PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są w trakcie wdrażania systemu ERTMS/ETCS. Jednym z ciekawszych projektów jest zakontraktowana niedawno zabudowa ETCS2 na Centralnej Magistrali Kolejowej. O prognozach na temat przyspieszenia podróży pociągiem mówił podczas Kongresu 590 w Jasionce koło Rzeszowa Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
− System ERTMS/ETCS został uruchomiony na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) niecałe dwa lata temu, a już pozwala nam na prowadzenie ruchu z prędkością 200 km/h. Dzięki temu systemowi możemy jechać z tą prędkością na ponad 140 km linii. W przyszłości tabor będzie wymieniany i dostosowany do parametrów umożliwiających korzystanie z ETCS2 i ETCS3.
Podjęliśmy więc decyzję o zabudowie nowego systemu ETCS2, aby był gotowy w roku 2023, kiedy zakończymy modernizację CMK do prędkości 250 km/h – wyjaśnia prezes Ireneusz Merchel.
− Proces wdrażania ERTMS zakończy się, kiedy wszystkie linie będą do niego włączone. Mówimy o 18,5 tys. km linii. W przypadku CMK zostało to podzielone na etapy. Warto natomiast powiedzieć, że ETCS jest również wdrażany na linii E-20 od Kunowic do Terespola, a także, co niezwykle istotne, na odcinku Warszawa – Gdańsk. Tam ETCS jest już przygotowany i zakładamy, że w ciągu najbliższych miesięcy na tej linii pojedziemy z prędkością 200 km/h – podkreśla Ireneusz Merchel.
Prace będą prowadzona na podstawie zawartej niedawno umowy z Bombardier Transportation (ZWUS) Polska i będą obejmowały także Lokalnego Centrum Sterowania w Idzikowicach, skąd będzie sterowany ruch na całej magistrali od Grodziska do Zawiercia.
Prezes PLK przypomniał także, że do roku 2030 około 7 tys. km linii będzie wyposażone w ETCS2.