NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Mielec: Jest plac przeładunkowy, będzie park

| Roman Czubiński 02.11.2020 40

Mielec: Jest plac przeładunkowy, będzie park
Stacja Mielec przed rozpoczęciem modernizacjifot. PKP PLK
Po zakończeniu modernizacji stacji Mielec teren placu ładunkowego zostanie przekazany władzom miasta. Procedury w tej sprawie są już na końcowym etapie – informuje PKP PLK. Samorząd zamierza urządzić na pozyskanym terenie nowy park.
Jak twierdzi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK, zmiana lokalizacji przeładunku została przeanalizowana z inicjatywy Urzędu Miasta Mielec. – Istotne było rozważenie rozwiązania pozwalającego na realizację przeładunku towarów na obrzeżach miasta. Umożliwiłoby to wyeliminowanie korków na ulicach centrum, spowodowane ciężkimi samochodami ciężarowymi. Z tego względu optymalnym miejscem byłaby stacja Rzochów – wyjaśnia Szalacha. Choć nie wynika to z nazwy stacji, znajduje się ona na terenie Mielca.

Również jej wybór został uzgodniony z samorządem. Zarządca infrastruktury zapowiada przystosowanie stacji pod kątem technicznym i eksploatacyjnym do pełnienia funkcji przeładunkowej. – Zakłada się m. in. przebudowę układu torowego, wykonanie oświetlenia międzytorza, głowic rozjazdowych, placu załadunkowego oraz budowę żeberek ochronnych, zabezpieczających ruch pociągów – wylicza przedstawicielka PKP PLK. Sterowanie ruchem ma odbywać się zdalnie ze stacji Mielec.

- Usunięcie placu rozładunkowego z centrum to postulat mieszkańców (zwłaszcza - osiedla lotników) sprzed dziesiątków lat. Jego utrzymanie w obecnej lokalizacji oznaczałoby kontynuację wprowadzenia ruchu ciężarowego z rozładowanym towarem na ul. Głowackiego przez ul. Wolności i Mickiewicza lub Drzewieckiego i Sienkiewicza, tzn. przez centrum miasta z zabudową wielorodzinną i szkołą podstawową lub przez historyczne centrum ul. Mickiewicza - uzupełnia Marietta Mateja-Nowak z Biura Promocji i Sportu Urzędu Miejskiego w Mielcu. Jak dodaje, plac rozładunkowy w Rzochowie funkcjonował od lat (służył m. in. do demontażu czołgów), a sąsiedztwo (zabudowa jednorodzinna i zagrodowa) bardziej sprzyja tam rozładunkowi towarów. - Układ drogowy wymagający modernizacji to kilkusetmetrowa droga z placem wyładowczym należąca do PKP i fragment ul. Kolejowej ze skrzyżowaniem z ul. Rzochowską długości ok. 120m. Cały układ leży poza obwodnicą miasta - dodaje.

Co do przekazania działek władzom Mielca, trwają ostatnie przygotowania formalne. Dlaczego procedury trwały przeszło cztery lata? – Przekazanie nie mogło nastąpić przed czy w czasie prowadzonych prac projektowych dla rewitalizacji linii nr 25. Konieczne było także zabezpieczenie uprzednio terenu kolejowego dla prac budowlanych – tłumaczy Szalacha (plac jest wykorzystywany przez wykonawcę modernizacji do składowania materiałów budowlanych).

Przedstawicielka UM w Mielcu przedstawia sprawę nieco inaczej. - [Przyczyną są] Długotrwałe procedury pomiędzy spółkami kolejowymi, z których jedna zarządza nieruchomościami, inna realizuje inwestycje kolejową, a jeszcze kolejna zarządza infrastrukturą kolejową. Działalność wszystkich podlega zatwierdzeniu przez stosowny zarząd spółek, a wyłączenie z terenu zamkniętego wymaga zarządzenia odpowiedniego ministerstwa. Zasadniczy problem to trwająca rewitalizacja, która ma dla kolei priorytet. Ruchy geodezyjne i własnościowe muszą czekać - wyjaśnia Mateja-Nowak. Jak zaznacza, samorząd nie ma pewności, czy przekazanie terenu w ogóle dojdzie do skutku.

Plany Urzędu Miasta przewidują utworzenie na terenie pokolejowym miejskiego parku, drogi dojazdowej i parkingów. Istnieje już robocza koncepcja zagospodarowania. Szczegóły mają zostać ustalone we współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi. Samorząd liczy na pozyskanie na ten cel dofinansowania z Funduszy Norweskich.

Tymczasem modernizacja linii kolejowej 25 na odcinku Dębica – Mielec wraz ze stacją ma się ku końcowi. 4 września na odcinek do Kochanówki powróciły pociągi towarowe. Wznowienie ruchu pasażerskiego jest planowane na grudzień.

Inwestycja ma poprawić nie tylko warunki podróżowania koleją, ale też możliwości poruszania się między rozdzielonymi linią częściami miasta. Dotychczasową kładkę dla pieszych na stacji zastąpi przejście podziemne z windami. Drugi podobny obiekt powstanie nieopodal dworca. W przyszłości zamiast przejazdu kolejowo-drogowego zostanie też wybudowany wiadukt nad torami. Inwestycja „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica” otrzymała dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Wartość projektu to 296 717 022,32 zł, a kwota dofinansowania unijnego wynosi 209 063 173,35 zł.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5