NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

MI planuje pociągi z Warszawy na Dolny Śląsk po „Węglówce”. Nie wie jednak, kiedy je uruchomi

| Kasper Fiszer 31.05.2021 5,3k

MI planuje pociągi z Warszawy na Dolny Śląsk po „Węglówce”. Nie wie jednak, kiedy je uruchomi
Pociąg z Warszawy we Wrocławiu fot. Kasper Fiszer
Ministerstwo Infrastruktury zapowiada uruchomienie pociągów w relacjach z Warszawy do Jeleniej Góry i Wrocławia przez Łódź, Zduńską Wolę, Kłobuck i Opole. Plany resortu są jednak tyleż ciekawe, co mgliste. Na razie trudno bowiem podać choćby przybliżoną datę otwarcia połączeń.
Trwa modernizacja linii kolejowej nr 131 na jej odcinku Zduńska Wola-Karsznice – Chorzew-Siemkowice. PKP Polskie Linie Kolejowe informowały o pracach realizowanych z myślą o ruchu pasażerskim po tzw. Magistrali Węglowej, ale na razie samorząd regionu łódzkiego jest bardzo ostrożny w prognozowaniu, czy uruchomi tam pociągi osobowe. Nieco bardziej konkretne stanowisko w tej sprawie przedstawiło nam Ministerstwo Infrastruktury, które potwierdziło, że plan transportowy resortu przewiduje wykorzystaie ważnej magistrali towarowej w pasażerskim ruchu międzyregionalnym.

2 – 3 pary kursów na Dolny Śląsk dziennie

– W ramach umowy PSC [zawartej z PKP Intercity] przewidziano uruchomienie 2 – 3 par pociągów na dobę w relacjach Warszawa – Łódź – Zduńska Wola-Karsznice – Działoszyn – Kłobuck – Lubliniec – Opole i dalej do Wrocławia oraz przez Nysę i Kłodzko do Jeleniej Góry – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Oznaczałoby to więc poprawę sytuacji komunikacyjnej nie tylko w południowej części województwa łódzkiego, ale też na południu Opolszczyzny. Mieszkańcy Nysy uzyskaliby bowiem bezpośrednie połączenie z Warszawą. Z Kotliny Kłodzkiej łatwiej byłoby zaś dojechać np. do Łodzi.

Zamierzenia resortu trudno jednak umiejscowić w czasie. Nasz rozmówca przedstawia bowiem szereg warunków, które miałyby determinować pojawienie się takich kursów. Pierwszym z nich jest odpowiedni stan infrastruktury na poszczególnych odcinkach, nie tylko na modernizowanym fragmencie „Węglówki”, gdzie prace mają zakończyć się w 2023 r. – Wymagane będzie też przygotowanie infrastruktury pasażerskiej na stacjach Działoszyn i Kłobuck, w tym budowa peronów – podkreśla rzecznik MI. Mówi on, że choć PKP PLK planują takie prace, nie wiadomo dokładnie, kiedy zostaną one zrealizowane.

Nie będzie kursów w stronę Częstochowy

– Należy też pamiętać, że planowana na lata 2023 – 2025 modernizacja dalekobieżnej linii średnicowej będzie skutkować ograniczeniem przepustowości linii kolejowych wokół Warszawy – zastrzega Szymon Huptyś. Może to w jego opinii przełożyć się na utrudnienia w uruchamianiu nowych połączeń obsługujących stolicę. Resort nie wskazał przy tym potencjalnego scenariusza prowadzenia przewozów na trasie krótszej, np. z i do Łodzi.

MI nie zamierza natomiast przywracać ruchu na linii wybiegającej z węzłowego Chorzewa-Siemkowic w kierunku Częstochowy. – Uruchomienie połączeń na linii nr 146 nie jest obecnie planowane – usłyszeliśmy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5