Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?
Fot. Marius Skuodis/TwitterKoleje Rumuńskie na linii Bukareszt - Jassy
Znaczenie projektów kolejowych w regionie Trójmorza jest ogromne dla wzmocnienia bezpieczeństwa i odporności na kryzysy Unii Europejskiej i krajów sąsiednich. – Nie możemy polegać na jednym systemie transportowym – podkreślił Marius Skuodis, Minister Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, podczas kongresu Railway Direction Days 2022, organizowanego przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny.

– W ostatnich latach przyzwyczajam się i zapoznaję z tematyką wojskową. Przyjechałem bezpośrednim pociągiem z Wilna do Warszawy. Przejazd trwał dziewięć godzin i po drodze mogłem pracować. Komunikacja kolejowa między Polską i Litwą wymaga jednak przemyśleń – rozpoczął debatę Marius Skuodis.

Minister Transportu i Komunikacji północno-wschodnich sąsiadów Polski przejeżdżając przez terminal intermodalny w Kownie zwrócił uwagę na kontenery, oczekujące na wyjazd do Niemiec, Polski czy na Ukrainę. – Popyt na rynku na taki transport jest dużo większy niż jesteśmy w stanie zaspokoić go podażą. Nie mamy wciąż odpowiedniej infrastruktury. Co jest tego powodem? Długoletnia współpraca ze Wschodem – przypomniał zgromadzonym Skuodis o szerszym rozstawie torów, obowiązującym w czasach Związku Radzieckiego.

Pokonać wąskie gardła

Obecne wyzwania logistyczne sprowadzają się przede wszystkim do tego jak objechać z towarami dookoła Rosji, aby pomóc Ukrainie. – Projekt Rail Baltica dopełni naszą integrację z Zachodem. Czasami mówimy o kosztach, ale w tym wypadku musimy to odłożyć na bok. Trzeba zbudować sieć połączeń z Europą Środkową z pominięciem Rosji – przekonywał gość debaty.

Minister Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej zaapelował o spotkanie w większej grupie z przedstawicielami Ukrainy. – Nie możemy polegać na jednym systemie transportowym. To jeden wniosek. Towary przewożone są niewielką liczbą korytarzy. Czy taki system może być odporny? Oczywiście, że nie. Wyzwanie polega na tym, żeby wszystko zrobić szybciej. Mam nadzieję, że rozumieją to ministrowie naszych współpracujących krajów. Po co nam ta cała papierologia. Jak zwiększyć odporność systemu transportowego? Chodzi o akumulowanie naszych zasobów i pokonywanie wąskich gardeł. Musimy zwiększać pulę na wydatki na infrastrukturę. Konieczność podjęcia pilnych działań wymusza wspólne przedsięwzięcia – podsumował Skuodis.

Pilna modernizacja istniejących tras

W przypadku Rumunii, skąd także wysyłana jest pomoc na Ukrainę, początkowo wyzwaniem było to, że choć system był dobrze rozwinięty, to jednak nie wszystkie połączenia były wykorzystywane. – Skupiliśmy się na początku na modernizacji tych tras. Musieliśmy poprawić możliwości strategiczne mostów i wiaduktów kolejowych, myśląc nawet o małych liniach kolejowych, po których pociągi nie były w stanie poruszać się wystarczająco szybko. Mieliśmy możliwość przeorganizowania naszych centrów transportowych i skupieniu się na ich dostosowaniu do niesienia pomocy Ukrainie – wyjaśniał zgromadzonym Adrian Foghis, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Rumunii.

Zwrócił on uwagę, że nadal jest duża luka między rozwojem infrastruktury kolejowej na wschodzie i zachodzie Starego Kontynentu. – O tym musimy rozmawiać. To wszystko prowadzi nas do celu jakim jest jednolity obszar kolejowy w całym regionie. Nie zaplanujemy nowej infrastruktury, ale możemy modernizować istniejące połączenia. Ważne są korytarze transportowe łączące Europę z Azją. Skupiliśmy na jednej takiej sieci, ale potrzebujemy więcej, nie tylko do Turcji, ale również nad Morze Czarne czy Kaspijskie. Nie powinniśmy wyważać otwartych drzwi, podejmujmy wspólne wysiłki, żeby stworzyć odpowiedni system transportowy w całej Europie – zaapelował gość debaty.

Procedury i finansowanie w sytuacjach nagłych

Według Foghisa zmiany w przepisach unijnych nie występują wystarczająco szybko. – To jest też nasz wspólny problem. Finansowanie takich projektów jak eliminacje wąskich gardeł, wymagają szybszych rozwiązań. W przypadku projektów wojskowych nie jest możliwe postępowanie zgodne z unijnym procesem, czyli projekt, a następnie przetarg. Trzeba szybciej poprawiać drożność szlaków – uważa Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Rumunii.

– Musieliśmy poprawić połączenie z Dunajem i poprawić dostęp do portu w Konstancji. Musieliśmy przeorganizować linie kolejowe i decyzje trzeba było podejmować praktycznie z dnia na dzień. Wiadomo, że nie możemy polegać na jednym rodzaju transportu – zaznaczył Foghis. – Pamiętajmy w naszych dyskusjach o tym, że musimy lepiej wykorzystywać istniejącą infrastrukturę, czasami potrzebne są do tego niewielkie interwencje. Lepsza współpraca pozwoli nam stworzyć coś w rodzaju transportu zapasowego. To jest nasze główne wyzwanie. Trzeba ustalić wyłączenia dotyczące finansowania w sytuacjach nagłych – dodał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Rumunii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5