NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

MIB: Pociąg do Grodna może już za miesiąc

| Kasper Fiszer 03.05.2016 107

MIB: Pociąg do Grodna może już za miesiąc
Grupa wagonów do Grodna miałaby być wyłączana z pociągu z Warszawy w Białymstokufot. Lichen99 CC BY-SA 3.0 pl
Już w ramach czerwcowej korekty rozkładu jazdy może zostać wznowiony ruch pociągów do Grodna. Ostateczna decyzja w tej sprawie zależy jednak od powodzenia rozmów toczących się pomiędzy PKP IC a stroną białoruską. Do porozumienia wciąż jest daleko, a negocjacje określane są przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa jako niełatwe.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które od początku krytykowało część założeń rozkładu jazdy przygotowanego przez poprzednie władze, konkretyzuje plany cofnięcia skutków decyzji o likwidacji pociągów do Grodna. W grudniu zeszłego roku zlikwidowane zostały połączenia interRegio Grodno – Małkinia i Grodno – Ełk. Miały one pierwotnie zostać zastąpione bezpośrednimi iR do Warszawy, ostatecznie jednak z uwagi na ograniczone środki finansowe planów tych nie wprowadzono w życie.

Propozycja IC tańsza niż PR

Wiele wskazuje na to, że po półrocznej przerwie północno-zachodnia Białoruś odzyska połączenie kolejowe do Polski. Zgodnie z zapowiedziami z marca miałoby ono jednak być realizowane w innym niż zakładano w zeszłym roku formacie. – Analizie poddano kilka wariantów kursowania pociągów do Grodna przedstawionych przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne. Z uwagi na ograniczony limit środków budżetowych przeznaczonych na dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich wariantem najkorzystniejszym pod względem finansowym jest propozycja wykonywania przewozów przez PKP IC w ramach zawartej tegorocznej umowy o świadczenie usług publicznych – tłumaczy Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy MIB.

Oznacza to, że na Białoruś miałaby dotrzeć grupa wagonów bezpośrednich relacji Warszawa – Grodno, która byłaby wypinana w Białymstoku ze składu istniejącego już pociągu. – Intencją ministerstwa i PKP Intercity jest uruchomienie połączenia w ramach kolejnej korekty rozkładu jazdy pociągów, tj. od 12 czerwca tego roku – wskazuje przedstawicielka resortu.

Rozmowy z Białorusinami są niełatwe, z Litwinami – jeszcze trudniejsze

Jak zaznacza jednak Elżbieta Kisil, termin ten nie jest jeszcze ostateczny, zależy bowiem od osiągnięcia porozumienia z Kolejami Białoruskimi (Belaruskaja Czygunka, BCz). – Aktualnie PKP Intercity prowadzi rozmowy ze stroną białoruską dotyczące warunków handlowych i techniczno-eksploatacyjnych nowego połączenia. Rozmowy z partnerem białoruskim nie są łatwe, dlatego ich ostateczny efekt jest obecnie trudny do przewidzenia – stwierdza.

Tymczasem maleją szanse na wznowienie ruchu na Litwę przez nieodległe przejście graniczne Trakiszki – Maćkowo (Mockava). Co prawda Ministerstwo Infrastruktury nadal chce finansować zaplanowane w rocznym rozkładzie jazdy połączenie Kraków – Warszawa – Mockava, ale wciąż nie porozumiało się w tej sprawie ze stroną litewską. Podróżni nie mogą liczyć także na organizację komunikacji zastępczej w jakiejkolwiek formie. – Zgodnie z obowiązującymi przepisami minister jest organizatorem przewozów kolejowych i nie ma możliwości zamawiania i dotowania środkami z budżetu państwa przewozów wykonywanych innymi środkami transportu, np. autobusami – tłumaczy Elżbieta Kisil.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Białoruś (72)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Białoruś (72)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5