Partnerzy serwisu:
Komentarze

Marcin Guryniuk: Tabor zmodernizowany może konkurować z nowym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
FPS Poznań

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Marcin Guryniuk: Tabor zmodernizowany może konkurować z nowym
Fot. PTSMarcin Guryniuk
– Tylko przemyślana oraz kompleksowa modernizacja EZT EN57, przeprowadzona według efektywnej kosztowo dokumentacji konstrukcyjnej w oparciu o sprawdzone rozwiązania technologiczne, stanowi atrakcyjną alternatywę dla zupełnie nowych składów. Modernizacja jednostek może być bardziej zasadna od budowy nowego pojazdu, pod warunkiem że spełnia określone kryteria – pisze w komentarzu Marcin Guryniuk, prezes zarządu Polskiego Taboru Szynowego.

Najważniejszą kwestią jest to, aby pojazdy wywiązywały się ze swojej roli, były komfortowe zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników. Przede wszystkim, pociąg nie może odbiegać standardem od nowego pojazdu. Za jego przewagę konkurencyjną należy uznać fakt, że nie wymaga tworzenia nowych baz serwisowych czy nadmiernych inwestycji w szkolenie personelu, tak jak to bywa w przypadku wypuszczania na tory zupełnie nowych modeli. Liczy się także czas, a ten w przypadku modernizacji można zdecydowanie skrócić, choćby ze względu na to, że udoskonalamy sprawdzone, a nie testujemy prototyp na organizmie żywym, jakim jest pasażer i operator regionalny.

Gruntowna modernizacja musi zakładać wymierną poprawę cech eksploatacyjnych pojazdu, komfort podróżowania, komfort pracy maszynisty, a także uwzględniać nowoczesny design. Kluczem do sukcesu jest jednak modernizacja ostoi oraz wózków, czyli najbardziej newralgicznych elementów EZT. Sytuacje, w których ostoja pęka po zderzeniu z przeszkodą, a wózki nie są w stanie wytłumić wstrząsów, mają bezpośredni wpływ na pojawiające się wątpliwości na temat zasadności modernizacji.

Oczekiwania pasażerów i przewoźników sukcesywnie rosną. Może je zaspokoić wyłącznie produkt z najwyższej półki, który poprzez stosunek jakości do ceny bez kompromisów w żaden sposób nie obniża komfortu eksploatacji przez operatora. Istotna jest równowaga pomiędzy korzystaniem ze sprawdzonych zasobów a wdrażaniem kosztownych innowacji. Pojazd w pełni klimatyzowany, wielofunkcyjny, wyposażony w nowoczesne systemy multimedialne, zapewniający szereg udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej oraz posiadający wymagane właściwości rozruchowe i hamowania, to nie jest opis całkowicie nowego modelu, ale właśnie zmodernizowanego.

Segmenty rynku EZT są silnie zróżnicowane, co powoduje konieczność przyjęcia założeń zwiększających porównywalność poszczególnych opcji inwestycyjnych. W ostatnich latach jest zauważalny wzrost zakresów przeprowadzonych modernizacji szczególnie w obszarze jakości i ergonomii dla użytkownika. W praktyce jednak, w przypadku zastępowania EN57 przez nowe EZT, nominalna liczba nowych miejsc w składach różni się od tych dostępnych w zastępowanych EN57. Wymiana ekwiwalentna w zasadzie nie występuje. Zarówno zmodernizowany, jak i fabrycznie nowy tabor umożliwiają przewoźnikowi stworzenie wartościowej oferty dla klienta, czyli pasażera. W porównaniu do głębokiej modernizacji, koszt wdrożenia całkowicie nowego konceptu EZT może być jednak nawet ponad dwukrotnie wyższy, a zrealizowany cel jest dokładnie taki sam.

Nikt nikogo nie zmusza do tego, żeby zmodernizowanymi EZT EN57 jeździć nawet ok. 30 lat, ale daje to zabezpieczenie czasowe na przygotowanie całej infrastruktury oraz gospodarki, a więc i zasobności portfela zakupowego, na skuteczne przyjęcie i implementację nowatorskich projektów. Doskonałym przykładem może być branża motoryzacyjna, która realizuje ekologiczne rozwiązania w postaci samochodów napędzanych energią elektryczną etapowo i w oparciu o długofalową strategię, zakładającą współistnienie wszystkich rodzajów napędów. Stanowisko podmiotów zaangażowanych w budowę nowych składów jest zasadne, lecz to ewolucja, a nie rewolucja skutecznie przygotuje rodzime zaplecze na wybitną myśl techniczną polskich konstruktorów docenianą na wielu rynkach. Decyzja o wyborze nowego lub zmodernizowanego taboru powinna być przemyślana i opierać się na dokładnej analizie kosztów nabycia oraz użytkowania w ramach długoterminowego planowania strategicznego.

Więcej informacji na temat zmodernizowanych dla PTS EN57 Feniks można znaleźć tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wkrótce sporo nowego taboru w łódzkim Polregio?

Tabor i technika

Wkrótce sporo nowego taboru w łódzkim Polregio?

Kasper Fiszer 11 lipca 2023

ARP i PTS mogą odkupić od PKP Cargo Gniewczynę

Biznes

ARP i PTS mogą odkupić od PKP Cargo Gniewczynę

Jakub Madrjas 14 września 2022

Polregio kupi EN57 Feniks. Jedyna oferta w przetargu na 9 pociągów

Tabor i technika

Koleje Śląskie chcą wypożyczyć cztery ezety

Tabor i technika

Zobacz również:

Wkrótce sporo nowego taboru w łódzkim Polregio?

Tabor i technika

Wkrótce sporo nowego taboru w łódzkim Polregio?

Kasper Fiszer 11 lipca 2023

ARP i PTS mogą odkupić od PKP Cargo Gniewczynę

Biznes

ARP i PTS mogą odkupić od PKP Cargo Gniewczynę

Jakub Madrjas 14 września 2022

Polregio kupi EN57 Feniks. Jedyna oferta w przetargu na 9 pociągów

Tabor i technika

Koleje Śląskie chcą wypożyczyć cztery ezety

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5