NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ministerstwo Finansów nie chce ustawowego obowiązku dofinansowania PLK

| Łukasz Kuś 05.05.2016 132

Ministerstwo Finansów nie chce ustawowego obowiązku dofinansowania PLK
fot. Adam-dalekie-pole CC BY-SA 3.0
Ministerstwo Finansów nie zgadza się na wprowadzenie obowiązku finansowania zarządców infrastruktury kolejowej w ramach programu wieloletniego zapisanego w ustawie. Ministerstwo uważa, że dofinansowanie zarządców infrastruktury powinno odbywać się tak jak obecnie – na podstawie rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które zawiera kwoty dotacji i możliwość ich ewentualnego zwiększenia. 
W projekcie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym zawarto przepis, zgodnie z którym dofinansowanie działalności zarządców infrastruktury kolejowej odbywać się będzie w ramach programów wieloletnich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Wg ministerstwa infrastruktury zapis ten spełnia obowiązek wynikający z dyrektywy unijnej, która nakazuje państwom UE dofinansowanie utrzymania linii kolejowych z budżetu.

Dyrektywa nie wymaga ustawy

Resort finansów uważa, że z dyrektywy 2012/34/UE nie wynika, że to dofinansowanie infrastruktury musi być zapisane w ustawie. Natomiast wprowadzenie takiego obowiązku spowodowałoby problemy dla budżetu państwa.

– Usankcjonowanie programu wieloletniego w ustawie prowadzi do usztywnienia wydatków przeznaczonych na realizację takiego programu oraz może zakłócić stabilność sektora wydatków publicznych – pisze Piotr Nowak z Ministerstwa Finansów w uwagach do projektu nowelizacji ustawy.

Państwo ma zwiększone wydatki

Wiceminister finansów zwraca uwagę na zwiększone wydatki związane z wprowadzeniem sztandarowych projektów rządu PiS w tym programu 500+. – Resort Finansów podtrzymuje negatywne stanowisko wobec finansowania działalności zarządców infrastruktury kolejowej w ramach programu wieloletniego. Istotne w kontekście ograniczonej limitem wynikającym ze stabilizującej reguły wydatkowej przestrzeni do zwiększania obciążeń budżetu państwa jest zwrócenie uwagi na priorytet wyznaczony Ministrowi Finansów a w konsekwencji budżetom państwa na następne lata, zapewnienia finansowania ważkich zadań państwa wskazanych w exposé pani Premier Beaty Szydło, w tym m.in. Programu 500+ – pisze Nowak.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie zgodziło się z uwagą Ministerstwa Finansów. Decyzję w sprawie wprowadzenia w projekcie nowelizacji ustawy programu wieloletniego podejmie Rada Ministrów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5