Partnerzy serwisu:
Pasażer

Małopolskie: Wadowice chcą u siebie Szybką Kolej Aglomeracyjną

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominik Lebda

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Małopolskie: Wadowice chcą u siebie Szybką Kolej Aglomeracyjną
Urząd Gminy Wadowice przekazał Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Małopolskiego wniosek o rozszerzenie projektu Szybka Kolej Aglomeracyjna. Miasto uważa, że przedłużenie jednej z linii SKA do Wadowic wpłynie na satysfakcję potencjalnych klientów kolei.

Szybka Kolej Aglomeracyjna to projekt województwa małopolskiego, który ma objąć kilka miast. Obsługą połączeń zajmie się spółka Koleje Małopolskie, która rozpocznie działalność z dniem 1 stycznia 2014. Pociągi SKA pojadą w relacjach Tarnów – Kraków – Trzebinia (Chrzanów), Port Lotniczy Kraków Balice – Kraków – Wieliczka i (Sędziszów) Miechów – Kraków – Skawina (Podbory Skawińskie).

Wadowice chcą SKA

Właśnie o tę ostatnią linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej upomniały się władze Gminy Wadowice. Tadeusz Krupnik powiedział „Rynkowi Kolejowemu”, że rozszerzenie SKA do Wadowic wydaje się być szansą na przekonanie potencjalnych pasażerów do kolei. Zwłaszcza w kontekście Kolei Małopolskich, których wyznacznikiem – według założycieli – będzie nowoczesny tabor, duża częstotliwość połączeń i integracja w ramach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (jeden nośnik dla biletów komunikacji miejskiej np. Tarnowa i Krakowa, przewoźnika kolejowego, operatora parkingów „Parkuj i Jedź”, stacji rowerowych).

– Gmina Wadowice wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego o wprowadzenie do „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie małopolskim” przedłużenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej  do Wadowic (w projekcie planowana jest Skawina) – tłumaczy Tadeusz Krupnik z Urzędu Miasta Wadowice.

– Uwzględnienie tego wniosku pozwoli na korzystanie przez mieszkańców naszego rejonu z tras obsługiwanych przez Koleje Małopolskie i usatysfakcjonuje  potencjalnych klientów kolei. Przewozy Regionalne obejmują teren całej Polski. W kolejach lokalnych (Koleje Małopolskie)  możliwe będzie skorzystanie z dofinansowania  taboru kolejowego ze środków unijnych w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego – mówi Tadeusz Krupnik.

Pomysł racjonalny?

Rozszerzenie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Wadowic było pomysłem poruszanym wielokrotnie. W ramach projektu „Pociąg Papieski” w 2006 roku linia nr 117 z Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony do Bielska-Białej, na odcinku do Wadowic, została zmodernizowana. W ramach modernizacji nie odbudowano łącznicy umożliwiającej ominięcie stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona. PKP Polskie Linie Kolejowe mają takie plany, jednak ich realizację uzależniają od deklaracji przewoźników kolejowych, że uruchomią większą liczbę połączeń do Wadowic. Obecnie konieczność dwukrotnej zmiany kierunku jazdy pociągu z Krakowa Głównego do Wadowic radykalnie obniża konkurencyjność kolei w tej relacji.

Do odbudowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej może przyczynić się wola ze strony województwa małopolskiego o rozszerzenie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Wadowic. Z drugiej strony rozszerzenie SKA wydaje się mało racjonalne bez inwestycji PKP PLK w łącznice w Krakowie Krzemionkach i wspomnianej Kalwarii Zebrzydowskiej. Dopiero wielostronne porozumienie, w korelacji z wspomnianymi projektami, dałoby wówczas szansę na rozwój połączeń kolejowych do Wadowic. Bez takich działań, nawet nowoczesny tabor pod szyldem zupełnie nowego przewoźnika, nie wpłynie na wzrost znaczenia kolei, która pozostanie nieatrakcyjna przez wydłużony czas jazdy pociągów.

O rozszerzenie projektu SKA upomniał się również Chrzanów, dla którego niezrozumiałe jest kończenie jednej z linii w pobliskiej Trzebini, z mniejszą od Chrzanowa liczbą ludności. Wciąż nie jest pewny ostateczny kształt relacji Trzebinia – Kraków –  Tarnów, bowiem rozważane jest jej rozszerzenie o wspomniany Chrzanów. Podobnie linia Skawina – Kraków –  Miechów może zostać powiększona tak, by objęła Sędziszów na północy województwa małopolskiego i Podbory Skawińskie.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie: Impulsy pojadą na linii SKA2

Tabor i technika

Kraków: Czy SKA do Nowej Huty ma sens? Będzie analiza

Infrastruktura

Szybka Kolej Aglomeracyjna w Nowym Sączu?

Pasażer

Szybka Kolej Aglomeracyjna w Nowym Sączu?

Dominik Lebda 12 lutego 2016

W 2015 roku koleją do Balic za 5zł

Infrastruktura

W 2015 roku koleją do Balic za 5zł

dl, Rynek Kolejowy 25 listopada 2014

Ryszard Rębilas: Szybka Kolej Aglomeracyjna coraz popularniejsza

Pasażer

Zobacz również:

Koleje Małopolskie: Impulsy pojadą na linii SKA2

Tabor i technika

Kraków: Czy SKA do Nowej Huty ma sens? Będzie analiza

Infrastruktura

Szybka Kolej Aglomeracyjna w Nowym Sączu?

Pasażer

Szybka Kolej Aglomeracyjna w Nowym Sączu?

Dominik Lebda 12 lutego 2016

W 2015 roku koleją do Balic za 5zł

Infrastruktura

W 2015 roku koleją do Balic za 5zł

dl, Rynek Kolejowy 25 listopada 2014

Ryszard Rębilas: Szybka Kolej Aglomeracyjna coraz popularniejsza

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5