NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Śrem i Gostyń (być może) odzyskają połączenia kolejowe po 2025 r.

| Roman Czubiński 09.04.2020 4k

Śrem i Gostyń (być może) odzyskają połączenia kolejowe po 2025 r.
fot. Jan Jerszyński - Praca własna, CC BY-SA 2.5, commons.wikimedia.org
W nowej unijnej perspektywie budżetowej Śrem i Gostyń mogą powrócić na mapę kolejowych przewozów pasażerskich. Warunkiem jest jednak dostępność funduszy unijnych, a także wkład własny ze strony samorządów – informuje Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację jednego z posłów.
W swojej krótkiej interpelacji poseł Lewicy Wiesław Szczepański poruszył tematy dwóch lokalnych linii w Wielkopolsce: 369 na odcinku Śrem – Czempiń oraz 360 na odcinku Kąkolewo – Gostyń. Zadał w niej pytania o zaawansowanie prac związanych z ich modernizacją i termin możliwego uruchomienia pociągów. – Przywrócenie tych połączeń pozwoli mieszkańcom tych miejscowości na szybsze dotarcie do stolicy województwa czy regionu – argumentował.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel informuje, że inwestycje na wspomnianych trasach nie wchodzą w skład Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. Zamiar przywrócenia połączeń pasażerskich deklaruje wielkopolski Urząd Marszałkowski, ale dopiero od roku 2025. – W świetle powyższego linie kolejowe nr 360 oraz 369 nie zostały objęte działaniami inwestycyjnymi przewidzianymi do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego na lata 2014 – 2020. (…) Zostały one ujęte na liście projektów regionalnych proponowanych do realizacji w nowej perspektywie finansowej – odpowiada posłowi przedstawiciel MI.

Nie oznacza to jednak, że reaktywacja przewozów pasażerskich na obu liniach jest pewna. – Podkreślić należy, że ostateczna lista projektów możliwych do realizacji będzie uwarunkowana w szczególności dostępnością środków finansowych w ramach regionalnych programów operacyjnych, wpisywaniem się linii w model ruchu [oraz] zainteresowaniem organizatorów przewozów pasażerskich uruchomieniem połączeń na linii kolejowej – zaznacza wiceminister.

Zwraca też uwagę na możliwość realizacji prac w innej formule – jako części programu „Kolej Plus”. Oba odcinki znalazły się na liście rekomendowanych inwestycji, będącej załącznikiem do programu. – Katalog inwestycji ujęty w załączniku do Programu stanowi tzw. „katalog otwarty”, co z jednej strony oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego nie są zobligowane do aplikowania o dofinansowanie w ramach Programu, z drugiej strony pozwala jednostkom ubiegać się o dofinansowanie w ramach zadań inwestycyjnych nie wymienionych w ww. załączniku – uściśla. W tym ostatnim przypadku warunkiem jest jednak pojawienie się wolnych środków. Zainteresowane samorządy muszą wówczas zgłosić stosowną inwestycję i zagwarantować pokrycie 15% kosztów kwalifikowanych. – Do czasu zakończenia procedury naboru wniosków i podpisania stosownych umów w zakresie realizacji projektów pomiędzy Spółką PKP PLK a jednostkami samorządu terytorialnego nie jest możliwe wskazanie, jakie inwestycje i w jakim terminie będą realizowane w ramach Programu Kolej + – zastrzega Bittel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5