Dzisiaj o północy rozpoczynają się utrudnienia w metrze. Przez trzy dni pociągi nie będą jeździły pomiędzy stacjami Politechnika i Ratusz Arsenał. Zmiany związane są z przejściem drugiej z tarcz pod tunelami I linii.
Utrudnienia rozpoczynają się w okolicach północy – wtedy zamknięte mają zostać stacje Centrum i Świętokrzyska. Oznacza to, że już kilka ostatnich pociągów w nocy ze środy na czwartek (29/30 maja) nie pokona pełnej trasy z Kabat do Młocin (i odwrotnie). Decyzję o wyłączeniu stacji podejmie dyspozytor w oparciu o aktualną sytuację ruchową. ZTM nie przewiduje komunikacji zastępczej za te ostatnie kursy – pasażerowie muszą korzystać z autobusów nocnych. – Analizowaliśmy sprawę bardzo dokładnie. Naszym zdaniem komunikacja nocna, która funkcjonuje równolegle do metra poradzi sobie z tym zadaniem. Kalendarz w tej sytuacji będzie naszym sprzymierzeńcem. Wiele osób wyjeżdża z miasta. Powolny "odpływ" pasażerów widać już teraz. Rano było w komunikacji trochę luźniej niż zwykle. W szczycie popołudniowym pasażerów może być jeszcze mniej – mówi Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.
Od strony Kabat pociągi dojadą tylko do stacji Politechnika. Natomiast od strony Młocin tylko do stacji Ratusz Arsenał. Przyjazdy i odjazdy pociągów ze stacji Ratusz odbywać się będą z toru w kierunku Kabat. Pociągi w kierunku Młocin wjadą na właściwy tor dopiero przed kolejną stacją Dworzec Gdański. W związku z tym częstotliwość pociągów na odcinku północnym będzie ograniczona – składy będą kursować co 7.20-7.40 min.
Na bazie ostatnich doświadczeń, kiedy prace niespodziewanie przedłużyły się, powodując spore zamieszanie na mieście, tym razem postanowiono wydłużyć przerwę do trzech dni. Według założeń ruch pomiędzy stacjami Politechnika i Ratusz będzie wyłączony do soboty 1 czerwca włącznie, do końca rozkładowego kursowania pociągów. W niedzielę 2 czerwca pociągi mają kursować już na pełnej trasie, ale w rejonie stacji Świętokrzyska ich prędkość będzie ograniczona. Przez cały czas trwania zamknięcia antresole handlowe stacji Centrum i Świętokrzyska będą otwarte.
Utrudnienia związane są z przejściem tarczy Anny, drążącej tunel południowy centralnego odcinka II linii metra, pod tunelami I linii. Metro zapowiada, że w przypadku wcześniejszego zakończenia prac, ruch pociągów może zostać wznowiony szybciej.
Marszałkowską będą kursowały linie tramwajowe zastępcze 74 (przez stacje metra Politechnika, Centrum, Świętokrzyska i Ratusz) oraz 75 (przez stacje metra Politechnika, Centrum, Ratusz, Dworzec Gdański, Plac Wilsona i Marymont) oraz autobusowa Z-1 (przez stacje metra Politechnika, Centrum, Ratusz, Dworzec Gdański, Plac Wilsona i Marymont). W związku z ich uruchomieniem zawieszona będzie linia 14. Oprócz tego będzie jeździć linia autobusowa Z-1 (przez stacje metra Politechnika, Centrum, Ratusz, Dworzec Gdański, Plac Wilsona i Marymont). Linia 75 w noc z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę będzie kursowała do ok. godziny 3 – tak, jak nocne metro.
Trasy linii tramwajowych:
74: Piaski – Broniewskiego – Popiełuszki – al. Jana Pawła II – Chałubińskiego – Nowowiejska – Marszałkowska – Andersa – Międzyparkowa – most Gdański – Starzyńskiego – Odrowąża – Matki Teresy z Kalkuty – Rembielińska – Annopol
75: Metro Marymont – Słowackiego – Mickiewicza – Andersa – Marszałkowska – Nowowiejska – Krzywickiego – Filtrowa – Pl. Narutowicza (w wybranych kursach trasa wydłużona ul. Grójecką do pętli Banacha).
Trasa linii autobusowej Z-1: Metro Marymont – Włościańska – Słowackiego – Mickiewicza – Andersa – Marszałkowska – Waryńskiego – Metro Politechnika