęp do najnowszych technologii w naszej branży i możliwość implementowania ich w produktach przeznaczonych dla naszych polskich odbiorców. Nasi dostawcy dysponują zapleczem technologicznym do badań najbardziej zaawansowanych technicznie rozwiązań, np. związanych z izolacją tuneli. Dzięki temu mamy też bezpośredni dostęp do laboratoriów, w których realnie sprawdzamy założenia danej technologii i jej funkcjonalność, symulując eksploatację w normalnych warunkach pracy. Bazując na takim doświadczeniu, wdrażamy np. najnowocześniejsze technologie izolacji przeciwprądowej i wibroizolacji torowisk.

Przykładami rewolucyjnych systemów oferowanych przez nas w ostatnich miesiącach mogą być maźnica do wagonów towarowych o obniżonej masie (masa gotowego odlewu została zmniejszona do 65 kg, co przekłada się na redukcję zużycia szyny, a także redukcję emisji dwutlenku węgla nawet o 10 proc.), silniki trakcyjne o zmniejszonym zużyciu energii do tramwajów, zestawy kołowe z systemami tłumienia hałasu, profil pod stopkę szyny wyposażony we włókna piezoelektryczne czy też system pozwalający na poruszanie się rowerzystów wzdłuż zabudowanego torowiska. Reagujemy także na bieżące potrzeby rynku, które wynikają z walki z pandemią i oferujemy systemy oczyszczania powietrza w pojazdach szynowych, które skutecznie eliminują możliwość rozprzestrzeniania się mikrobów i bakterii.

Wychodzimy z założenia, że dzięki podążaniu za nowymi technologiami i poszukiwaniu innowacji możemy realizować cele idei zrównoważonego rozwoju, a także plasować się wśród branżowych liderów. Nie jesteśmy tylko dostawcą produktu – uczestniczymy w wielu projektach w charakterze szkoleniowym, doradczym i jako pomysłodawcy, którzy udostępniają swój know-how na potrzeby konkretnego etapu projektowego czy realizacyjnego. Również i w tym aspekcie stała współpraca z jednostkami badawczymi pozwala nam opracowywać nowoczesne technologie, które przykładowo mogą zrewolucjonizować wymianę szyn w torowiskach wspólnych z jezdnią, i dzielić się nimi.

Czy zauważyli Państwo zmiany trendów rynkowych, które wymagają od Państwa większej elastyczności?

Rynek pojazdów szynowych cały czas bardzo dynamicznie się rozwija. Polscy producenci przedstawiają coraz szerszą i bardziej nowoczesną ofertę pojazdów szynowych, jest wiele ciekawych projektów, pojawiają się pojazdy z napędami dwusystemowymi lub alternatywnymi (wodorowymi). Także przepisy i nowe normy (np. wspomniana już norma EN 45545 czy w zakresie hałasu) wymuszają jeszcze bardziej elastyczne podejście.

Jednak w ostatnim, pandemicznym czasie szczególną elastycznością musieliśmy się wykazać w zakresie zmiany formuły spotkań z klientami i dostawcami, zabezpieczenia dostaw, a także utrzymania racjonalnej polityki cenowej. Dodatkowym wyzwaniem jest nienotowany dotąd na tak wysoką skalę wzrost cen surowców – niektóre wzrosły nawet o 100 proc. w stosunkowo krótkim czasie. Jednak wspomniana elastyczność i reagowanie na zmiany są wpisane w DNA naszej organizacji, lubimy wyzwania i zawsze staramy się znaleźć optymalne rozwiązanie.

Jakie są Państwa plany rozwojowe na najbliższy czas?

W zasadzie nie ma takiego momentu, gdy nie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami. Ograniczenia w przemieszczaniu się i reorganizacja bezpośrednich spotkań w wideokonferencje pozwoliły nam jeszcze bardziej skupić się na planach rozwojowych. Na tę chwilę pracujemy nad pełną gamą amortyzatorów, kompletnymi zestawami kołowymi z przekładnią, superlekkimi kanałami wentylacyjnymi czy kompletami naprawczymi do kół tramwajowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45814)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45814)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5