Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Trzy warianty przybliżenia kolei do Pyskowic

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
14-04-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Trzy warianty przybliżenia kolei do Pyskowic
fot. Tomasz "Nemo5576" Górny, CC-BY-SA 3.0
PKP PLK rozważa możliwość przywrócenia obsługi kolejowej centrum Pyskowic. W grę wchodzi odbudowa dawnej linii 198 do przystanku końcowego Pyskowice Miasto, wybudowanie jej w nowym śladzie lub budowa nowej linii przelotowej. Warunkiem jest jednak pozytywny wynik analiz, a także odpowiednia ilość pieniędzy dostępnych w przyszłym budżecie Unii Europejskiej.

Kursowanie pociągów na krótkiej linii Pyskowice – Pyskowice Miasto zawieszono w roku 2000. W styczniu 2002 r. wydano decyzję o jej formalnej likwidacji, a w czerwcu 2004 r. – fizycznie zlikwidowano. – Jej ewentualna odbudowa i uruchomienie na tej linii połączeń kolejowych byłyby odpowiedzią na istniejące zapotrzebowanie mieszkańców w zakresie komunikacji i stanowiłyby dogodne skomunikowanie Pyskowic z Gliwicami oraz pozostałymi miastami konurbacji górnośląskiej – uważa poseł PiS Jarosław Gonciarz.

Powołując się na interpelację złożoną w poprzedniej kadencji Sejmu przez Roberta Warwasa i ówczesną odpowiedź MI, przypomina, że w kolejnych latach planowano prace studialne na temat reaktywacji trasy (jako element szerszego zadania, wraz ze zwiększeniem przepustowości ciągu Bytom Bobrek – Pyskowice przez Zabrze Mikulczyce i przystosowaniem go do kursowania pociągów towarowych o długości 750 metrów. Miały one określić zasadność podejmowania inwestycji na linii 198.

Na prośbę mieszkańców Pyskowic poseł zadał ministerstwu pytanie o to, czy opracowywanie wspomnianej analizy zostało już rozpoczęte. – Jeżeli nie, to kiedy możemy się ich spodziewać? – dodał. Parlamentarzystę interesowało też, czy były prowadzone jakiekolwiek inne analizy, których przedmiotem było odtworzenie linii do Pyskowic Miasta.

Odpowiedzi udzielił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. – Spółka PKP PLK SA w dniu 27 grudnia 2019 roku ogłosiła przetarg na realizację zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji przedprojektowej (studium wykonalności) dla projektu pn. „Poprawa parametrów linii 132 na odcinku Bytom Bobrek – Opole Groszowice wraz z modernizacją węzła Opole oraz rozbudową linii Pyskowice Miasto – Pyskowice” – poinformował. Opracowanie ma zostać sfinansowane z budżetu państwa. Będzie to częścią szerszego projektu przygotowywania dokumentacji na kolejną unijną perspektywę budżetową, ujętego w Krajowym Programie Kolejowym. Jak informowaliśmy niedawno, w postępowaniu złożono 6 ofert.

Zakres prac będzie obejmował zadanie o nazwie „Poprawa dostępności transportu kolejowego w Pyskowicach”. Odbudowa linii do Pyskowic Miasta ma być jednym z rozważanych zagadnień. – Przeanalizowane zostaną trzy niezależne od siebie rozwiązania: odbudowa w starym śladzie odcinka Pyskowice – Pyskowice Miasto z przystosowaniem go do ruchu aglomeracyjnego, budowa w nowym śladzie linii Pyskowice – Pyskowice Miasto i budowa w nowym śladzie przelotowej linii obsługującej Pyskowice – uściśla Bittel. Linia taka, przebiegająca bliżej miasta niż obecna, odgałęziałaby się od linii 135 lub 132. – Należy przy tym podkreślić, że głównym celem projektu jest dostosowanie linii do parametrów bazowej sieci towarowej TEN-T, tj. uzyskanie możliwości kursowania pociągów o długości 750 m – zastrzega wiceminister.

W połowie bieżącego roku przetarg ma zostać rozstrzygnięty. – Przewiduje się, że prace przedprojektowe potrwają około 2 lat. Jednocześnie informuję, że dalsza realizacja projektu po opracowaniu dokumentacji dla przedmiotowego zadania planowana jest wstępnie w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027 – kontynuuje przedstawiciel resortu. Realizacja nie będzie jednak pewna, przynajmniej dopóki nie zostanie zatwierdzony nowy budżet Unii Europejskiej.

– W odniesieniu do odbudowy łącznika do stacji Pyskowice Miasto, istnieje możliwość aplikowania ze środków Programu Kolej Plus – przypomina Bittel. W najbliższym czasie PKP PLK ma przekazać wojewodom i samorządom wojewódzkim informacje o planowanym naborze projektów oraz przedstawić zasady udziału. Przewidziano kilkuetapową procedurę naboru i oceny. Tej ostatniej będą podlegały – między innymi – uwarunkowania społeczno-gospodarcze, środowiskowe, techniczne i ekonomiczne. – Szczegóły, jakie powinno zawierać zgłoszenie, oraz oczekiwania względem zgłaszanych projektów będą określone w wytycznych naboru, które są obecnie opracowywane – dodał.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

Kraków – Tunel: PORR i Trakcja System z umową na szybką inwestycję

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Pasażer

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Zobacz również:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

Kraków – Tunel: PORR i Trakcja System z umową na szybką inwestycję

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

„Hańcza” pojedzie do Giżycka także we wrześniu

Pasażer

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij