Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI: Średnia prędkość intermodalu wzrośnie do 45 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
06-05-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI: Średnia prędkość intermodalu wzrośnie do 45 km/h
fot. Port Gdańsk
Poprawa jakości infrastruktury, finansowana z kilku źródeł (m. in. z programów unijnych), pozwoli na podniesienie o 50% średniej prędkości handlowej pociągów intermodalnych – wynika z odpowiedzi ministerstwa infrastruktury na interpelację poselską. Nie padły zapowiedzi obniżki kosztów ich uruchamiania. Resort uważa też za niemożliwe uproszczenie formalności związanych z ważeniem składów pociągów intermodalnych.

Interpelację poselską w sprawie rozwoju transportu intermodalnego wystosowała posłanka Lewicy Razem Paulina Matysiak. Jak przypomniała, że średnia handlowa prędkość pociągów towarowych w Polsce według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2016 r. wynosiła „ok. 25 km/h” (dokładnie było to 24,9 km/h).

Prędkość pociągów towarowych gwałtownie spada

Warto uzupełnić, że w roku 2017 wartość ta, według statystyk UTK, nieznacznie wzrosła (do 25,1 km/h), jednak już w 2018 r. mocno spadła (do 21,5 km/h). Choć przewozy intermodalne były statystycznie szybsze od przeciętnego pociągu towarowego, również ich wyniki pozostawiały wiele do życzenia (28,6 km/h w 2018 r. wobec 33,6 km/h jeszcze w 2014 r.). – W ocenie prezesa Urzędu Transportu Kolejowego prędkość ta jest wciąż zbyt niska, by stanowić konkurencję dla innych sposobów przewozu towarów i rzeczy – zwraca uwagę autorka interpelacji.

Jak dodała, kwestia konkurencyjności kolei jest ściśle powiązana z jakością życia obywateli oraz ze zdrowiem publicznym. – W interesie państwa powinno leżeć przede wszystkim dbanie o zdrowie Polek i Polaków, a tym samym ograniczenie uciążliwości związanych z poruszaniem się samochodów ciężarowych po polskich drogach – podkreśliła. W ocenie posłanki stworzenie dobrych warunków dla rozwoju przewozów intermodalnych będzie jednym z czynników, które umożliwią osiągnięcie tych celów.

Parlamentarzystka zadała pytania o aktualne dane na temat średniej prędkości handlowej pociągów towarowych w Polsce oraz o działania podjęte w celu jej podniesienia. Spytała także o możliwość obniżenia w najbliższej przyszłości stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej. Wśród interesujących polityczkę kwestii było również ewentualne wykorzystanie programu „Kolej+” do zwiększenia udziału procentowego przewozów intermodalnych. Ostatnie dwa pytania dotyczyły uwzględnienia pociągów intermodalnych w przygotowywanym przez PKP PLK rocznym rozkładzie jazdy oraz zniesienia wymogu precyzyjnego ważenia takich składów, który jak dotąd takie planowanie uniemożliwiał.

Realizacja KPK ma usprawnić ruch towarowy

– Średnia prędkość handlowa pociągów towarowych (rozumiana jako iloraz całkowitej długości tras pociągów i całkowitego czasu jazdy pociągów, upływającego wg rozkładu jazdy od odjazdu ze stacji początkowych do przyjazdu do stacji końcowych) według danych PKP PLK SA w rozkładzie jazdy na rok 2018/2019 wynosiła 29,6 km/h – poinformował sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. Warto zaznaczyć, że już w poprzednich latach między danymi podawanymi przez rząd oraz UTK istniały rozbieżności – rządowe statystyki były korzystniejsze.

Wśród działań na rzecz przyspieszenia pociągów intermodalnych minister Bittel wymienia podniesienie ich dozwolonej prędkość do 120 km/h oraz dofinansowanie ulgi intermodalnej dla przewoźników. Do usprawnienia ruchu towarowego ma przyczynić się także realizacja inwestycji wchodzących w skład Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. – Komplementarne wobec celu głównego cele szczegółowe obejmują m. in. zapewnianie poprawy jakości w przewozach pasażerskich i towarowych – dodaje wiceminister. Uzupełniającym narzędziem jest program wieloletni „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”. W efekcie – jak zapewnia ministerstwo – dzięki poprawie czasów przejazdu i spadkowi awaryjności obiektów oraz urządzeń transport kolejowy stanie się konkurencyjny wobec samochodowego.

Jeśli uda się zrealizować te zamierzenia, średnia prędkość kursowania pociągów towarowych ma wzrosnąć do 45 km/h, a ich punktualność kwalifikowana – z 81% do 86%. Wiceminister zaznacza jednak, że wpływ na ten ostatni parametr ma nie tylko stan infrastruktury. – Należy nadmienić, że prędkość pociągów towarowych oraz występujące opóźnienia związane są nie tylko z występującymi pracami inwestycyjnymi na szlaku i stacji, ale wpływ na powyższe wskaźniki mają również przypadki, spowodowane z winy przewoźnika, poprzez np. dodatkowe postoje (nieujęte w rozkładzie jazdy), późne zgłoszenie gotowości do odjazdu i zajętość toru spowodowana opóźnieniem pociągu – tłumaczy Bittel.

Sieciowa stawka dostępu lekko w dół

W sprawie obniżek stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej przedstawiciel MI odsyła do Urzędu Transportu Kolejowego. – Mając na uwadze poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej, nadzór w tej kwestii sprawuje Prezes UTK. (…) Decyzją Prezesa UTK, zatwierdzającą projekt cennika 2018/2019, w ramach rozkładu jazdy obowiązującego od 9 grudnia 2018 r., zastosowane były niższe opłaty za dostęp do infrastruktury PKP PLK SA. Średnia sieciowa stawka jednostkowa opłaty podstawowej zmalała w stosunku do obowiązującego poprzednio cennika o prawie 5% (z 8,68 zł do 8,28 zł) – przypomina.

Program „Kolej+” może – według MI – służyć poprawie jakości transportu intermodalnego tylko w sposób uboczny. Głównym zadaniem jest powstrzymanie degradacji i rewitalizacja infrastruktury kolejowej na poziomie lokalnym i regionalnym. – Dodatkowo, w przypadku wystąpienia oszczędności w ramach Programu, dofinansowanie będą mogły uzyskać zadania mające na celu usprawnienie ruchu kolejowego (np. mijanki, łącznice) bądź optymalizujące ruch pasażerski (np. infrastruktura peronowa). (…) Rozwój kolejowej infrastruktury w ramach Programu stworzy nie tylko możliwości wzrostu przewozów pasażerskich, ale i towarowych. To, czy poprzez realizację Programu wykorzystane zostaną szanse na rozwój przewozów intermodalnych zależy od tego, czy infrastruktura wybudowana (zrewitalizowana) w ramach Programu wpisze się w ciągi transportowe użytkowane przez transport intermodalny i od parametrów techniczno-eksploatacyjnych tej infrastruktury – odpowiada Bittel.

Wsparcie intermodalu ze środków unijnych


Przedstawiciel rządu zwraca też uwagę na rolę, jaką we wsparciu dla sektora intermodalnego odgrywają fundusze unijne. – W ramach funduszy strukturalnych dedykowany jest program wsparcia dla transportu intermodalnego. W Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 zgłoszone projekty w ramach transportu intermodalnego obejmują zakres rozbudowy lub budowy infrastruktury terminali intermodalnych, zakup taboru do przewozów intermodalnych oraz zakup sprzętu przeładunkowego – informuje.

W odpowiedzi na ostatnie pytania wiceminister zwraca uwagę na trudności organizacyjne. – Waga pociągów jest jednym z kluczowych czynników, niezbędnych do konstrukcji rozkładu jazdy i związanych z bezpieczeństwem prowadzenie ruchu. Podanie właściwej wagi pociągu leży w gestii przewoźników kolejowych – we wniosku o przydzielenie trasy to przewoźnik wskazuje m. in. planowane brutto pociągu – przypomina. Podanie tej wartości jest, jak zaznacza Bittel, warunkiem wykonania obliczeń niezbędnych do konstrukcji rozkładu jazdy, w tym obliczenia wymaganej masy hamującej składu. Przewoźnik nie może zwiększyć masy składu w stosunku do wartości podanej we wniosku, może natomiast ją zmniejszyć – ale płacąc nadal za taką masę, jaką zadeklarował, lub tracąc wartość opłaty rezerwacyjnej.

– Pociągi towarowe, w tym intermodalne, prowadzone są na podstawie rocznego lub indywidualnego rozkładu jazdy. Z informacji uzyskanych od PKP PLK S.A. wynika, że większość tras pociągów towarowych jest zamawiana na podstawie wniosków o indywidualny rozkład jazdy (IRJ). Ma to też związek obecnie z zakrojonym na szeroką skalę procesem inwestycji na sieci kolejowej w Polsce – kontynuuje przedstawiciel MI. Jak twierdzi, zapisy Regulaminu Sieci PKP PLK, pozwalający składać wnioski o przydzielenie trasy pociągu w ramach IRJ nawet na 5 dni roboczych przed planowanym odjazdem (lub 7 dni dla pociągów międzynarodowych), zapewniają pod tym względem dużą elastyczność.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij