- Przestrzegam przed stwierdzeniem, że nowoczesna infrastruktura zagwarantuje nam bezpieczeństwo - stwierdził podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego wiceminister transportu, Andrzej Massel. Jak jednak podkreślił, jej wymiana i modernizacja jest warunkiem koniecznym, lecz niewystarczającym dla podwyższenia poziomu bezpieczeństwa na polskiej sieci kolejowej.
Otwierając konferencję, minister Massel wyróżnił działania „twarde” i „miękkie” na rzecz bezpieczeństwa na kolei.
- Te pierwsze to przede wszystkim modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych. Przestrzegam jednak przed stwierdzeniem, że nowoczesna infrastruktura zagwarantuje nam bezpieczeństwo. To jedno z działań koniecznych, ale niewystarczających - zaznaczył.
Zakup nowego taboru, wymiana rozjazdów, wdrażanie ETCS czy program poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych to pozostałe działania „twarde” wymienione przez Andrzeja Massela.
- Stwierdziliśmy, że warto stworzyć osobny program dotyczący przejazdów. To bardzo duża bolączka, pogarszająca naszą pozycję w statystykach europejskich - zaznaczył.
Program "rozjazdowy" zakłada natomiast wymianę 700 rozjazdów, 350 rocznie. Realizacja programu pozwoli na likwidację 302 ograniczeń prędkości.
Wdrażanie ETCS odbywa się na CMK, E-65 Północ, czy linii E-20. - Prace wdrożeniowe powinny się zakończyć do końca grudnia 2015 r., zgodnie z zapisami zawartymi w europejskim planie wdrażania ERTMS - podkreślił Massel.
Działania "miękkie" wymienione przez ministra to m.in.: wzmocnienie kompetencji UTK, kontrole doraźne, dodatkowe szkolenia dla wszystkich maszynistów i dyżurnych ruchu pod nadzorem UTK, jednolite standardy bezpieczeństwa, ustawa o czasie pracy maszynistów, rozbudowa szkolnictwa kolejowego, rozbudowa kompetencji szkoleniowych w PKP PLK, poprawa dyscypliny pracy.
- Kolej istnieje 150 lat, nie jest naszym celem "wymyślanie" jej na nowo. Powinniśmy postępować bardzo rozważnie, ponieważ poszczególne procedury są codziennie stosowane przez dziesiątki tysięcy pracowników. Każda zmiana powinna być dobrze przygotowana i wdrożona. W przeciwnym razie efekt może być odwrotny od zamierzonego - podsumował Andrzej Massel.