Partnerzy serwisu:
Pasażer

Miły konduktor czy bezduszny biletomat – jak pobierać opłaty za przejazd?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Jagusiak, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Miły konduktor czy bezduszny biletomat – jak pobierać opłaty za przejazd?
Wielu badaczy transportu publicznego podejmowało próby oszacowania, jaki wpływ na sprzedaż biletów miałoby zastosowanie obsługi konduktorskiej w pojazdach komunikacji miejskiej. Ile osób, tyle opinii. Zdaniem niektórych w średnich miastach bilans kosztów wyszedłby „na zero”, innym, że można byłoby na tym nawet zyskać. Różnica wynika z założonego wynagrodzenia konduktorów.

Różne podejścia do organizacji transportu publicznego

Można wyróżnić dwie szkoły: zachodnią „nowoczesną” i tradycyjną. Zachodnia zakłada instalację automatów biletowych na przystankach i w pojazdach; tradycyjna samoobsługę – kasowanie biletów i wizyty kontrolerów przewozów pasażerskich.

Plusy

Każdy konduktor to nowe miejsce pracy. Warto o tym pamiętać – wiele ośrodków miejskich, szczególnie mniejszych, zmaga się z problemem bezrobocia. Dodatkowo konduktor może dbać o porządek w pojeździe i w razie konieczności dyscyplinować niepokornych pasażerów. Może też pomagać osobom starszym lub niepełnosprawnym przy wsiadaniu i wysiadaniu, a także udzielić informacji zagubionym pasażerom.

Znika też problem zamkniętego kiosku, braku biletów u kierowcy, czy zepsutego automatu biletowego. Konduktor może spokojnie sprzedać bilet, wydać resztę i znaczenia w tym przypadku nie będzie miało opóźnienie względem rozkładu jazdy. (W Warszawie prowadzący pojazd może odmówić sprzedaży biletu, jeśli opóźnienie względem rozkładu jest większe niż 3 minuty).

Minusy

Konduktor najlepiej sprawdziłby się w pojeździe jednoczłonowym. W przypadku składów tramwajowych składających się z dwóch wagonów potrzebna jest para konduktorów – po jednym na wagon. W pojazdach wieloczłonowych konduktor zaś może się pogubić, czy już pobrał opłatę od pasażera, czy nie.

Wynagrodzenie – samo w sobie nie jest minusem, ale przyjmując jako godziwą i gwarantującą należyte wykonywanie obowiązków stawkę 2000 zł miesięcznie – koszty organizacji komunikacji miejskiej rosną lawinowo, szczególnie, gdy na jeden pojazd potrzeba więcej niż jednego konduktora.

Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PPL: 13,5 mln zysku netto w 2022

Biznes

PPL: 13,5 mln zysku netto w 2022

Mateusz Kieruzal 11 lipca 2023

Strzegowska (ZTM Warszawa): 99% młodzieży to nasi przyszli pasażerowie

Zintegrowany transport

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Pasażer

"To se nie jedź!" PKP Intercity wyjaśni złe zachowanie konduktora

W ostatnim numerze

Konduktorzy będą mieli większe uprawnienia

Pasażer

Konduktorzy będą mieli większe uprawnienia

SKM Trójmiasto, 24 lutego 2011 24 lutego 2011

PKP Intercity szkoli konduktorów

Warte uwagi

PKP Intercity szkoli konduktorów

PKP Intercity 16 grudnia 2013

Zobacz również:

PPL: 13,5 mln zysku netto w 2022

Biznes

PPL: 13,5 mln zysku netto w 2022

Mateusz Kieruzal 11 lipca 2023

Strzegowska (ZTM Warszawa): 99% młodzieży to nasi przyszli pasażerowie

Zintegrowany transport

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Pasażer

"To se nie jedź!" PKP Intercity wyjaśni złe zachowanie konduktora

W ostatnim numerze

Konduktorzy będą mieli większe uprawnienia

Pasażer

Konduktorzy będą mieli większe uprawnienia

SKM Trójmiasto, 24 lutego 2011 24 lutego 2011

PKP Intercity szkoli konduktorów

Warte uwagi

PKP Intercity szkoli konduktorów

PKP Intercity 16 grudnia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5