Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MIR: Elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze ma szansę na realizację

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MIR: Elektryfikacja odcinka Ełk – Korsze ma szansę na realizację
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju odpowiedziało na interpelację posła Tadeusza Iwińskiego, dotyczących szans na elektryfikację odcinka Ełk- Korsze i modernizacji odcinka linii Rail Baltica od Białegostoku do granicy z Litwą.

Poseł z ramienia SLD pytał w pierwszej kolejności o szansę na elektryfikację odcinka pomiędzy Ełkiem a Korszami, wykorzystywanego w ruchu planowym zarówno przez pociągi regionalne jak i  dalekobieżne i towarowe. Brak sieci trakcyjnej nad torami na tym odcinku powoduje konieczność zmiany trakcji z elektrycznej na spalinową, co wpływa na czas przejazdu na ww. odcinku. Niestety, projekt znalazł się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, co powoduje uzasadnione pytanie o szanse jego realizacji w najbliższych latach. Podsekretarz Stanu w MIR Sławomir Żałobka zapewnia jednak, że nie wszystko stracone.

– Należy zaznaczyć, że w przypadku wygospodarowania oszczędności przy realizacji inwestycji z listy podstawowej, realizowane będą projekty z listy rezerwowej. Determinantem wyboru projektów będzie stopień ich przygotowania do realizacji oraz całkowita pula dostępnych środków finansowych. Nadto PKP PLK prowadzi prace przygotowawcze, aby w przypadku uwolnienia środków było możliwe jak najszybsze złożenie wniosku o dofinansowanie i wdrożenie danego projektu do realizacji – informuje podsekretarz stanu w MIR.

Co się dzieje z Rail Baltica?

W odniesieniu do planowanej modernizacji odcinka Rail Baltici pomiędzy Białymstokiem a granicą z Litwą, MIR zapewnia o możliwości realizacji tej inwestycji.

– Odnosząc się do inwestycji pn. „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)” pragnę podkreślić, iż obecnie prowadzone są prace przygotowawcze zmierzające do jej realizacji. W szczególności opracowywane jest studium wykonalności, którego zakończenie planowane jest w kwietniu 2016 r. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w roku 2018, natomiast zakończenie realizacji projektu planowane jest w roku 2021. Ujęcie powyższej inwestycji na liście rezerwowej projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. nie oznacza jej niezrealizowania. Inwestycja na powyższym odcinku jest przedmiotem wspólnej deklaracji ministrów transportu państw nadbałtyckich z dnia 22 czerwca 2015 r. Zgodnie z powyższym dokumentem władze polskie i litewskie będą współpracować w planowaniu i realizacji odcinka transgranicznego z Białegostoku do Kowna. W szczególności strona polska i litewska będą wymieniać się danymi i rezultatami pozyskanymi w ramach opracowywania studiów wykonalności. Powyższe działania mają na celu koordynację wdrażania poszczególnych etapów odcinka transgranicznego projektu Rail Baltica. Zgodnie z Deklaracją wnioski o dofinansowanie należy składać w ramach kolejnych konkursów instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – informuje MIR.

Modernizacja Białystok - Granica Państwa z programu CEF

– Mając na uwadze rangę projektu Rail Baltica należy założyć, iż podpisanie przedmiotowej deklaracji i podejmowane na jej podstawie działania będą ważnymi czynnikami sprzyjającymi uzyskaniu dofinansowania dla modernizacji linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – granica państwa w otwartym konkursie CEF (poza kopertami narodowymi). Ponadto pragnę podkreślić, iż na obecnie budowanej linii po stronie litewskiej w standardowym rozstawie torów 1435 mm (Kowno – Szestokai – granica państwa) przewidywana jest prędkość maksymalna rzędu 80 – 100 km/h. Linia nie będzie również zelektryfikowana. Zbliżone parametry prędkościowe mają także istniejące linie Trakiszki – Suwałki – Sokółka. Po polskiej stronie będzie więc zapewniona ciągłość korytarza do czasu realizacji planowanej inwestycji na odcinku Białystok – Ełk – Trakiszki – napisał w odpowiedzi na interpelację posła Iwińskiego Sławomir Żałobka.

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tabor kolejowy coraz bardziej ekologiczny, a co z ekonomią?

Tabor i technika

Ukraina uruchamia pierwsze pociągi elektryczne z Kijowa do Czerkas

Pasażer

Jest 13 ofert na elektryfikację mazurskiej linii 38. Drogo

Infrastruktura

Saksonia domaga się elektryfikacji linii kolejowej z Drezna do Görlitz

Infrastruktura

Zobacz również:

Tabor kolejowy coraz bardziej ekologiczny, a co z ekonomią?

Tabor i technika

Ukraina uruchamia pierwsze pociągi elektryczne z Kijowa do Czerkas

Pasażer

Jest 13 ofert na elektryfikację mazurskiej linii 38. Drogo

Infrastruktura

Saksonia domaga się elektryfikacji linii kolejowej z Drezna do Görlitz

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5