Zawieszenie pociągów dalekobieżnych do Krynicy-Zdroju i Sandomierza bez komunikacji zastępczej było zaplanowane już ponad rok temu i uwzględnione w umowie z PKP Intercity – twierdzi Ministerstwo Infrastruktury. Stanowisko resortu różni się więc od opinii Urzędu Transportu Kolejowego, który wskazywał, że brak autobusów zastępczych stoi w sprzeczności z zapisami planu transportowego. Prace remontowe w rejonie Sandomierza mają zostać zakończone w przyszłym roku, a pod Krynicą – w ciągu najbliższych tygodni.
Aktualnie trwają remonty m.in. linii nr 25 pomiędzy Ostrowcem Świętokrzyskim a Sandomierzem oraz linii nr 95 na dwóch odcinkach w rejonie Tarnowa. W obu tych przypadkach konieczne było całkowite wstrzymanie ruchu kolejowego. Całkowicie zawieszona jest więc obsługa połączeń z Warszawy do Przemyśla przez Sandomierz oraz ze wszystkich kierunków do Krynicy-Zdroju.
Odmienne stanowiska UTK i MI
Inaczej niż w większości podobnych przypadków, PKP Intercity nie uruchomiło komunikacji zastępczej w zamian za odwołane pociągi. Decyzja ta wzbudziła duże kontrowersje, a Urząd Transportu Kolejowego uznał, że brak autobusów zastępczych do Krynicy stoi w sprzeczności z zapisami krajowego planu transportowego. Wystąpił więc z wnioskiem do organizatora połączeń, Ministerstwa Infrastruktury, aby ten przywrócił kursy. Optyka resortu jest jednak zupełnie inna.
Jak tłumaczy Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MI, podstawę do konstrukcji oferty połączeń pasażerskich stanowi umowa zawarta przez resort z przewoźnikiem, którym jest PKP Intercity. – W obecnie obowiązującym rocznym rozkładzie jazdy połączenia do Krynicy były zaplanowane wyłącznie do 30 września – mówi. Takie rozwiązanie miało być założone już na etapie konstrukcji rozkładu jazdy i zostało uregulowane w kontrakcie strony rządowej ze spółką.
Analogiczna sytuacja dotyczyć ma też połączeń do Sandomierza. Te również nie są obsługiwane od 1 października, choć jak informuje nasz rozmówca, początkowo zakładano, że znikną z rozkładu jazdy już w kwietniu. Zmienił się jednak harmonogram planowanych zamknięć torowych na linii nr 25 i MI zadecydowało o przedłużeniu kursowania pociągów „Witos” i „San”. Nie zaplanowało natomiast komunikacji zastępczej po ich odwołaniu.
Opóźnienie prac na linii nr 25 jednak nie rośnie
Istotną sprawą pozostaje też kwestia terminu zakończenia inwestycji na linii nr 25. Ministerstwo informowało niedawno, że możliwy jest scenariusz, w którym trasa nie zostanie oddana do użytku z pełnymi założonymi parametrami w 2023 r. Jak zapewnił nas jednak Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, spółka nadal zamierza zrealizować wszystkie prace do końca przyszłego roku. Choć przedsięwzięcie jest opóźnione, wielkość poślizgu nie ulega więc dalszemu wydłużaniu. Pociągi powinny wrócić do Sandomierza wcześniej – w maju 2023 r. Do Krynicy dojedziemy zaś ponownie już 11 grudnia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.