NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Masz zastrzeżenia do rozkładu jazdy – do kogo się zwrócić?

| inf. prasowa UTK 21.03.2017 799

Masz zastrzeżenia do rozkładu jazdy – do kogo się zwrócić?
fot. MJ
Zdarza się, że rozkład jazdy pociągów nie spełnia oczekiwań podróżnych, a dojazd do pracy lub szkoły byłby łatwiejszy, gdyby pociągi kursowały w innych godzinach. Podpowiadamy, do kogo można kierować propozycje zmian.
Jak powstaje rozkład jazdy?

Rozkład jazdy układany jest na podstawie wniosków złożonych przez przewoźników z uwzględnieniem możliwości technicznych, takich jak przepustowość infrastruktury kolejowej oraz konieczność dopasowania poszczególnych pociągów do innych połączeń.

Nowy roczny rozkład jazdy, podobnie jak w większości krajów Europy, wchodzi w życie w drugą niedzielę grudnia. Jego planowanie rozpoczyna się jednak kilka miesięcy wcześniej. Najpierw ustalane są połączenia międzynarodowe, których przebieg uzgadniają przedstawiciele różnych krajów. Następnie układany jest rozkład jazdy krajowych pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych, a na końcu pociągów towarowych.

Ze względu na prowadzone modernizacje rozkład jazdy w Polsce korygowany jest kilka razy w roku. W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy 2016/17 zmiany zostały zaplanowane na 12 marca, 11 czerwca, 3 września oraz 15 października 2017 r.

Do kogo zgłaszać zastrzeżenia?

Organizatorem publicznego transportu zbiorowego w ruchu regionalnym jest województwo. Zadania organizatora pełni zaś jego marszałek. Dlatego zastrzeżenia do rozkładu jazdy pociągów regionalnych w pierwszej kolejności należy kierować do urzędu marszałkowskiego właściwego województwa oraz do przewoźnika, którego dotyczy sprawa.

Niektóre samorządy organizują konsultacje społeczne, podczas których przedstawiają propozycje zmian w rozkładzie jazdy i proszą pasażerów o uwagi.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku połączeń dalekobieżnych, które uruchamiane są głównie przez spółkę „PKP Intercity”. Część połączeń (pociągi kategorii EIP oraz EIC) ma charakter komercyjny, dlatego decyzję o rozkładzie jazdy podejmuje wyłącznie przewoźnik. Pozostałe połączenia, tj. IC i TLK uruchamiane są w ramach służby publicznej, a organizatorem jest Minister Infrastruktury i Budownictwa. Dlatego sugestie i wnioski dotyczące rozkładu jazdy można przekazywać do tego resortu.

Dlaczego nie zawsze można zmienić rozkład jazdy?

Jednym z problemów podczas tworzenia rozkładu jazdy jest ograniczona przepustowość linii kolejowych. Powoduje ona, że nie zawsze możliwe jest pełne dopasowanie rozkładu do oczekiwań podróżnych. Czasem przesunięcie godzin odjazdów wynika także z konieczności skomunikowania pociągów na stacjach węzłowych. Rozkład jazdy powinien być ułożony w taki sposób, by pasażerowie mogli się przesiąść do innego pociągu.

Postulaty zgłaszane przez podróżnych mogą być ze sobą sprzeczne. Wtedy obowiązkiem organizatora i przewoźnika jest takie ułożenie rozkładu jazdy, by był on korzystny dla jak największej liczby pasażerów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5