Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie ogłosił przetarg na utrzymanie infrastruktury tramwajowej miasta w maju i czerwcu. Już za kilka dni zostanie ogłoszony kolejny przetarg, na utrzymanie infrastruktury przez okres kolejnych trzech lat.
Obecnie infrastrukturę tramwajową w Krakowie (poza terenami zajezdni) utrzymuje konsorcjum, na którego czele stoi ZUE. Umowa teoretycznie wygasa dopiero latem, i dopiero wtedy torami miał zaopiekować się nowy wykonawca, wyłoniony w przetargu na trzyletnie utrzymanie. ZIKiT musiał jednak ogłosić dodatkowy przetarg, na utrzymywanie infrastruktury w okresie od 1 maja do 20 czerwca - W umowie z konsorcjum ZUE zapisana była wartość ryczałtowa remontów, która właśnie się wyczerpuje. Od 1 maja potrzebujemy nowej umowy, nie było więc innej możliwości, niż rozpisać przetarg na utrzymanie infrastruktury przez te 51 dni - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Krystyna Adamek z ZIKiT.
51-dniowa umowa ma zatem zapewnić utrzymanie infrastruktury po wyczerpaniu się obecnego kontraktu, a przed wejściem w życie nowej umowy trzyletniej. Wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia pełnej sprawności technicznej i dotrzymania normatywnych parametrów technicznych infrastruktury pozwalających na sprawne i bezpieczne prowadzenie komunikacji tramwajowej. Przetarg podzielony jest na zadania: utrzymanie 186,158 kilometrów pojedynczego toru torowisk tramwajowych; utrzymanie, konserwacja i naprawy awaryjne sieci trakcyjnej, napędów, sterowań i ogrzewań zwrotnic, sygnalizacji świetlnych wzbudzanych przez tramwaj, oraz elementów detekcji tramwajowej pracujących w systemach sygnalizacji drogowych; oraz utrzymanie, konserwacja i naprawy awaryjne podstacji trakcyjnych i układu kablowego wraz z prowadzeniem Dyspozycji Systemu Zasilania. Wymagana gwarancja na prace i materiały podczas remontów wynosi 3 lata, a na szyny - 5 lat.
ZIKiT przygotował już przetarg na utrzymanie infrastruktury przez okres trzech lat. Stosowne ogłoszenie o przetargu powinno się ukazać w ciągu najbliższych kilku dni - Zakres zadania będzie ten sam, co obecnego, krótkiego zamówienia, jednak warunki umowy będą ostrzejsze - zapowiada ZIKiT.