Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Medcom: Rynek potrzebuje takich inicjatyw jak partnerstwo innowacyjne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
20-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Medcom: Rynek potrzebuje takich inicjatyw jak partnerstwo innowacyjne
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plMateusz Morawiecki w Medcomie
Układy elektroniczne wykorzystujące węglik krzemu (SiC) będą stopniowo zdobywały rynek kolejowy. Rozwojowi oraz komercjalizacji technologii sprzyjają programy badawcze NCBiR – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” dyrektor finansowy firmy Medcom, Paweł Choduń.

Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: W ostatnim czasie pojawiło się kilka projektów pojazdów dwutrakcyjnych, dieslowsko-elektrycznych. Czy – z punktu widzenia firmy Medcom – to perspektywiczny rynek?

Paweł Choduń, dyrektor finansowy firmy Medcom: Możemy każdemu z naszych klientów zaoferować takie rozwiązanie. Przewiduję, że wspomniane pojazdy okażą się w najbliższych latach prawdziwym przełomem na rynku. Przewoźnicy sygnalizują zapotrzebowanie na tego rodzaju pojazdy ze względu na to, że istnieje wiele linii niezelektryfikowanych, a w związku z tym można wskazać szereg połączeń, na których zastosowanie takiego
taboru byłoby celowe. Drugim, niejako przeciwstawnym trendem jest planowana elektryfikacja kolejnych odcinków linii kolejowych – choćby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W przypadku pojazdów spalinowych możemy zaoferować część wyposażenia, dlatego znacznie ciekawszy jest dla nas tabor elektryczny oraz hybrydowy, w którym część elektryczna jest taka sama jak w EZT. Jeśli chodzi natomiast o sterowanie, to mamy ofertę także dla spalinowych zespołów trakcyjnych – współpracowaliśmy w tym zakresie z Newagiem, mamy też doświadczenia w innych krajach. Rozwiązaniami dla EZT i SZT zajmują się u nas te same osoby, a odpowiednie działy nie są od siebie odseparowane. Możemy skorzystać z ich wiedzy i połączyć to w jeden projekt.

Wspomniane przeze mnie projekty są finansowane z funduszy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Swój projekt w ramach NCBiR rozwija też Medcom. Na czym on polega?

Widzimy dużą aktywność związaną z finansowaniem innowacji za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Świadczą o tym programy takie jak InnoTabor, w którym bierzemy udział – mam na myśli wielosystemowy napęd zintegrowany z przetwornicą dla elektrycznych zespołów trakcyjnych skonstruowany w oparciu o technologię węgliku krzemu (SiC). Pracujemy nad stworzeniem projektu i wybudowaniem prototypu, który będzie testowany w gotowym pojeździe – musimy w tym celu porozumieć się z którymś z producentów taboru. Zastosujemy pełną technologię SiC, implementując wiedzę, którą już dysponujemy dzięki doświadczeniu w zakresie tramwajów i autobusów elektrycznych. Teraz będziemy musieli zastosować ją w pojeździe zasilanym napięciem 3 kV, co oznacza dużą zmianę. Co więcej, planujemy także stworzenie konfiguracji 25 kV. Będziemy zatem w stanie zaoferować możliwość łatwej rekonfiguracji układu, także z opcją dwusystemowości. Taki EZT będzie mógł obsługiwać ruch międzynarodowy na liniach zelektryfikowanych. Jest to istotne na rynkach wschodnich czy bałkańskich, na których polscy producenci mają przewagę konkurencyjną nad zachodnimi.

A czy już wiadomo, w jakim pojeździe zamontowany zostanie ten napęd po raz pierwszy?

Koncentrujemy się na części elektrycznej. Cały projekt, rozpoczęty w kwietniu 2017 r., ma trwać trzy lata. Obecnie prowadzimy analizy i wstępnie projektujemy część elektryczną oraz wewnętrzną mechaniczną. Decyzję o zabudowie w konkretnej jednostce podejmiemy po zakończeniu części projektowej.

Producenci taboru, z którymi rozmawiamy, coraz częściej mówią o wykorzystaniu technologii SiC...


Według przewidywań ekspertów przejście do tej technologii jest nieuniknione. Istnieją obecnie dwie najważniejsze bariery. Pierwsza z nich to dostępność samych komponentów – producenci modułów niechętnie sprzedają je potencjalnym konkurentom, dążąc do trzymania łańcucha produkcji u siebie. Przykładem jest GE, które zainwestowało w technologię SiC ogromne pieniądze, ale nie sprzedaje modułów na zewnątrz, zabudowując
je w swoich własnych rozwiązaniach do fotowoltaiki czy sektora samochodowego. My mamy bardzo dobrą współpracę projektową z Mitsubishi Electric, które posiada własną fabrykę półprzewodników w Japonii. Współpracujemy z japońskimi inżynierami, którym przedstawiamy nasze oczekiwania co do parametrów modułów – i staramy się wspólnie wypracowywać rozwiązania.

Dzięki temu moduły są dopasowane do naszych oczekiwań, a my pokonujemy barierę dostępu do technologii. W przypadku urządzeń prototypowych, które już testujemy, korzystamy też z rozwiązań innych producentów. Drugą przeszkodą jest nadal cena. Z powodu małej skali zamówień, wielu producentów nie jest w stanie zoptymalizować kosztów urządzenia opartego na technologii SiC. Nam powinno się udać zaoferować urządzenia w cenie bardzo podobnej do standardowej technologii krzemowej – zwiększenie kosztów samych tranzystorów jest kompensowane obniżeniem kosztu części innych komponentów, przede wszystkim magnetycznych. Przy pracy na wyższej częstotliwości mogą one być mniejsze i wykorzystywać mniej miedzi oraz aluminium. Mniejsze rozmiary ma też wtedy całe urządzenie wraz z obudową i radiatorami, co również przekłada się na niższą cenę. Będziemy starali się spełniać oczekiwania odbiorców, którzy zażyczą sobie, by pojazdy były wyposażone w komponenty oparte na węgliku krzemu. Nie wiążemy się wyłącznością z żadnym z producentów – chcemy, by powstające w Polsce wyroby w tej technologii były dostępne dla wszystkich polskich podmiotów. Prowadzimy już seryjną produkcję urządzeń opartych o SiC. Rozwój w kierunku wyższego napięcia i mocy jest naturalną konsekwencją. Zamierzamy oferować szeroką gamę wyrobów – od ładowarek do autobusów elektrycznych do urządzeń przeznaczonych do EZT, a w przyszłości do lokomotyw elektrycznych.

Czy programy takie jak InnoTabor mogą rozwiązać problem, jakim pozostaje brak masowości wdrożeń innowacyjnych?

Duży nacisk w programie jest położony na to, by produkty dalej się sprzedawały. Projekty muszą być zatem poparte analizą rynkową. Kolejne programy w ramach Luxtorpedy mają zapewniać wsparcie właśnie w tym obszarze. Należy do nich program bezemisyjnego transportu publicznego, w którym główny nacisk jest położony na autobusy elektryczne. Wygląda na to, że NCBiR wybrało dobrą drogę – najpierw wymusza dużą innowacyjność produktu, a w zamian za to zapewnia mu potem rynek. Autobus, który wygra konkurs, automatycznie zyska określoną liczbę zamówień. Tego rodzaju zachęty silnie oddziałują na producentów.

Wiceminister rozwoju, Jadwiga Emilewicz, zapowiedziała, że program oparty o partnerstwo innowacyjne jeszcze w tym roku zostanie zastosowany przez PKP Intercity…

Jako producent otrzymujemy silne zachęty do inwestowania w rozwój technologii. Jest to tym bardziej atrakcyjne, że mamy perspektywę zamówień. Nawet jeśli pominąć część związaną z dofinansowaniem projektu znacznie ciekawszą perspektywą jest gwarancja rynku zbytu. Tego właśnie najbardziej potrzeba na polskim rynku. Partnerstwo innowacyjne jest dobrym rozwiązaniem.

Na koniec chciałem zapytać o projekt, który zaskoczył wielu uczestników targów Trako – chodzi o modernizację lokomotywy ST44 do elektrowozu 207E. Z tego co wiem, zastosowano w niej również produkty firmy Medcom.

Dostarczyliśmy do tego pojazdu dwie przetwornice o mocy 60 kW. Z punktu widzenia energoelektroniki cały projekt jest nietypowy, choć bazujący na produkowanych już podzespołach. Mamy na koncie kilka niestandardowych modernizacji i równie nietypowych urządzeń, jak choćby lokomotywy manewrowe na bardzo nietypowe napięcie 900 V. Projektowaliśmy także lokomotywy kopalniane. Elastyczność w podejściu do wymagań klienta była zawsze naszym celem.

Współpraca Roman Czubiński
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Medcom: Wiemy, jak oszczędzać energię

Innowacje

Medcom: Wiemy, jak oszczędzać energię

Łukasz Malinowski 02 grudnia 2022

Technologie Medcomu docenione przez Siemens Mobility

Innowacje

Ekologiczne technologie Medcom na Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako

Tabor i technika

Medcom: Ekologia napędza rozwój technologii

Innowacje

Medcom: Ekologia napędza rozwój technologii

Łukasz Malinowski 24 września 2021

Medcom: Sprzedaż rośnie, perspektywy są dobre

Infrastruktura

Medcom: Sprzedaż rośnie, perspektywy są dobre

Łukasz Malinowski 26 lipca 2021

Pierwsza hybryda z napędem Medcom już na torach

Innowacje

Zobacz również:

Medcom: Wiemy, jak oszczędzać energię

Innowacje

Medcom: Wiemy, jak oszczędzać energię

Łukasz Malinowski 02 grudnia 2022

Technologie Medcomu docenione przez Siemens Mobility

Innowacje

Ekologiczne technologie Medcom na Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako

Tabor i technika

Medcom: Ekologia napędza rozwój technologii

Innowacje

Medcom: Ekologia napędza rozwój technologii

Łukasz Malinowski 24 września 2021

Medcom: Sprzedaż rośnie, perspektywy są dobre

Infrastruktura

Medcom: Sprzedaż rośnie, perspektywy są dobre

Łukasz Malinowski 26 lipca 2021

Pierwsza hybryda z napędem Medcom już na torach

Innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5